Do dávných tajemství není radno vstupovat
Banner

Do dávných tajemství není radno vstupovat

Email Tisk

ztracena branaS policejním komisařem (Jiří Dvořák) a jeho kolegyní (Anna Geislerová) jsme se setkali už v Ďáblově bibli, kde společně s odborníkem na náboženství (Ivan Trojan) řešili satanistické ohrožení. Nyní "záhadolog" Arnošt Vašíček nachystal další příběh nazvaný Ztracená brána, jejíž závěrečnou, třetí část uvedla Česká televize v neděli 23. září. Stejní hrdinové opět pátrají po pachateli obskurních vražd či spíše poprav, kterého opět vidíme cele zahaleného do kápě, aniž by mu kamera pohlédla do tváře - oběťmi jsou tentokrát členové jedné zednářské lóže.

Režie se opět ujal Jiří Strach. A znovu se mu daří udržet diváka v napětí od počátku do konce, zvláště když do toku příběhu důmyslně začlení prolézání pražským podzemím, tajemnou knihu psanou nesrozumitelným písmem (je to autentický Voynichův rukopis, nyní uložený na univerzitě v Yale), předměty záhadného původu a posléze i zjištění, že některé dosud nerozluštěné taje by měly zůstat navždy pohřbené. Otevírání - a to nejen obrazné - dosud uzamčených komnat, vedoucích kamsi do paralelních světů, je prostě nebezpečné.

ztracena brana dvorak

Ústřední syžetová linie je dobře napsána i natočena jak ve smyslu jednotlivých zápletek, tak vykreslení postav a místy nápaditých, ba vtipných rozmluv. Připomenu alespoň jemně ironizovanou vševědoucnost Trojanova religionisty i s jeho poučnými výklady. Každý ze tří ústředních hrdinů se vyznačuje nezaměnitelnou, někdy trochu přebujelou svébytností, která umocňuje jejich přirozené chování a jednání. Dokonce jsou začleněny prvky autenticity "všedního dne" v podobě záběrů pouličních kamer či zasazení příběhu - zpravidla honiček - do reálných pražských ulic a budov. Tato rovina docela vynalézavě a s dramatickou působivostí vyvažuje samotné detektivní schéma, které naopak pracuje s výlučností jednotlivých událostí, svévolně nakládá s reálnými fakty, zesiluje mysteriózní rozměry (s ideou utajeného paralelního světa) až za hranici sci-fi.

ztracena brana

Jedině vedlejší motivy, ať již je zosobňují strejcovsky neškodní, snad až podivínští členové zednářské lóže nebo groteskně zakonspirovaná tajná služba, občas ve své kožené vážnosti nabývají směšného zevnějšku, bohužel i vinou bezradného hereckého ztvárnění. V prvním případě se o to zasloužili strnule a zneživotněle deklamující pánové Abrhám, Kříž, Preiss nebo Töpfer, v druhém případě pózovití Hanák a Langmajer. Režisér je možná zamýšlel odlehčit, jenže nevyšlo mu to...

ztracena brana trojan

Ztracená brána (3 díly, cca 210 minut), ČR 2012
Režie: Jiří Strach
Scénář: Arnošt Vašíček
Kamera: Martin Šec
Hudba: Miloš Bok
Střih: Zdeněk Patočka
Hrají: Ivan Trojasn (dr.Runa), Jiří Dvořák (Sumara), Anna Geislerová (Lenka), Viktor Preiss (Rohan), Pavel Kříž (Samuel), Josef Abrhám (Kruml), Tomáš Töpfer (Taussig), Petr Pelzer (Haluzka), Jiří Langmajer (Zábranský), František Němec (opat), Matěj Hádek (Jandák), Zuzana Stivínová, Jana Pidrmanová, Taťjana Medvecká, Tomáš Hanák

Vysílala Česká televize ve dnech 9., 16. a 23. září 2012

Hodnocení: 70%

Zdroj foto: Česká televize

Česká televize


Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Hledáme do týmu...

Přihlášení



Anketa



Literatura

Útěk od hrůzné minulosti

imamova dceraToto je pravdivý příběh – i když některé detaily, které by usnadňovaly identifikaci, byly kvůli bezpečnosti změněny – a není v žádném případě znevažováním islámu všeobecně… Jde o osobní líčení, jsou to tedy mé vlastní životní zkušenosti, a...

Divadlo

Malí (a) velcí herci začali připravovat Povídky z jedné a druhé kapsy

mali velci herci200Jaký je život profesionálního herce? Intenzivní setkání se skutečným divadelním světem i jeho zákulisím nabízí letos několika desítkám žáků základních uměleckých škol ze Zlínského kraje unikátní projekt nazvaný Malí velcí herci. ...

Film

Proměny filmového vyprávění

film perexPro vnímavější diváky narozené dříve než v 80. letech nebývají vrcholem filmového umu ani tak ohromující trikové efekty a formálně bezchybná klipovitá vypravěčství, nýbrž soustředěná výpověď o světě, v němž žijeme. Filmaři se odjakživa pokoušeli "něc...