Desítky úspěšných let! Trojcédéčko Petra Kotvalda je plné hitů

kotvald recenze 200Kvalitní pop. Moderní taneční hudba. Tak lze jednoduše charakterizovat trojcédéčko Petra Kotvalda EXXXclusive-Best off, které je dobrým společníkem pro párty i poklidný poslech.

Třicet let od startu své sólové dráhy letos slaví Petr Kotvald. Obstává v ní zdárně, když navíc vezmeme v potaz, že hvězdné chvíle zažil před jejím startem – jako součást dua Kotvald-Hložek, kdy v 80. letech se Stanislavem Hložkem bourali sály a lámali dívčí srdce. Kdo vzpomíná na tehdejší koncerty Hany Zagorové, neumí si je představit bez první půlky která patřila „klukům“, přičemž nechyběly ani v druhé – po boku Zagorové. Po odchodu na sólu dráhu málokdo – ruku na srdce – věřil, že Petr Kotvald tak dlouho obstojí a mnohé jeho písně se stanou hity. Šel do nejistoty.

Nečekané se stalo skutečností, a tak si lidé pamatují jak šlágry Kotvalda a Hložka, tak Kotvalda coby sólisty. Na trojcédéčku, které k pracovnímu výročí i životnímu jubileu (stále rozezpívanému a roztančenému Kotvaldovi bude 55 let) vydal Supraphon, najdete jen ty sólové. Gejzír, Milujem se čím dál víc, Kdekdo je dál… Co píseň, to hit. Tam, kde jsem já, tam nejsi ty, Taneční, Je v tahu, Mumuland, Dej nám sex nebo Vánoce hrajou glórija. Kotvaldovi to sedí jak v tanečních písních (které na albu jednoznačně převládají), tak v baladách.

Album zní moderně a neřekli byste, že některé písničky už mají dávno po nevinnosti a plnoletosti. Na trojalbum je vybíral sám interpret. Autorem drtivé většiny textů je Kotvaldův dvorní textař Pavel Cmíral, výborné jsou ale i texty „hostů“ – Gabriely Osvaldové (například Sláva Bárbý) nebo Michala Bukoviče (Kam v tom jdeš), Rudolfa Karlíka (Marylin) či Zdeňka Borovce (Plačky). Písně jsou z převážné většiny domácí – hudbu složil především Jindřich Parma, něco i Ondřej Soukup a Petr Ackermann či Ladislav Štaidl (Ukradnu tě, lásko).

Vyskoč rázně

„Ve svých rukou právě držíte jedenašedesát z mých nejmilovanějších písní. A abych byl kompletně kompletní, měly by vám z reprobeden vašich přehrávačů znít nejen tóny a slova, ale (možná především) taky příběhy a sdělení, které jsme s mými skladateli a textaři zašifrovali mezi takty a řádky jako potravu pro vaše uši, srdce a duše. Aspoň tak bych si to moc přál,“ píše Petr Kotvald na přebalu cédéčkové kolekce.

Jeho písně opravdu dokazují, že taneční hudba nemusí být jen o přitroublých textech. „Nádherní, báječní. Co ksicht, to tvář. Svátečně sváteční. V oku mužná zář. Cítí se výtečně, smí v řadách stát. Jsou oděni válečně, jdou zastavit, stát. Hlavně když jdou. Pospolu jsou. S jednolitou identitou – uniformy. Pochodují a pózují. Přešlapují, salutují – uniformy…Nejasný cíl vydrží dýl. Nešťastná řeč, tupost a křeč jsou uniformy. Zholená leb,výpon a dřep. Výpad a střet jsou uniformy. Od metálů oči asi tě pálí. V jejich záři už mozek mi zvad. Vyskoč rázně, váhat může jen trouba…,“ zpívá třeba v textu Gabriely Osvaldové Uniformy. Příjemný poslech, každopádně se nebudete nudit!

kotvald recenze1
3CD Petr Kotvald- EXXXclusive-Best of
2016 Supraphon a. s.