Vyšlo album filmové hudby, jejímž autorem je oceňovaný skladatel Jan P. Muchow

Vyšlo album filmové hudby, jejímž autorem je oceňovaný skladatel Jan P. Muchow

Tisk

muchov200Hudební skladatel a muzikant Jan P. Muchow je nejen zakladatelem kultovní Ecstasy of Saint Theresa a vyhledávaným producentem i remixérem, ale také jedním z nejoceňovanějších autorů filmové hudby. Výběr toho nejlepšího vydává Supraphon na albu pojmenovaném The Antagonist. Mimořádně zajímavý je i booklet, v němž protagonista vtipně komentuje vznik všech nahrávek. Tři komentáře ostatně obohacují i tento článek…

 

Během posledních dvaceti let složil Muchow (ročník 1971) hudbu k více než třiceti filmům. V několika filmech si i zahrál a svým sympaticky civilním hereckým debutem v hlavní roli filmu Šeptejse stal symbolem části generace 90. let minulého století.

Přesto na herectví rezignoval. Rozhodl se totiž jinak, a to zůstat ve filmové tvorbě, ale věnovat výhradně komponování hudby. Že to bylo rozhodnutí správné, dokazuje výčet ocenění, která Jan P. Muchow za svoji filmovou hudbu obdržel: čtyři ceny Český lev a dalších pět neproměněných nominací, ceny České filmové kritiky nebo Slnko v sieti Slovenské filmové akademie.

„Většinou se mi v hudbě nejvíc líbí zakomponované ticho. Na hercích, kdy nehrají. Na architektuře prázdný prostor. A mnoho lidí si vážím za věci, které neudělali. Demo skladby Only Joking byla vůbec první věc, kterou jsem přinesl do střižny a režisér David Ondříček si ji hned oblíbil. I přesto, že na tom demu byl jen můj pracovní zpěv. Když jsem mu pak přinesl studiovou nahrávku i s hlasem Emy Brabcové, byl ještě spokojenější. Nakonec ale ve filmu tento duet vůbec není. Jen na moment se ozve v instrumentální podobě. Podle začátku tohoto textu je asi dost zřejmé, že Only Joking je moje nejoblíbenější píseň z Jedné ruky.“ (Jan P. Muchov o skladbě Only Joking, film Jedna ruka netleská)

Výběr toho nejlepšího, a to s důrazem na filmové písničky, momentálně vychází na albu pojmenovaném The Antagonist. Posluchači se tak mohou těšit na čistě instrumentální scénickou hudbu i na písně napsané výhradně pro jednotlivé filmy.

Chybět tak nebude například dnes již legendární Lucky Boy z filmu Samotáři, temná balada Lay Down ze snímku Ve stínu, aktuální Cowboy of The River z Teorie tygra nebo westernovská Out of Shadow z polského filmu Yuma. Celkově se tak dostalo sedmnáct nahrávek, které známe z filmů Samotáři, Ve stínu, Teorie tygra, Grandhotel, Muži v naději, Yuma, My 2, Jedna ruka netleská, Normal, Václav a dalších.

„Grandhotel je intimní příběh o samotě 4 mladých lidí. Ovšem odehrávající se v prostředí s výhledem až do Polska. Sofistikovanost Ještědu versus lidská jednoduchost postavy recepčního. Touha hlavního hrdiny odcestovat, narážející na neschopnost opustit město… Z toho pramení má obava, abych hudbu neudělal příliš monstrózní nebo naopak až moc komorní, moc vykoumanou nebo otravně primitivní. Proto jsem se inspiroval jediným pevným bodem příběhu a místa – jistotou, že „prostě jako bude pršet.“ (Jan P. Muchow o skladbě Prostě jako bude pršet, film Grandhotel)

muchov1

Výsledkem je pestrá hudební paleta emocí a nálad, v níž jednotlivé kompozice fungují samostatně i dohromady jako celek. Jde o muziku křehkou i ráznou, pestrou i minimalistickou. Přesně jak se sluší a patří na reprezentativní kolekci, jež podtrhuje Muchowovu výjimečnou pozici na tuzemské hudební scéně i mezi zdejšími skladateli filmové hudby. Výsledkem je pestrá hudební paleta emocí a nálad, v níž jednotlivé kompozice fungují samostatně i dohromady jako celek. Jde o muziku křehkou i ráznou, pestrou i minimalistickou. Přesně jak se sluší a patří na reprezentativní kolekci, jež podtrhuje Muchowovu výjimečnou pozici na tuzemské hudební scéně i mezi zdejšími skladateli filmové hudby.

„Václav, hlavní postava filmu, trpí lehkou mozkovou dysfunkcí a ro své své okolí je i díky tomu nepředvídatelný. Ač povahově absolutně čistý, dokáže být i nepříjemný, ač obdivuhodně odolný, je zároveň křehký. Proto jsem nejdřív začal hledáním ústředního nástroje, který by měl podobný charakter. Poměrně rychle jsem měl jasno, že této představě ideálně vyhovují skleničky. Ale velmi dlouho jsem nemohl najít někoho, kdo by na ně uměl hrát. Až těsně před termínem nahrávání, kdy už jsem začal hledat jiné varianty obsazení, jsem objevil Petra Špatinu. Unikátní osobnost, absolutní samorost, který si svůj nástroj vyrobil sám, neztrácel čas studiem not a v té době hrál převážně na ulicích Vídně. Povedlo se tento gejzír energie dostat do pražského studia a spolupráce s ním je pro mě stále jeden z nejvýraznějších zážitků při práci na filmové hudbě.“ (Jan P. Muchow o skladbě Milost, film Václav)

Netradičním a o to příjemnějším bonusem je „nadupaný“ booklet, v němž nechybí všichni hudebníci, zpěváci a další důležité osoby, ale v němž také autor vtipně komentuje vznik všech sedmnácti nahrávek, z čehož vyplývá, že každá má svůj nezaměnitelný příběh a své jedinečné hrdiny a momenty.

Foto Lukáš Kadeřábek / Supraphon


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Petr Zuska: Od tanečníků očekávám andělsko-dábelské nálety na diváky

Petr Zuska perexChoreograf Petr Zuska, bývalý dlouholetý umělecký šéf Baletu Národního divadla, připravuje pro Pražský komorní balet nové představení s názvem "Carmina Vetera". Komponovaný večer na motivy starých lidových písní bude mít premiéru 27. ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Když se tělo obrátí proti vám. A naopak.
ImageO dva kousky rozšířilo ve druhé polovině uplynulého roku nakladatelství Mladá fronta svou řadu knih loňského držitele prestižní Man Booker International Prize Philipa Rotha. Loni v červnu vydalo ...

Divadlo

Nora, osekaná, Helmerová

nora uvodkaHenrik Ibsen a jeho Nora (původně Domeček pro panenky) patří k divadelní klasice. Hra byla napsaná před více než sto lety, ale její téma – postavení žen ve společnosti - je živé dodnes. Inscenace brněnské Reduty (Národní divadlo Brno) přijela v p...

Film

Na dovolenou kolektivně, se zpěvem a hrami

Dovolena perexUž jsme asi pozapomněli, že ještě před čtvrtstoletím byly běžné kolektivně organizované závodní dovolené, přidělované odbory (jednotné, komunistické nadvládě podřízené Revoluční odborové hnutí - neboli ROH) pr...