Splácení dluhu

stati perexFilozofická fakulta Karlovy univerzity v Praze přinesla na knižní trh opravdovou lahůdku. Výběr z literárních studií a statí jedné z nejvýznamnějších osobností české germanistiky, literárního vědce, básníka, dramatika a překladatele, prof. PhDr. Otokara Fischera (1883 – 1938).

Zásluhu na celém díle má Michael Špirit, kterému se podařilo vydat práci editorů Josefa Čermáka (výbor uspořádal) a Emanuela Macka (výbor strojopisně edičně připravil a doplnil o bibliografii), připravovanou v osmdesátých letech minulého století pro nakladatelství Odeon. Tam bohužel už nestihla do zániku nakladatelství vyjít a po skoro třech desítkách let připravila vydání až pražská Filozofická fakulta. Té patří též obrovské díky. Ve výboru je zařazena většina prací, ze kterých Fischer komponoval své knihy K dramatu Duše a slovo a Slovo a svět.  Dále desítky článků z Národních listů, Jeviště, Prager Presse, Lidových novin, kritiky, příspěvky ze sborníků a knih jiných autorů.

Čermákův (a Mackův) projekt nechává Špirit beze změny. Alespoň tak se to jeví po prvním dílu. Skládá se z těchto oddílů: 1. Problémové studie, 2. Práce bohemistické a 3. Studie s tematikou česko-německou. Mezi nimi dostáváme do rukou studie o divadelní kritice či o překládání Fausta. Sám Otokar Fischer je autorem dodnes nejuváděnějšího překladu Goethova opusu. Zajímavé na dané situaci je, že překlad byl připravován pro inscenaci Karla Hugo Hilara v roce 1928, která se hrála pouze 17x (sic!) s Bedřichem Karenem v titulní roli.

Na konci každé studie je uveden bibliografický údaj o prvním uvedení. Samozřejmostí svazku je obsáhlý jmenný rejstřík.

Ve druhém svazku bychom se tedy měli dočkat oddílů: 4. Práce germanistické, 5. Studie a stati o ostatních literaturách, práce komparativní a články o překladech, 6. Studie k otázkám formy a 7. Literární publicistika (osobněji laděné články či vzpomínky).

Již v tomto nástinu je vidět obrovská šíře Fischerovy erudice. K výboru se čtenář bude opakovaně vracet a těšit se z něj. Uvedený výbor se jistě stane povinnou četbou pro studenty germanistiky, ale i teatrologie, kteří do této chvíle museli autorovy články nesnadno dohledávat. Proto velký dík a těšení na druhou část výboru.

stati

Literární studie a stati 1
Autor: Otokar Fischer