Teorie rozpadu aneb evropský politický komiks

teorie rozpadu 200Nakladatelství Crew nám v řadě Mistrovská díla evropského komiksu přináší již devátý svazek, tentokráte politický thriller Teorie rozpadu, kde najdeme dva nejznámější příběhy autorského dua scénáristy Pierra Christina a oslavovaného kreslíře Enki Bilala. Pro koho se tato kniha hodí?

Pierre Christin (* 1938) je francouzský scénárista komiksů a spisovatel. Známý je především díky sérii Valerián. Spolu s Bilalem vytvořili i komiksový cyklus Legendy současnosti. Enki Bilal (* 1951) se narodil v Bělehradě, ale od mládí žije v Paříži. Živí se jako komiksový umělec (Nikopol), ale fušuje i do filmu – jako režisér.

Nejprve bych chtěla zdůraznit, že Teorie rozpadu žánrově spadá někde mezi politický thriller a drama a je tedy vhodné pro dospělé čtenáře na úrovni, kteří jsou zběhlí v dějinách i v politice. Jde o ryze evropský komiks; jak co se týká specifické kresby, tak i dějovou linkou. Někomu může připadat depresivní až ubíjející – ale rozpad minulého řádu i starých idejí nejde vykreslit zrovna růžově.

teorie rozpadu 1

Teorie rozpadu se může pochlubit syrově studenou obálkou, ve které již cítíme ten závan deprese, která se vleče celým dílem. Máme před sebou dva příběhy, Falangy černého řádu a Na lovu. Prvý jmenovaný pojednává o boji dvou ideologických skupin a vyznačuje se líně plíživým dějem, kde se vystřídá řada míst v Evropě. Až tak, že to člověku připadá uspěchané a pouze na oko.
Na lovu se zase odehrává víceméně na jednom místě v krátkém časovém úseku a o to sevřeněji působí. To se mi líbí, ačkoliv děj je až příliš průhledný. Ale dočkáme se zde i retrospektivy v podobě vzpomínek jednotlivých účastníků lovu a dojde i na historii naší země. Oceňuji kontrast barev i celkově použitou barevnou paletu a náročné kolorování.

Věcný a lehce výstražný doslov připravil Ondřej Neff, a ačkoliv to byla pěkná tečka na závěr, více si chválím rozhovor s tvůrci, který byl chytře vložen mezi příběhy a který nám dává nahlédnout do jejich inspirace, tvorby i života.

teorie rozpadu 2

Politika mi nic neříká, nemám ji ráda a nevyhledávám témata či příběhy, které se jí zabývají. Přesto musím ocenit jak skvěle napsané dialogy, které kopírují dějiny, tak úžasnou a jedinečnou kresbu Bilala. Kdo nepohrdne evropským komiksem, jež se tak nápadně liší od toho mainstreamového, a komu nevadí jako hlavní téma politika, tak by měl jistojistě sáhnout po Teorii rozpadu.

Název: Teorie rozpadu
Autor námětu a scénáře: Pierre Christin
Kresba: Enki Bilal
Žánr: komiks, politický thriller
Nakladatelství: Crew
Rok vydání: 2015, brožované i vázané
Počet stran: 200

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 20

Saturnálie: detektivní příběh z antického Říma
ImageMilovníci detektivních románů odehrávajících se v různých historických epochách mají nyní možnost vydat se po stopách zločinu ve starověkém Římě, a to na stránkách nové knihy britské spisovatelky Lin...