Teorie rozpadu aneb evropský politický komiks

teorie rozpadu 200Nakladatelství Crew nám v řadě Mistrovská díla evropského komiksu přináší již devátý svazek, tentokráte politický thriller Teorie rozpadu, kde najdeme dva nejznámější příběhy autorského dua scénáristy Pierra Christina a oslavovaného kreslíře Enki Bilala. Pro koho se tato kniha hodí?

Pierre Christin (* 1938) je francouzský scénárista komiksů a spisovatel. Známý je především díky sérii Valerián. Spolu s Bilalem vytvořili i komiksový cyklus Legendy současnosti. Enki Bilal (* 1951) se narodil v Bělehradě, ale od mládí žije v Paříži. Živí se jako komiksový umělec (Nikopol), ale fušuje i do filmu – jako režisér.

Nejprve bych chtěla zdůraznit, že Teorie rozpadu žánrově spadá někde mezi politický thriller a drama a je tedy vhodné pro dospělé čtenáře na úrovni, kteří jsou zběhlí v dějinách i v politice. Jde o ryze evropský komiks; jak co se týká specifické kresby, tak i dějovou linkou. Někomu může připadat depresivní až ubíjející – ale rozpad minulého řádu i starých idejí nejde vykreslit zrovna růžově.

teorie rozpadu 1

Teorie rozpadu se může pochlubit syrově studenou obálkou, ve které již cítíme ten závan deprese, která se vleče celým dílem. Máme před sebou dva příběhy, Falangy černého řádu a Na lovu. Prvý jmenovaný pojednává o boji dvou ideologických skupin a vyznačuje se líně plíživým dějem, kde se vystřídá řada míst v Evropě. Až tak, že to člověku připadá uspěchané a pouze na oko.
Na lovu se zase odehrává víceméně na jednom místě v krátkém časovém úseku a o to sevřeněji působí. To se mi líbí, ačkoliv děj je až příliš průhledný. Ale dočkáme se zde i retrospektivy v podobě vzpomínek jednotlivých účastníků lovu a dojde i na historii naší země. Oceňuji kontrast barev i celkově použitou barevnou paletu a náročné kolorování.

Věcný a lehce výstražný doslov připravil Ondřej Neff, a ačkoliv to byla pěkná tečka na závěr, více si chválím rozhovor s tvůrci, který byl chytře vložen mezi příběhy a který nám dává nahlédnout do jejich inspirace, tvorby i života.

teorie rozpadu 2

Politika mi nic neříká, nemám ji ráda a nevyhledávám témata či příběhy, které se jí zabývají. Přesto musím ocenit jak skvěle napsané dialogy, které kopírují dějiny, tak úžasnou a jedinečnou kresbu Bilala. Kdo nepohrdne evropským komiksem, jež se tak nápadně liší od toho mainstreamového, a komu nevadí jako hlavní téma politika, tak by měl jistojistě sáhnout po Teorii rozpadu.

Název: Teorie rozpadu
Autor námětu a scénáře: Pierre Christin
Kresba: Enki Bilal