Rozhlasová historie 1923 – 2013: Poklady z archivu devadesátiletého stařečka

Rozhlasová historie 1923 – 2013: Poklady z archivu devadesátiletého stařečka

Tisk

Rozhlasova Historie 200V roce devadesátého výročí zahájení rozhlasového vysílání v českých zemích přišlo vydavatelství Radioservis a.s. s opravdu záslužným počinem v podobě vydání CD s jednoduchým, ale napovídajícím názvem Rozhlasová historie 1923 – 2013.

 

 

 

Editorům CD je třeba složit hlubokou poklonu za práci, kterou výběru historických nahrávek věnovali. Najdeme tu opravdu pestrou škálu archivních záznamů mapujících neklidné 20. století. Nahrávek je celkem 116 a dělí se do pěti etap souvisejících s historickým vývojem: první republika, 2. světová válka, poválečná léta, doba komunismu a období po roce 1989.

O dřevní doby nepřijdete

„Upřímně řečeno: roky 1923 – 1927 ve výběru chybí. Nelze je bohužel dost dobře vykreslit zvukově, aniž bychom k tomu použili dobové komerčně vydávané gramofonové desky, což ovšem nebylo naším úmyslem. Jak známo, program Radiojournalu se v prvních letech odbavoval výhradně živě a snímky pro účely vysílání či archivace se na zvukové fólie začaly nahrávat až začátkem třicátých let. Naštěstí však byly zaznamenány – byť mnohem později – autentické vzpomínky celé řady účastníků prvních kroků naší radiofonie, a tak vás o obrázek ze stanu ve Kbelích u Prahy nepřipravíme,“ vysvětlují editoři CD Tomáš Černý a Miloslav Turek v úvodu na bookletu. Série vybraných ukázek proto začíná dvěma vzpomínkami na dřevní doby rozhlasového vysílání, o nichž vyprávějí technik Jan Velík a pozdější rozhlasový herec a režisér Jiří Vasmut. Ze starších nahrávek je ještě cítit počáteční nadšení rozhlasových fandů, takže i když neobstojí z hlediska dnešní dokonalé techniky, tyhle nedostatky plně nahrazuje invence tvůrců a navíc jsou krásnou ukázkou, jak se tenkrát vysílání vůbec pojímalo.

Mapuje velké dějiny i všední dny

Obrovské plus výběru vidím v tom, že se nesoustředil jenom na zachycování těch "nej" momentů českých dějin, tedy velké historie, ale v některých vstupech líčí i tu historii menší, všednodenní, která ale zachycuje atmosféru doby. Najdeme tu proto třeba ranní tělocvik z roku 1932, reportáž o založení Československých aerolinií roku 1937, stavbu první dálnice v roce 1939, zprávu o přídělovém systému z roku 1939 nebo také reportáž ze školního sběru starých hmot v roce 1943. Že takové věci považujete za nepodstatné? Ale právě tyhle okamžiky vám po x letech pomohou vzpomenout si, jak to tenkrát chodilo. Ať chcete nebo ne, vnutí vám tu dávno ztracenou vůni dětství. Obyčejný člověk totiž většinou nežije velkými okamžiky dějin, ale i svojí malou historií.

Výběr je to pestrý, i když samozřejmě nemůže být úplně reprezentativní a nemůže zahrnovat vše, takže výtky, že chybí to či ono, mohou být někdy i oprávněné. Ale nelze do jednoho CD vměstnat všechno, i když tahle placka vám v přehrávači pojede úctyhodných 11 hodin a 55 minut.

Nový rozměr plynutí času

Poměrně málo ukázek pochází z poslední doby, z let 1989 – 2013. Posledním záznamem je inaugurace současného prezidenta Miloše Zemana z 8. března 2013. Proč tak málo ukázek z posametové doby? Nejspíše proto, že teprve čeká na svoje zhodnocení a nikdo je momentálně nepovažuje za žádný zvláštní unikát. Ovšem přesto je škoda, že některé důležité dějinné momenty úplně chybí, třeba dělení Československa, vstup do EU atd. Nicméně je zase pravdou, že se tu objevují události, které by jinak určitě zůstaly pozapomenuty a přitom určují nový rozměr plynutí času u nás – třeba puknutí srdce největšího českého zvonu Zikmund 15. června 2002, které se vykládá jako zlé znamení…

První hlasatelka i sportovní přenos

Trochu mimo plán této recenze jistě stojí za to připomenout, že rozhlas u nás má skutečně dlouhou tradici a slaví hned několik prvenství, o kterých se možná příliš neví. Už v květnu 1923, jenom chvilku po zahájení vysílání, se éterem v českých zemích rozezní hlas první rozhlasové hlasatelky na světě. Jmenuje se Emilie Tučková-Kočová. Jenže její kariéra na vlnách vezme rychle za své, protože si její manžel nepřeje, aby na sebe poutala příliš velkou pozornost.

2. srpna 1924 zase mohou diváci u rozhlasových přijímačů poslouchat úplně první sportovní reportáž na světě, když si na pražské Letné měří síly v boxu československý mistr těžké váhy František Růžička a Brit Harry „Rocky“ Knight a rozhlasoví fanoušci jsou samozřejmě u toho. Takže možná právě tyhle nápady jsou tématem na další díl rozhlasové historie číslo 2. Ani na vteřinu nevěřím tomu, že by se tímhle výběrem rozhlasové archivy vyčerpaly. Určitě mají pořád co nabídnout.

Rozhlasova Historie

Název/ název v originále: Rozhlasová historie 1923 – 2013
Autor: vybrali a sestavili Tomáš Černý a Miloslav Turek
Interpret: Historické nahrávky z archivu Československého a nyní Českého rozhlasu
Produkce a redakce přebalu: Bohdana Pfannová
Design přebalu: Alena Nievaldová
Délka: 11 hodin a 55 minut
Kategorie: Mluvené slovo
Typ: CD
Mastering CD: Miloslav Turek
Hodnocení: 90 %

Zdroj foto: Radioservis a.s.


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

I na operním jevišti jsem nikdy nepatřila k těm, kteří se postaví na rampu a předvádí jenom hlas, říká Dagmar Pecková

dagmar200I v rozhovoru s Dagmar Peckovou vám bude jasné, v čem je tato pěvkyně výjimečná, neskonale pracovitá, nebojácná a tvrdohlavá a přitom svá. Málokterá umělkyně její generace dává do ringu tolik energie, nápadů a mnohovrstevnatého talentu, který se projevuj...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Sídelní kaše – kritický pohled na sídliště „naležato“

sidelni kase hnilicka 200Volná nezastavěná krajina se v české kotlině stává čím dál míň dostupným zbožím. Jedním z viníků jejího nedostatku je prostorové rozpínání měst, která expandují do šířky především v podobě tzv. suburbií, kolonií rodinný...


Literatura

Kathryn Danceová opět zasahuje

zapad200Jeffery Deaver se pohybuje na literárním poli už pěknou řádku let. Dávno není jen tím, který napsal Sběratele kostí. Vedle legendárního vyšetřovatele Lincolna Rhyma vytvořil i neméně populární policistku Kathryn Danceovou. A právě její čtvrtý případ ...

Divadlo

Bigbeatový příběh Špinarka uvede ve čtvrtek 1. září v přímém přenosu ČT ART

spinarka200Divadlo Petra Bezruče zahájí sezónu 1. září 2022, a to představením Špinarky. Životní osudy populární zpěvačky Věry Špinarové na pozadí doby plné politických i společenských změn uvede v přímém přenose také ČT ART, a to ve čtvrtek 1. září ve 20 hod)...

Film

Filmy v mezích přípustnosti

cen 200O cenzuře již vyšla řada prací, bylo zkoumáno její fungování v totalitních režimech i v demokratických státech. V zásadě lze tvrdit, že jak výrobce, tak distributor filmového (či televizního) díla si osobují právo rozhodovat o konečné podobě výrobku, připo...