Kiosek na pláži - dědictví za všechny prachy

Kiosek perexVybíráte-li si knihu na dovolenou a zároveň dáváte přednost románům s poněkud závažnějším tématem, než je plážová romantika, může být Kiosek na pláži Felixe Booma tou pravou volbou pro vás.

Ačkoliv název svádí k domněnce, že se děj bude odehrávat někde na břehu moře či jezera a stěžejním bodem probíhajících událostí bude zmíněný kiosek, není tomu tak. Ve třinácti kapitolách čtenář pobude nejprve v Čechách, aby se později na delší dobu přesunul do Francie, potom opět do Čech, kde stráví více času, než bylo původně v plánu a v závěru je mu již umožněn volný pohyb mezi oběma zeměmi v libovolných intervalech.

Tento průběh koresponduje s dobou nedávno minulou, kdy hlavní hrdinové knihy prožívají období 50. – 60. let provázené komunistických režimem, ničícím jejich kariéry a životy, léta sedmdesátá přinášející překvapivé dědictví s romantickou odbočkou na Francouzskou riviéru, aby je vystřídaly hrůzy totalitního vězení pod kuratelou StB s jejími surovými výslechy. Rok 1989 je dalším milníkem znamenajícím počáteční euforii a následné vystřízlivění.

Samotná anotce na obalu knihu dokonale vystihuje, není na ní potřeba měnit ani řádku.

Felix Boom byl pro mě donedávna zcela neznámým autorem, avšak nyní patří mezi řádku mých oblíbených spisovatelů. Zejména proto, že jeho knihy staví před čtenáře zajímavé filosofické otázky a nutí jej k zamyšlení nejen nad sebou, ale i nad stavem celé společnosti. Navíc je děj jeho dvou knih (Kiosek na pláži a Lepší svět) částečně zasazen do České Lípy a okolí, do oblasti, ke které mám osobní vztah. I Felix Boom zde strávil část svého života a tak píše opravdu se znalostí místních reálií. Nejprve se mi do rukou dostala jeho kniha Lepší svět, beroucí si na mušku stav korupce mezi českou politickou špičkou, dále právě Kiosek na pláži a nakonec provokativní prvotina Ježíš Kristus výtržník. Přišly ke mně přesně v opačném pořadí, než byly napsány, ale právě tak jsem tomu ráda.

Všechny tři romány jsou psány s obdivuhodnou otevřeností nastavující zrcadlo společnosti. Autor se nebojí bez obalu vykreslit nechutné praktiky nejrůznějších režimů i konkrétních osob a v tomto směru tedy čtenáře rozhodně nešetří.

Jelikož Felix Boom působil jako sportovní redaktor a pod vlastním jménem Pavel Skramlík napsal několik knih se sportovní tématikou, vychutnává si tuto zálibu i ve své tvorbě beletristické. Své hrdiny nechává pobíhat po fotbalových hřištích, rozebírá herní styly spolu i protihráčů a jejich škodící fígle. Tyto fotbalové pasáže mohou někdy na nezasvěceného působit zdlouhavě a nudně…

Jinak však rozhodně nudu nečekejte! Hráč osud se řítí kupředu a na kopačce nese svého hrdinu, Davida Bessera, jako fotbalista merunu. Až příliš často jej pořádně nakopne, vyautuje, aby ho opět vrátil do hry a v závěru efektní hlavičkou poslal do brány. Jde na to David sólo, nebo se může spolehnout na spoluhráče – kamarády z dětství a nové kolegy? Jsou stmeleným týmem, nebo si každý hraje na vlastním písečku?

Hrdiny Boomových románů jsou mladí muži, chytří, hezcí a hlavně féroví, zásadoví a šikovní. Ani jeden z nich nezůstává sám, vždy se objeví ona osudová žena, pro niž dělají, co jí na očích vidí. Také to je jeden z důvodů, proč jsou Boomovy romány tak čtivé i pro ženy. Hlavní předností je však dobře vystavěný děj, srozumitelný slovník odpovídající době, přítomný humor a uvěřitelnost zmiňovaných faktů. Autor staví na jisté kontroverznosti zvolených témat a zkouší, co čtenář vydrží – to když píše o politických kalištích, ať už se nacházejí v kterékoliv době. Když už existenci tohoto bahna plného nenasytných vepřů připustíme, nezbývá nám než věřit, že na každou svini se někde vaří voda – konce románů Felixe Booma tomu zatím rovněž nasvědčují.

Kniha Kiosek na pláži, vydaná nakladatelstvím Blinkr, má pevnou vazbu s lesklými černými deskami, decentním nápisem a obrázkem. Jediné, co může čtenář postrádat, je vlepená textilní záložka, která je však docela dobře nahraditelná záložkou jiného typu.

Kiosek na pláži

KiosekNaPlazi

Autor: Felix Boom