Děti na tahu

Děti na tahu

Email Tisk

detinatahu perexTalk show s prvky reality TV o rodině a výchově, ve které děti dostávají svůj hlas a říkají, co si skutečně myslí o svých rodičích, o vztahu s nimi a o všem, co považují za důležité.

 

 


Výpovědi dětí s jejich typickou bezprostřední upřímností předkládá někdy více, někdy méně překvapeným rodičům moderátor Martin Dejdar. Na ČT1 každou neděli od 11. ledna v 18.00 hodin. Spolužáci z jedné školy, ale z rozdílných rodinných zázemí, známkují v několika oblastech své rodiče a hodnotí tak jejich rodičovské dovednosti. Jedná se například o přísnost a důslednost anebo o společně trávený čas. V každé epizodě se ve studiu sejdou rodiče dětí z jedné třídy a sledují předtočené klipy, na nichž jejich děti bez zábran hovoří o normálním a někdy možná ne úplně normálním životě vlastní rodiny.

Pořad Děti na tahu realizovala Česká televize podle původního formátu společnosti Endemol Grading Mom and Dad. Každý díl obsahuje několik konkrétních dětských příběhů a nabízí tak unikátní příležitost dozvědět se, jak děti zvládají střídavou péči, jak prožívají například tak obecný jev, že na ně rodiče mají málo času, jak do jejich života zasahuje šikana, jak hodnotí život v péči prarodičů či jak je zasáhlo úmrtí člena rodiny. Společně s účastníky pořadu tak diváci prožijí chvíle radosti a úsměvné momenty, uvidí okamžiky lásky a dojetí, ale také zármutek a někdy i tíživé osudy jednotlivých rodin.

detinatahu2

Pořad také otevírá další důležitá témata spojená s rodinným životem a výchovou jako jsou alternativní způsoby vzdělávání, rozvody a nová partnerství, otázka trestání dětí nebobudování vzájemné důvěry. Diváci se mohou těšit také na speciální V.I.P. díl, ve kterém vystoupí mimo jiné Michaela Jílková, Tomáš Matonoha, Jolana Voldánová, Bořek Šípek, Kateřina Neumannová nebo Leona Machálková.

„Z toho formátu jsme měli tak trochu obavy. Dramaturgie našeho centra převážně komunikuje s plyšáky či kreslenými postavičkami a najednou výzva: děti a rodiče! A i když ne nutně v antagonistickém vztahu, dalo se očekávat, že i takové situace mohou nastat, když budou děti hodnotit své rodiče či prarodiče, nové partnery nebo partnerky svých biologických rodičů. Zkrátka ty dospělé, se kterými žijí a kteří se o ně starají,“ říká dramaturgyně pořadu Kateřina Krejčí. Za první hlavní poznání, které štáb učinil během natáčení na dvanácti školách v Čechách a na Moravě, označuje fakt, že rodina je dnes oproti minulosti velmi proměnlivý tvar. A přímo zaskočeni byli tvůrci pořadu jiným zjištěním: všechny děti z rozvedených manželství chtěly ve svém „velkém tajném přání“ jediné – aby máma a táta byli zase spolu.

„Při natáčení byla i spousta legrace a potkali jsme množství zajímavých, citlivých a obětavých dospělých i dětí. Zpočátku jsme měli obavu, jestli s námi děti ve věku devíti až dvanácti let budou chtít vůbec hovořit. Ale chtěly a povídaly si. S námi dramaturgy i s Martinem Dejdarem, který celý cyklus skvěle moderuje. Hovořily o tom, že na ně rodiče mají málo času nebo s nimi skoro vůbec nemluví. A totéž poté vepsali i do vysvědčení, které svým rodičům vystavily. Proto prosím všechny rodiče, aby se dívali na Děti na tahu. Díky tomuto pořadu budou mít šanci dozvědět se, co ve výchově dělají dobře či špatně a stát se těmi nejlepšími rodiči na světě,“ dodává Kateřina Krejčí.

detinatahu3

„Otázka, jak definovat parametry dobrého rodičovství, není snadná,” říká ředitel programu ČT Milan Fridrich a dodává. „Problém je možná i v tom, že si ji kladou převážně dospělí. Tvůrci pořadu Děti na tahu se rozhodli pro změnu dát prostor dětem, aby se vyjádřily ke kvalitám svých rodičů. A výsledky jsou skutečně ohromující: vtipné, svérázné, mnohdy až nečekaně a odzbrojujícím způsobem bystré, ale i dojemné glosy a reakce dětí. Děti na tahu otevírají také těžší témata, jako je střídavá péče, šikana, rozvody a další fenomény dětského světa, které se dětí bytostně dotýkají a formujíjejich vývoj, ale činí tak výsostně atraktivní diváckou formou, která nenudí. Pořad je důstojným příspěvkem České televize do veřejné diskuse nad měnící se podobou současné rodiny a přístupů k výchově.”

„Šel jsem do toho s tím, že to pro mě bude něco nového,” říká režisér Radim Špaček. „Nikdy jsem nic podobného nedělal a k dětem vztah nemám, takže jsem to vzal jako výzvu, jestli se s nimi dokážu naladit na stejnou vlnu. A hrozně mě to chytlo a předčilo to moje očekávání. Bál jsem se, že lidi budou skrývat svoje emoce, budou se stydět a nebudou na sebe chtít nic říct. A byl jsem překvapený, že to není pravda. Děti byly příjemné, chytré, zvědavé a empatické, dospělí byli otevření. Několikrát jsme dokonce byli svědky úplných rodinných katarzí a situací, o kterých jsem si neuměl představit, že bych je v televizním studiu mohl někdy vidět.”

Druhý z trojice režisérů, Pavel Nosek, svoji zkušenost s natáčením popisuje takto: „Sám jsem poměrně čerstvý rodič, a tak jsem doufal, že se o dětech něco dozvím. A byl jsem opravdu překvapený, jak některé věci vnímají. Přesně vědí, co se mezi rodiči děje a skvěle dokážou číst situaci v tom, že když na ně nemáte čas anebo se jim dostatečně nevěnujete, tak je pak nejde obelhat jedním výletem. Nejvíc, co můžou dostat, je láska rodičů a jejich pozornost. Někdy mě to dojalo, někdy zarazilo a někdy až vyděsilo, jak může děti poznamenat, když to prostředí u nich doma z nějakého důvodu nefunguje. Bylo skvělé vidět a slyšet, co děti cítí a co říkají a konfrontovat to s tím, co si o tom myslí jejich rodiče. Doufám, že i pro rodiče to bude příležitost dozvědět se něco, co by se jinak nedozvěděli. Protože ten prostor, ve kterém si to můžou říct takhle napřímo, v běžnémživotě není.”

detinatahu 1

Manažer vývoje Luděk Horký o cyklu Děti na tahu říká: „Ten pořad by měl být především laskavý a přátelský. I když se samozřejmě pohybuje na hranici reality show, což je žánr, který je v ohledu, abychom někoho nezranili, velice choulostivý. Já jsem měl největší obavu, jak si lidé nechají nahlédnout do svého soukromí, což u nás, na rozdíl například do Holandska, kde tento formát vznikl, není zvykem. A byl jsem mile překvapen až lehce šokován, že to perfektně fungovalo. Myslím si, že se nám podařilo zaznamenat celou řadu pozoruhodných osudů, včetně takových, které kdyby se děly mně, tak bych se možná styděl se s nimi svěřovat.”

Děti na tahu
Vedoucí projektu: Petr Hauzírek
Režie: Radim Špaček, David Sís, Pavel Nosek
Dramaturgie: Soňa pokorná, Lenka Vrbová, Kateřina Krejčí, Lucie Sehnalová
Manažer realizace: Viktor Průša
Manažer vývoje: Luděk Horký

Zdroj foto: Česká televize


 




Přihlášení



Banner

Anketa

  • Tapír č. 1/2019
    Od 10. ledna vychází další číslo našeho humoristického časopisu TAPÍR. Můžete se těšit na: – rozhovor s Arnoštem Goldflamem – pokračování...
  • Děkujeme
     
  • Bastard.cz
    Pro vás, naše čtenáře, jsme připravili 10% slevu na veškerou nabídku e-shopu Bastard.cz Navštivte jejich e-shop ZDE: e-shop Bastard Nezapomeňte...

Rozhovor

Práce s dětmi musí procházet skrz duši!

200rozPři fotografování dětí je nejdůležitější navodit tu správnou a uvolněnou atmosféru. Díky tomu, že je sám tatínkem, je vůči dětské duši nesmírně vnímavý a citlivý. Ví, jak moc je pro dítě důležité, aby se cítilo dobře v cizím prostředí, jakým takový foto...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (21)

Čtěte také...

Jindřiška Henriette si jen tak maluje, píše, zpívá a rozdává radost a energii

HENRIETTE 1S Henriette jsem se seznámila před pár lety na Lípa Esoteře, prodejní výstavě zaměřené na harmonii těla a ducha, kterou jsem pořádala u nás v České Lípě. Jindřiška přijela se svým hudebním vystoupením a malovanými obrázky. Křeh...


Literatura

Příběh celého století na pozadí osudů tří sester

sestry perexV názvu knihy Anne Gesthuysenové Jsme přece sestry je obsaženo všechno – vzájemná láska i odpuštění za prohřešky. Autorka stvořila vyprávěním osudů svých tří pratetiček dokonalý portrét Německa v průběhu celého minulého století...

Divadlo

Soubor Musica Florea uvede poprvé po 292 letech barokní operu J. J. Fuxe Costanza e Fortezza ve věrné replice tehdejšího divadla Florea Theatrum

Plzen florea theatrum 200Festival 9 týdnů baroka, který pořádá Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015, připravil pro návštěvníky výjimečný hudební a divadelní zážitek. Soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla uvede 31. č...

Film

Zlín Film festival, sekce Dny dánské kinematografie: Otevřená srdce

otevrena srdce200Zlínský filmový festival je primárně orientován na filmy pro dětského a dospívajícího diváka, zkrátka však nepřicházejí ani diváci, kteří již dětským a teenagerovským střevíčkům odrostli. Krom soutěžních sekcí hraných...