Fotograf Karel Fiala: „Z flašky nedýchám, z flašky chlastám“

Fotograf Karel Fiala: „Z flašky nedýchám, z flašky chlastám“

Tisk

200rDalším zpovídaným fotografem je Karel Fiala, který se věnuje fotografování pod vodou. Co vše ke vzniku  těch kouzelných rozevlátých fotek potřebuje? A jak to vlastně celé probíhá? Začtěte se o fotografování ve stavu bez tíže…




Karle, oslovili jsme vás hlavně proto, že se zabýváte fotografováním pod vodou. Jak jste se k tomu dostal? Jste vodní živel?

Jo, jo. Živel. Pod vodou je jiný svět, když to jde, jsem tam…. Potápím se na nádech. Bez přístroje. Když se lidi ptají proč, tak s oblibou říkám heslo: Z flašky nedýchám, z flašky chlastám.

Co vše musíte nachystat, než dojde k samotnému focení? Jaké například používáte rekvizity?

Focení pod vodou je v podstatě stejné jako na suchu. Takže pod vodou si nachystám celý ateliér. Pozadí, hlavní světla, doplňkové světlo, popřípadě odrazné desky… Nad hladinou je hlavní světlo, které modeluje vrchní svit „slunce“. Je to opravdu jednouché. Klasický ateliér, jako mají tisíce fotografů na suchu, já postavím pod vodou. Jediný rozdíl je v materiálu, ze kterého všechno je.

P8120961

Mám nachystané různé šátky, umělé kytky… z toho si může každý vzít pod vodu, co chce. Teprve vlající šaty, vlající vlasy, nebo šátky vykreslí tu vodu, vynikne stav beztíže, nekonečného prostoru…

Jak docílíte toho, aby se váš model pod vodou usmíval a nebyl v nějaké křečovité nebo strnulé poloze?

Dopředu všem vysvětlím, co budeme dělat, jak to probíhá pod vodou a na hladině… Snažím se každého naladit na pohodu, klid. Pak uděláme prvních pár snímků, fotky jim ukážu, řeknu co a jak dál… Je pravda, že ze začátku se většina lidí snaží „pózovat“ a „tvářit se“, teprve po chvilce, když se oddají vodě, mají fotky správnou hloubku.

IMG 5331

A co dýcháním pod vodou? Kolik stihnete na jedno „ponoření“ snímků?

Já bych na jedno ponoření pod vodou nafotil klidně desítky fotek. 
Všem říkám, že stačí být pod vodou 3 – 5 vteřin. Potopí se, já udělám v rychlém sledu za sebou 5 snímků a jdeme na hladinu. Ukážu jim to, povykládáme … A jdeme pod vodou znovu.

Jací jsou vaši nejčastější klienti? Rodiče s dětmi? Máte i nějaké podmínky? Risknul byste například fotografování i neplavců?

Hmmmm… Jo, nejčastější klienti jsou rodiče s dětmi. I když, když fotím právě rodiče s dětmi, tak potom chtějí udělat, většinou ženy, i fotku samotné.Takže přijde maminka s prckem, že chce fotky malého, chvilku fotím oba dva, potom prcka samotného a pak se často maminka zeptá, jestli se může vyfotit taky sama. Takže prvotně přijdou rodiče s dětmi, následně se fotí rodiče sami. 

IMG 9875

Neplavce už jsem fotil. Jde jen o to, aby se dotyčný nebál potopit hlavu. Většinou fotím na malé hloubce, od 1,2 m do 1,6 m, takže všichni na pohodu dosáhnou. Jen výjimečně jdeme na hloubku kde je 2,2 m, nebo 3,7 m. A to už musí být vysloveně záměr, že tu hloubku potřebujeme…

Jak probíhá fotografování s batolaty a malými dětmi? Je to příliš jiné od focení dospělých? V čem přesně?

Jiné to je. Děti se nesnaží pod vodou nijak pózovat. Prostě se potopí, a jsou… Dívají se kolem sebe, vyplazují jazyk, ochutnávají vodu. Smějí se. A to většinou i děti, které jsou ve vodě poprvé. Fotil jsem nejmenší bejbátko co mělo 3 týdny a bylo naprosto úžasné. Některé děti jsou na jeden nádech se mnou pod vodou i 20 vteřin… Většinou je u toho se mnou nějaká instruktorka plavání, nebo plavačka, která ví, kdy to dítě dává bezpečný signál, že se chce nadechnout. Je to opravdu poznat. Takže v klidu to dítě vytáhne nad hladinu. Vše se děje v klidu, pomalu, žádné házení, skoky, stres, lovení, resuscitace.
U dospělých už je ten aspekt „úsměvů a pózování“. Snaží se vypadat co nejlíp, snaží se někam plavat… Takže tam je můj záměr nejdřív je trošku odbourat, nasměrovat je jen na energii vody…

IMG 2529

Domlouváte se s klienty předem na tom, co a jak budete fotit nebo vše necháváte náhodě a náladě při focení?

Většinou lidem dopředu řeknu, jaké jsou možnosti, co si můžou do vody vzít. Lyže, skateboard, balón, dresy, šaty, květiny… a oni už se sami nasměřují k tomu, co je zajímá a rozhodnou se s čím pod tou vodou budou. Potom už to je okamžitá nálada a schopnost být tam.

Kolik zpravidla uděláte pod vodou fotografií a jak moc je poté upravujete na počítači?

Když fotografuji v baby klubech a Plaváčcích, kde mám na každého 10 min, udělám mezi 30 a 50 záběry, ze kterých si potom klienti následně vyberou fotky, které chtějí. Když už jdu fotit „velký balíček“ který se skládá z hodinového focení ve vodě, udělám záběrů i 400. V počítači potom všechny fotky ořezávám, protože nikdy se nikdo nepotopí přesně tam, co čekám, že se potopí. Nikdy nevím, kterým směrem a jak daleko budou trčet ruce nohy. Takže fotím trochu „na spad“. No a potom základní úpravy, kontrast, barva, jas. Ve vodě je všechno zelené, modré, mdlé, mléčné… A to i v čisté vodě. Takže je toho celkem dost i na počítači. Odhadem bych řekl, že u počítače strávím dvakrát tolik času, co focením pod vodou.

IMG 0616

Co je nejdůležitější na takových fotografiích? Co musíte nutně zachytit?

Atmosféra a prostor stavu beztíže. Muži levitující jako Buddha v prostoru, ženy v podobě éterických bytostí, děti jako andílci vznášející se nekonečným světem…

Věnujete se také fotografování svateb, co je tady nejdůležitější? Máte raději stylizované fotografie nebo momentky z místa činu?

U svateb  spíše hledám momentky. Jak z příprav, tak při focení „stylizované fotografie“. Jen minimálně organizuji nevěstu a ženicha. Jen jim řeknu: „Slyšíte tu hudbu? … Zatancujte si … Je to váš den … Podívejte se do očí…“ A u toho je fotím, oni se točí, ženich pohladí nevěstu po vlasech, ona se mu s láskou a oddaností dívá do očí. A už je na mě tyto silné okamžiky zaznamenat na čip a následně na papír.

1856

Je pro vás důležité nejprve poznat ženicha a nevěstu nebo jen přijedete a fotíte?

Většinou přijedu, povídám si s nevěstou, se ženichem, až přímo na místě. Ptám se jich na seznámení, na poslední dovolenou… Snažím se zbavit je stresu z obřadu… Pro ně to je po několika stresových předsvatebních dnech plných zařizování a shánění natolik odreagování, že mi začnou důvěřovat víc, a foťák už neberou jako další přítěž…

Jak dlouho se věnujete fotografování a jak a kde jste se vzdělával?

Fotografování se věnuji dlouho… nejdřív jako koníček, ale tak asi začínalo víc lidí. V roce 1999 jsem ukončil studium na lidové konzervatoři v Ostravě, obor výtvarná fotografie. V dubnu toho roku jsem si udělal živnostenský list na Fotografické práce a od té doby procházím světem s foťákem v ruce.  V roce 2007 jsem si koupil pouzdro do vody na zrcadlovku a můj hlavní směr se začal stáčet pod hladinu.

Co byste na závěr vzkázal těm, kteří by chtěli jít na podvodní focení, ale z nějakého důvodu ještě váhají?

Že focení pod vodou plyne pomalu, v klidu, všechno dopředu vysvětlím, poradím co a jak. Do ničeho nikoho nenutím. Během focení, jim ukazuji průběžně fotky, co už jsme vyfotili, a od toho se posouváme dalším směrem…
Je to snový svět…
Ateliér ve stavu beztíže…

Děkuji za rozhovor!

Více informací o panu Fialovi naleznete zde: http://www.karelfiala.cz/ nebo na jeho Facebooku https://www.facebook.com/karelfialacz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Vlady Gryc nazpíval duet Paris Paris Paris s mladou zpěvačkou Cloo Kosovou

vlady 200Nejen o novém videoklipu Paris Paris Paris či o aktuálním albu Blízký i vzdálený jsme si nedávno povídali se zpěvákem a básníkem, jehož jméno zní Vlady Gryc. I když žije léta v Berlíně, původně pochází z Ostravy a českou tvorbu, v tomto případě písničky,...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Robert Rohál: Oblast československé pop music mě zajímá léta

robert rohal 200Legendy československé populární hudby a Hvězdy odvedle – to jsou názvy dvou knih, které vyšly teprve nedávno a pod nimiž je podepsán Robert Rohál. Tento autor, žijící prakticky celý život v moravském Holešově mnoho let působí v kultu...


Literatura

Máme právo na předsudek?

altUž vyšla řada knížek, které se věnují vzájemným (imperiálním, mezirasovým, národnostním, náboženským atd.) nevraživostem, ať již je zrodilo odedávné potýkání provázené neblahými zkušenostmi, mnohdy toliko v podobě zobecněných jednotlivin, nebo opovržení dané ...

Divadlo

Mamma Mia! Další vítězství Heleny Vondráčkové na muzikálové scéně

helena perex1Prozatím poslední muzikálovou rolí Heleny Vondráčkové je Donna v muzikálu Mamma Mia!, který se v Kongresovém centru Praha hraje bezmála rok. Přitom popová diva do něj vstoupila až v sobotu 21. listopadu, co...

Film

Jak se připravit na dokumenty o zvířátkách

planeta cesko perexUž jsme si zvykli, že z filmových pláten i  televizní obrazovky na nás čas od času vyjukne přírodopisný pořad, který dokáže uchvátit svou technickou dokonalostí – autoři se dopracovali k unikátním obrázkům zvířat, která běhají ...