Jiří Mádl: "Když máš na film prachy, můžeš se lehce dostat do kin!"

Kultura21.cz

Jiří Mádl: "Když máš na film prachy, můžeš se lehce dostat do kin!"

Email Tisk

vorel madl vorel 200V dnešní zrychlené době je kvalita předbíhaná kvantitou a jinak tomu není ani ve filmovém světě. Zkrátka a jistě se točí špatné filmy, scénáře se píší horkou jehlou a na ty pak chodíme do kin. Co pak ale zahraniční divák, který kouká na filmovém festivalu na výplody našich rádoby režisérů? Své o tom ví i Jiří Mádl, které se neváhal ostře pustit do svých kolegů z branže.

 

„V dnešní době kdo má prachy tak může natočit celovečerní film kde kdo. Myslím si, že takto to být nemá. Neříkám, že by měl mít režisér vystudovanou režii, herec Damu. Já sám vystudovaný herec nejsem, to bych šel sám proti sobě, ale to co se děje v dnešní době toho už je moc,“ dušoval se Mádl, který v současné době natáčí volné pokračování film Gympl, s názvem Vejška, který se objeví v kinech začátkem příštího roku.

Jiří bere své povolání jako poselství lidu a nelíbí se mu, když v našich končinách vznikají paskvily, které v těch horších případech mají dobrou návštěvnost. Jak to teda vypadá v praxi?

„Například, kterýkoliv člověk co má přístup k profesionálnímu zázemí a ještě k tomu má peníze tak si může dovolit slavné herce, na které pak dostane lidi do kin. Ti, kteří na ten film půjdou, si pak řeknou co se to děje kam ten náš český film vůbec spěje? Příště už třeba na film nepůjdou, protože nemají peníze na to, aby vytáhli celou rodinu dvakrát měsíčně do kina. Horší scénář je ten, že se film dostane na filmový festival a odborná porota pak musí tyto paskvily sledovat co si pak asi o naší kinematografii, která se tu budovala několik desítek let řeknou. Zkrátka to ubližuje profíkům v naší branži, kteří si tuto cestu museli vydobýt od píky.“

vorel madl vorel

Proč si teda myslíš, že se v naší zemi točí filmy, které jsou scénáristicky hodně mimo mísu a inteligentní člověk to prostě neunese, ale přitom tyto filmy trhají v návštěvnosti rekordy? Viz. když si třeba vzpomenu na Troškovu komedii Babovřesky?

„Odpovídá to trošku polarizaci naší společnosti. Neřeknu ti proč na to lidi chodí, nicméně je to pro mě jakési sdělení ve chvíli kdy se nechodí v uvozovkách na ty lepší filmy. Vem si typický příklad za všechny normální rodinky. Ti si řeknou mámo, táto půjdeme do kina jenom jednou, máme fakt peníze na to jít jednou za rok do kin tak půjdeme na ty Babovřesky a to je pro mě to sdělení, vybrali jsme si tohle a to je pro nás kultura na tento rok. Proč zrovna Babovřesky mají tak velkou návštěvnost, tak asi může to být díra na trhu, nebo lidi prostě chtěli zvolnit. Já bych jako Zdeňka Trošku až zase tak nehanil. Myslím si, že je to talentovaný režisér, který akorát rezignoval na jakékoliv svoje ambice. S Troškou třebas nemusím chodit daleko. Vzpomínám třeba na Čertovu nevěstu, tak ten se mi strašně líbí, to je kvalitní filmařská práce. Například takoví Bastardi to je amatérský film natočený na profesionální kameru.“

Český národ měl v dobách osmdesátých a začátkem devadesátých kvalitní komedie se spoustou humoru a dá se na ně dívat takřka pořád. Proč dnešní humor a rádoby komedie nemají již v dnešní době nic společného?

Hele myslím si, že jsou lidi dost nefér vůči dnešní kinematografii. Vezmi si komediální snímky za posledních dvacet let. Určitě bych alespoň deset výtečných snímků jmenoval. A když se podíváš zpátky, jakože lidi odkazují na snímky v minulosti tak se přeci jenom bavíme o době kdy byla státní kinematografie, na všechno byl čas a točilo se víc filmů ročně, ale ten odpad byl mnohem větší. V dnešní době, kdy nejsou peníze tak si to musíš hrozně dobře rozmyslet co natočíš, jdeš zkrátka do mnohem většího risku. Vůbec si nemyslím, že by jsme na tom byli nějak špatně. Jezdím každým rokem na mezinárodní festivaly. Byl jsem v Indii, Bratislavě a na ty festivaly se dostanou jakoby ty lepší filmy v jejich národní kinematografii a že by to bylo lepší než u nás to bych rozhodně neřekl. Myslím si, že jsme strašně tvrdí na naše filmy.


 
Banner

Rozhovor

Představujeme Jumpboxing: „Cíl je jasný - zábavnou formou spojit radost a efektivitu.“

jumpboxing 200Jumpboxing je nový sport, který kombinuje kickbox se skákáním na trampolíně. Vyčerpávající výklad nám k němu podala jeho zakladatelka paní Zuzana Kubáňová. Nechte se nalákat na lekci jumboxingu!

...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (12)

Z archivu...

Čtěte také...

Česko poskládalo 10 000 origami jeřábů pro Kubíka

jerabi 200V pondělí 12. ledna 2015 v 17 hod byla oficiálně zahájena výstava instalace 10.000 ks origami jeřábů, které vznikly na podporu Kubíka Skotnici, který v době zahájení akce 1000 jeřábů pro Kubíka čekal na vhodného dárce ledviny už třetím rokem. Skláda...


Literatura

Naše normalizace: Cenné vzpomínky, ale selektivně vybrané
ImageNa osobních výpovědích je postaven sborník Naše normalizace vydaný občanským sdružením Člověk v tísni. Záměru nelze co vytknout - konkrétní lidské prožitky přiblíží jakoukoli dob...

Divadlo

Elita národa včera, dnes a zítra
ElityDoba se mění, ale lidé zůstávají stejní. Tento sociální jev má svou kladnou i zápornou stránku. Jestliže se ale v postkomunistických zemích objevují na vysokých společenských pozicích osoby spjaté s nechvalnou činností pro minulý režim, je tento úkaz silně...

Film

Zrestaurovaný film Hoří, má panenko míří na velká plátna

hori ma panenkoHoří, má panenko, slavný film ze zlatého fondu české kinematografie se po 45 letech opět vrací do kin na digitálně restaurované kopii. Tento film je jedním z vrcholů československé nové vlny. Byl natočen v roce 1967 podl...