Jiří Mádl: "Když máš na film prachy, můžeš se lehce dostat do kin!"

Jiří Mádl: "Když máš na film prachy, můžeš se lehce dostat do kin!"

Tisk

vorel madl vorel 200V dnešní zrychlené době je kvalita předbíhaná kvantitou a jinak tomu není ani ve filmovém světě. Zkrátka a jistě se točí špatné filmy, scénáře se píší horkou jehlou a na ty pak chodíme do kin. Co pak ale zahraniční divák, který kouká na filmovém festivalu na výplody našich rádoby režisérů? Své o tom ví i Jiří Mádl, které se neváhal ostře pustit do svých kolegů z branže.

 

„V dnešní době kdo má prachy tak může natočit celovečerní film kde kdo. Myslím si, že takto to být nemá. Neříkám, že by měl mít režisér vystudovanou režii, herec Damu. Já sám vystudovaný herec nejsem, to bych šel sám proti sobě, ale to co se děje v dnešní době toho už je moc,“ dušoval se Mádl, který v současné době natáčí volné pokračování film Gympl, s názvem Vejška, který se objeví v kinech začátkem příštího roku.

Jiří bere své povolání jako poselství lidu a nelíbí se mu, když v našich končinách vznikají paskvily, které v těch horších případech mají dobrou návštěvnost. Jak to teda vypadá v praxi?

„Například, kterýkoliv člověk co má přístup k profesionálnímu zázemí a ještě k tomu má peníze tak si může dovolit slavné herce, na které pak dostane lidi do kin. Ti, kteří na ten film půjdou, si pak řeknou co se to děje kam ten náš český film vůbec spěje? Příště už třeba na film nepůjdou, protože nemají peníze na to, aby vytáhli celou rodinu dvakrát měsíčně do kina. Horší scénář je ten, že se film dostane na filmový festival a odborná porota pak musí tyto paskvily sledovat co si pak asi o naší kinematografii, která se tu budovala několik desítek let řeknou. Zkrátka to ubližuje profíkům v naší branži, kteří si tuto cestu museli vydobýt od píky.“

vorel madl vorel

Proč si teda myslíš, že se v naší zemi točí filmy, které jsou scénáristicky hodně mimo mísu a inteligentní člověk to prostě neunese, ale přitom tyto filmy trhají v návštěvnosti rekordy? Viz. když si třeba vzpomenu na Troškovu komedii Babovřesky?

„Odpovídá to trošku polarizaci naší společnosti. Neřeknu ti proč na to lidi chodí, nicméně je to pro mě jakési sdělení ve chvíli kdy se nechodí v uvozovkách na ty lepší filmy. Vem si typický příklad za všechny normální rodinky. Ti si řeknou mámo, táto půjdeme do kina jenom jednou, máme fakt peníze na to jít jednou za rok do kin tak půjdeme na ty Babovřesky a to je pro mě to sdělení, vybrali jsme si tohle a to je pro nás kultura na tento rok. Proč zrovna Babovřesky mají tak velkou návštěvnost, tak asi může to být díra na trhu, nebo lidi prostě chtěli zvolnit. Já bych jako Zdeňka Trošku až zase tak nehanil. Myslím si, že je to talentovaný režisér, který akorát rezignoval na jakékoliv svoje ambice. S Troškou třebas nemusím chodit daleko. Vzpomínám třeba na Čertovu nevěstu, tak ten se mi strašně líbí, to je kvalitní filmařská práce. Například takoví Bastardi to je amatérský film natočený na profesionální kameru.“

Český národ měl v dobách osmdesátých a začátkem devadesátých kvalitní komedie se spoustou humoru a dá se na ně dívat takřka pořád. Proč dnešní humor a rádoby komedie nemají již v dnešní době nic společného?

Hele myslím si, že jsou lidi dost nefér vůči dnešní kinematografii. Vezmi si komediální snímky za posledních dvacet let. Určitě bych alespoň deset výtečných snímků jmenoval. A když se podíváš zpátky, jakože lidi odkazují na snímky v minulosti tak se přeci jenom bavíme o době kdy byla státní kinematografie, na všechno byl čas a točilo se víc filmů ročně, ale ten odpad byl mnohem větší. V dnešní době, kdy nejsou peníze tak si to musíš hrozně dobře rozmyslet co natočíš, jdeš zkrátka do mnohem většího risku. Vůbec si nemyslím, že by jsme na tom byli nějak špatně. Jezdím každým rokem na mezinárodní festivaly. Byl jsem v Indii, Bratislavě a na ty festivaly se dostanou jakoby ty lepší filmy v jejich národní kinematografii a že by to bylo lepší než u nás to bych rozhodně neřekl. Myslím si, že jsme strašně tvrdí na naše filmy.


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Češtinářka měla pro moje básničky velké pochopení, říká Jaromír Šlosar

jaromir slosar2Básník a dramaturg České televize Jaromír Šlosar miluje Beskydy. Právě on je tím správným člověkem, který přijal ochrannou ruku nad naší soutěží Povídky z lesa. Popovídala jsem si s ním o jeho začátcích, básnic...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Prodloužení léta anebo Kultura kombinovaná se sektem

IMG 20170907 171647Kulturní program, dostihy pro děti i pro dospělé, zábava i dobré občerstvení. V takovém duchu se odehrával 4. ročník ADison pikniku. Každý si mohl odnést elegantní klobouček, ochutnat p...


Literatura

Strhující závěr trilogie se nekoná

venla 200Trilogii Prokletí městečka Palokaski připodobňuje marketingové oddělení ke kultovnímu americkému seriálu Twin Peaks. Myslím, že kdyby si Lauru, Nooru a Venlu, jak se jmenují jednotlivé části knižní trilogie, přečetli fanoušci zmiňovaného seriálu, začal...

Divadlo

Hosté v zajetí „dobrých“ mravů

Slavnost 200Upřímnost nebo takt. Rozhodně hlavně neurazit.  Za každou cenu stát za svým názorem nebo být součástí stáda a myslet si své pouze pro sebe? Podobné otázky si vzali na paškál tvůrci z pražského Studia Hrdinů a pohráli si s původním scénářem česk...

Film

STALO SE: může se to stát i ve skutečnosti?

altStalo se je celkem nový a dost zajímavý film. I když na něco podobného by šel třeba s holkou do kina asi jenom úchyl nebo někdo, kdo si nepřečetl pořádně o čem to bude.

...