Lepek odhalen: Nebuďte střevo a chraňte si střevo!

lepek perexNejrůznější diety patří mezi frekventovaná témata. Kromě touhy zhubnout existují i další důvody, proč se různí lidé stravují jinak. Poměrně velkou skupinu tvoří takzvaní bezlepkáři, se kterými jako by se v poslední době roztrhl pytel. Je to jen móda, nebo je mezi námi opravdu tolik celiaků a lepkových nesnášenlivců? Je skutečně lepek příčinou rozličných potíží, které se u lidí projevují, jako například nadýmání, zácpy, průjmy, vyrážky, bolesti hlavy a nevolnosti? Na to se snaží odpovědět kniha Lepek odhalen!, kterou vydalo nakladatelství Anag.

Může za to opravdu lepek? Chceme důkaz!

V anotaci se uvádí, že kniha předkládá vědecké důkazy, které ukazují, že většina dostupných informací o účincích lepku na lidské tělo je pravdivá jen částečně, nebo dokonce téměř vůbec. Autoři uvádějí na pravou míru dezinformace, nepravdivá a nepřesná tvrzení týkající se lepku, zkoumají vztah mezi střevy, mozkem a přijímanou potravou (nejen lepkem, ale i jinými potravinami a léky) a vysvětlují, co se opravdu v těle a mozku děje. A to je naprosto v pořádku. Vždyť přeci rozumný člověk nechce všechnu vinu hodit jen na chudáka lepek. Daleko víc nám škodí konzervované potraviny nebo polotovary a další průmyslově vyráběné „dobroty“. Ale přestože jsou zde zmíněna rizika bezlepkové diety, můj výsledný dojem z celého textu spíš potvrzuje její prospěšnost.

Neuváženým přechodem na bezlepkovou dietu může dojít k oddálení správné diagnózy

Za velký klad knihy považuji objektivitu předkládaných informací a formu, jakou jsou čtenáři zpřístupněny. V textu sice nechybí odborné vědecké a medicínské termíny, doplňují je však skutečné příběhy z praxe a poutavé vysvětlující pasáže, které jsou srozumitelné i pro laiky. Publikace je cenným průvodcem pro všechny, jimž záleží na jejich zdraví a tuší, že původ potíží tkví v nespokojených střevech. Jestliže někdo začne dodržovat bezlepkovou dietu a zjistí, že je mu po ní lépe, může se s tím buď spokojit, nebo pátrat po skutečné příčině. A pak bude jako viník označen opravdu lepek, nebo vyšetření odhalí jiného záškodníka, například laktózu. Někdy se kompliců dokonce spolčí více, proto je důležité nechat si stanovit správnou diagnózu i v případě, že už cítíte úlevu při vyloučení lepku ze stravy.

Mozek, lepek, střeva a serotonin k tomu

V posledních letech se vědci víceméně shodují, že střeva jsou vlastně naším druhým mozkem. Zajímavým knižním počinem na toto téma je například Zdravé střevo MUDr. Davida Freje a Jiřího Kuchaře. Pokud se v oblasti zažívacího traktu vyskytuje zánět, může se to odrážet na naší psychice. Spojkou mezi mozkem a střevy je serotonin (vyskytuje se v krevních destičkách a buňkách zažívacího traktu), jenž hraje velkou roli při regulaci střevní peristaltiky. Málo serotoninu = zácpa, jeho přebytek = průjem a k tomu vliv na dobrou či špatnou náladu. Buňky poškozeného střeva se do tvorby serotoninu zrovna nehrnou, nebo naopak začnou panikařit a serotonin chrlit, a tak se kruh uzavírá...

Ačkoliv jsem byla zprvu dost skeptická, je pro mě nakonec kniha Lepek odhalen! příjemným překvapením. Opravdu mi velmi pomohla s orientací v „lepkové“ problematice. Jelikož se mě toto téma osobně týká, prostudovala jsem již mnoho materiálu a načerpala spoustu informací z různých zdrojů, ale až zde jsem nalezla vše pohromadě a v souvislostech, které tomu všemu teprve dávají smysl.

O autorech
Dr. Peter H. R. Green, mezinárodně uznávaný odborník na celiakii a ředitel Celiac Disease Center na Kolumbijské univerzitě
Rory Jones, vědecká publicistka

lepek

Lepek odhalen! Gluten Exposed: The Science Behind the Hype and How to Navigate to a Heatlhy, Symptom-Free Life
Autoři: Peter H. R. Green, Rory Jones
Vydáno: 2018, Anag

Nevěřící, odejděte! (nebo vás zabijeme)

Nakladatelství Pavel Mervart vydalo cennou knihu o pronásledování křesťanů v zemích, které vyznávají islám (tedy zdaleka nejen v arabských). Nazývá se NEVĚŘÍCÍ, ODEJDĚTE! a sepsal ji MICHAL ŘOUTIL. Nakladatelství Pavel Mervart

Atlas ohrožených živočichů

Po více než roce od publikace Atlas vyhubených živočichů přichází duo Radek Malý a Pavel Dvorský (tentokráte i s pomocí manželky Pavly) pod hlavičkou nakladatelství Albatros s další poučnou knihou nejen pro děti Atlas ohrožených živočichů. Albatros Media a.s.

ALŽBETA STANKOVÁ – DIVADLO KALICH

kalich 200Alžbeta Stanková je herečkou v Divadle Kalich, její přechozí zkušenosti jsou však i z Radošinského národního divadla, známe ji z filmu Rebelové nebo ze seriálu Rodinná pouta. V Divadle Kalich ji uvidíme v představení Osmý světadíl.

...

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com

Změňte svůj život na základě teorie Kaizen

kaizen 200Kaizen jsem znala z mé bakalářské práce, byla to jedna z japonských metod, které Japonci dokážou bez problémů zařadit do běžného života. Kniha mě proto zaujala a těšila jsem se, až se o kaizenu dozvím více.

Nočník neohrožené ženy – životem s úsměvem

nocnikBlog, který už má na Facebooku na dvě desítky tisíc čtenářů vychází momentálně i v knižní podobě. Nočník se jmenuje proto, že jej Eva Bennett píše hlavně v noci. Jak sama říká, píše ho v noci zejména z toho důvodu, že se bojí zhasnout. A tak v době, kdy...

Casting na popravu – události léta 1945 ve Švandově divadle

pankrac 200Válečné a poválečné období i po sedmdesáti letech stále láká ke zpracování mnoho umělců různých žánrů. Přece jenom tato doba s sebou přinesla naprosto neuvěřitelné situace a osudy. Jak by to vypadalo, kdyby se v jedné pankrácké cele potkaly Adi...

Annabelle vrací úder

anna200Film Annabelle (2014) je dost zvláštní klasický horor plný detektivního pátrání a překvapivých lekavých scén. Nikdy nekončící boj dobra se zlem začíná tentokrát u nastávajících rodičů John a Mia.

...