Šokující příběh zmizelých dětí odhaluje srbské drama Stehy

stehy perexŠvadlena Ana před mnoha lety ztratila svého prvorozeného syna. Prý umřel krátce poté, co se narodil. Ana tomuhle tvrzení uvěřila, protože neměla důvod nevěřit. Když se však objevilo několik náznaků, že by její chlapeček mohl být naživu, nezávahala a pustila se do pátrání. To, co bylo na začátku jen pouhým podezřením, se proměnilo na děsivou jistotu.

Ana bojuje s úřady i policií, snaží se získat co nejvíc informací o tom, co se vlastně stalo, ale zdá se, že je to prohraný boj. Má však štěstí a dostane se jí nečekané pomoci od jedné chápavé úřednice, která jí prozradí zajímavé skutečnosti. Dospívající kluk, který má stejné rodní číslo jako její údajně zesnulý syn žije nedaleko od Any. Je zde vícero náznaků, že je to její ztracený syn… je to však opravdu tak?

Film Miroslava Teržice Stehy byl oceněný na letošním Berlinale a vychází ze skutečného případu, který poslední roky hýbe Srbkem. V průběhu 70. a 80. let tu beze stopy zmizelo hned po narození několik stovek dětí. Rodičům bylo oznámeno, že děti zemřely, ale o tom, že by jejich mrtvá těla byla pitvána nebo pohřbena, neexistují žádné důkazy. Tyhle případy mají I další společné rysy – týkaly se prvorozených dětí mladých párů, ke zmizení docházelo hlavně o víkendech a službu během nich vykonávali vždy stejní lékaři. Vše nasvědčuje tomu, že šlo o podvody organizované mafie, která děti prodávala adoptivním rodičům.

stehy 2 zdroj artcam.cz

Režisér vychází se skutečného případu švadleny Drinky Radonjič. Tu náhodou potkal v době, kdy zvažoval natočení filmu o zmizelých dětech. Film je tedy částečně její příběh a částečně fikce. Roli matky ztvárnila herečka Snežana Bogdanovič. Její herecký výkon je pro film hodně důležitý, protože v pomalu plynoucím příběhu se často objevuje záběr na její tvář, ve které se zračí obrovské množství emocí – bolest, naděje a její následná ztráta, odhodlaní i touha.

Film je opravdu minimalistický a ukazuje marný boj ženy, která se snaží zjistit pravdu. Bojuje nejen s úřady, ale i se svými nejbližšími, kteří si myslí, že už by se neměla vracet do minulosti. Když objeví kluka, který by mohl být jejím synem, sleduje tuhle stopu a vypadá to, že získá odpovědi na své otázky. První půlka filmu se lehce táhne, ale druhá nabízí několik neotřelých dějových zvratů. Žádnou akci však nečekejte, Stehy jsou pečlivě propracovaným dramatem, které má za cíl upozornit na případy, z nichž se dosud nevyřešil jediný, a které skládá poklonu matkám, jenž jsou nuceny žít s nehojící se ránou v srdci. Je depresivní, přesvědčivě ukazuje čeho jsou lidé schopni a nutí k zamyšlení.

Film do českých kin přináší distribuční společnost Artcam.

stehy zdroj - artcam.cz

STEHY/Šavovi