Nevědomí: Sci-fi v mezích nostalgie
Banner

Nevědomí: Sci-fi v mezích nostalgie

Email Tisk

nevedomi 200Napjatě očekávaný snímek Josepha Kosinského dorazil do českých i světových kin. Není překvapením, že režisér filmu Tron: Legacy (2010) neopustil vědeckofantastický žánr. Dokonce jej obohatil původní tvorbou. Vědeckofantastické aspekty nicméně přináší také formální pojetí projektu, které divákům nabízí ke zhodnocení adaptaci, jež spatřila světlo světa dříve než její tzv. předloha.

 

Pro osvětlení: na počátku filmové realizace Nevědomí nebylo slovo Boží, ale Kosinského tajuplná grafická novela, kterou dosud nikdo neviděl. Nejprve se hovořilo přímo o komiksu. To přirozeně vzbudilo zájem. Poté se začalo mluvit o grafické novele takřka připravené k vydání. Joseph Kosinski následně v rozhovorech hýřil slovy o rozměrných a jedinečných ilustracích prostupujících textem. Snad i kvůli těmto nejasnostem zlí jazykové hlásají, že předloha vůbec neexistuje, případně vzniká až teď. Nejen žertem zaznívá také to, že Joseph Kosinski pouze přecenil svůj bohatě ilustrovaný scénář, označovaný produkcí za „jeden z nejlepších, na kterém se kdy společnost Universal podílela.“

I režisér musí počítat s tím, že vše, co řekne, bude nakonec použito proti němu. A tak tedy některé kritiky žehrají na obrazovou a střihovou skladbu, která prý přespříliš kopíruje komiksová pravidla. Co k tomu dodat? S trochou dobré (nebo zlé) vůle lze komiks spatřit v čemkoli. A u snímku, jehož silné stránky spočívají právě ve vizuální kompozici, to moc práce nedá.

nevedomi

Film skýtá ohromující záběry. Zejména pokud se rozhodnete jej navštívit v jeho IMAXové verzi, která své publikum láká na možnost vidět „o čtvrtinu více zdevastované Země“. Výtvarné pojetí snímku lze přirovnat k nevyzpytatelnému střetu megalomanie a zřetelné snahy o střídmost. Tato prakticky nesdělitelná kombinace obvykle protichůdných tendencí prostupuje celým filmem. Neustálé přechody od gigantických celků ke všedním detailům ale necharakterizují pouze obrazovou složku. Už sám děj, odehrávající se na pozadí blíže nespecifikované fatální katastrofy, absorbuje v zásadě individualistický příběh. Obdobně nezvykle působí do počtu sice komorní, ale zároveň hvězdné herecké obsazení. Náznaky nekompaktnosti jsou patrné i v akčních scénách, střídaných synteticky působící normalitou. Někoho to možná bude rozčilovat. Jiní naopak nadšeně přistoupí na neotřelou a podmanivou hru.

nevedomi2

Vše záleží na tom, nakolik je kdo ochoten akceptovat její pravidla. Jinými slovy, jak praví jedno české přísloví, kdo chce psa bít, hůl si najde. Filmu lze vytknout nedokreslený příběh a pochybovat o existenci či úrovni předlohy. Lze mu zazlívat kolísavý rytmus a otřepanou zápletku. Pokud vám ale není proti mysli nahlížet na Kosinského počin jeho vlastní optikou, tedy jako na osobní poctu sci-fi žánru sedmdesátých let, dost možná se dostanete dál než k odhalování korelací s již natočenými filmy. Pak je otázkou, budete-li je považovat za prosté vykrádání, či je diagnostikujete jako příznaky staromilství, pro které svědčí podoba hudební režie, a to jak v převzatých, tak v originálních segmentech (pod titulní skladbou je podepsáno francouzské elektro-synthpopové uskupení M83). Nevědomí má jistě své silné i slabé stránky. Ale nejvíce asi záleží na tom, jestli se na film podíváte jako na decentně nevšední sci-fi, nebo jako na další snímek s Tomem Cruisem zachraňujícím svět.

nevedomi3

Stává se, že to, co bývá něčemu zazlíváno, se za určitých podmínek promění v jeho přednost. Otázka tedy nemusí nutně znít, zdali by z filmu Nevědomí byl (nebo bude) slušný komiks. Mohlo by však být Nevědomí pilotní verzí něčeho dalšího? Kultovní potenciál by se jistě našel a projekt by nepochybně mohl nalézt své fanoušky nejen přes plátna kin a komiksové panely. Uvidíme. Nezbývá než čekat, s čím ještě přijde marketing, který (zatím, v porovnání se situací kolem předchozího snímku Josepha Kosinského) zůstává podivuhodně umírněným.

Oficiální text distributora:

Planeta Země to má v roce 2073 spočítané. Drtivý útok mimozemské civilizace se sice před lety podařilo odrazit, ale přestala být místem k životu. Lidé se z ní odstěhovali a na jejím povrchu zůstalo jen pár techniků, kteří z ní mají odčerpat zbývající přírodní bohatství. Jedním z nich je i Jack (Tom Cruise), jehož vlastní zvědavost přivede k šokujícímu poznání. Nevědomí je druhým filmem talentovaného režiséra Josepha Kosinského (Tron: Legacy) a po dlouhé době originálním příběhem, který v sobě spojuje rafinovaný thriller s vizuálně opulentním spektáklem.

nevedomi4

Nevědomí (Oblivion)
124 min, USA, 2013
režie: Joseph Kosinski
scénář: Joseph Kosinski, Karl Gajdusek
kamera: Claudio Miranda
střih: Richard Francis-Bruce
hrají: Tom Cruise, Olga Kurylenko, Morgan Freeman, Andrea Riseborough, Nikolaj Coster-Waldau a další
hodnocení: 75 %



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 32

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

KNIHA: Tři oříšky pro Popelku

ori 200Legendární filmová pohádka Tři oříšky pro Popelku patří mezi nejpopulárnější československé filmy i když od jeho premiéry uplynulo už více než čtyřicet let. Romantický příběh udělal z křehké a krásné Libuše Šafránkové už navždy Popelku a...

Divadlo

Muzikál Romeo a Julie 2014

Romeo a Julie 2014 200 Na muzikál Romeo a Julie 2014 jsem se těšila o to víc, protože jsem pár týdnů před premiérou dělala rozhovor s jedním z autorů, Jiřím Barešem a také s představitelkou chůvy, Veronikou Zelníčkovou. Oba byli ...

Film

Hanekeho Láska zatíná tipec valentýnskému sentimentu

amour200Sedmdesátiletý rakouský režisér Michael Haneke si během své více než dvacet let dlouhé filmové tvorby vybudoval pověst kontroverzního a odtažitě konceptuálního umělce proslulého svými nekompromisními analýzami temných stránek lidské psyc...