Čistý řez rezavým skalpelem v Operaci Rath

OperaceRath perexLékařské prostředí patří k atraktivním literárním tématům, stejně tak prostředí policejní a kriminalistické. V kauze notoricky známé korupční aféry doktora Davida Ratha se obě profese potkaly a stvořily události, které se staly téměř dokonalou předlohou pro knihu Radka Kedroně.

Více než tři roky sledoval tento investigativní novinář pozadí případu, shromažďoval dokumenty z vyšetřování, zpovídal státní zástupce, detektivy i svědky. Sestavil dohromady pomyslný chorobopis, který se čte jako detektivka.

Operační tým ale netvořili lékaři, nýbrž špičkoví policisté inženýrka Šebková a inženýr Ševcovic z Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality. V roli pacienta se ocitl spolek ambiciózních a nenasytných aktérů korupčního skandálu, rozrůstajícího se jako agresivní nádor. Rath, Kott, Pancová a další. Manipulace se zakázkami, megalomanie, zatemnění mozku na jedné straně, slepota či občasná hluchota a nedostatek kvalitních nástrojů na straně druhé – to jsou jen některé z mnoha komplikací, se kterými se hlavní aktéři potýkali.

Dokážete si představit chirurga, jak operuje se zavázanýma očima nebo se svázanýma rukama? V podobných situacích se občas nacházel tým operatérů/ vyšetřovatelů. Ti spoustu času strávili bojem se šéfy a zastaralou technikou, na svém pracovišti pomalu neměli ani stálý přístup k internetu. Nakonec však dokázali, obrazně řečeno, i při použití rezavého skalpelu udělat čistý řez a Operaci Rath dovedli do zdárného konce. Následovala však ještě dlouhá a bolestivá rekonvalescence, proces hojení byl komplikován neukázněností pacientů.

Nepřísluší mi hodnotit charaktery hlavních postav, nezbývá mi, než se držet posuzování kvalit knihy a jejího zpracování. Je to dokument? Román z lékařského prostředí s detektivní zápletkou? Psychologický román? Od všeho je tam kousek. Autorovi, který odvedl mravenčí práci, se podařilo nudné odposlechy a hodiny nekonečného soudního líčení přetavit v akční podívanou. Musel často snést nepěkný pohled na hnisající otevřenou ránu. Měl však také možnost sledovat fascinující zásahy operujících detektivů. Výsledkem je výjimečná kniha, která je svědectvím nejen o korupčních praktikách, detektivních a soudních taktikách, ale také společenskou sondou do sfér, o nichž bychom si neměli dělat žádné iluze.

Radek Kedroň je vedoucím serveru Lidovky.cz. V minulosti pracoval v reportérském oddělení Hospodářských novin a MF DNES, dva roky vedl domácí zpravodajství časopisu Týden. Specializoval se především na bezpečnostní problematiku. Odtajnil například jména agentů StB pracujících v Hradní stráži Václava Havla, detailně zmapoval tuneláž státního Fondu dětí a mládeže, publikoval sérii textů o dodávce českých zbraní do válčící části Afriky, v níž se angažovali i vrcholoví politici. Podílel se na projektu Konta X, který prověřoval majetek politiků, nebo přinutil Poslaneckou sněmovnu, aby zveřejňovala jména takzvaných létajících politiků. www.lidovky.cz/novinar.aspx?idnov=2396

OperaceRath

Operace Rath
Pohled do zákulisí policejního vyšetřování