Galerie Josefa Sudka otevírá výstavu fotografií Zdeňka Voženílka
Banner

Galerie Josefa Sudka otevírá výstavu fotografií Zdeňka Voženílka

Email Tisk

vozenilek 200V Galerii Josefa Sudka budou k vidění snímky Zdeňka Voženílka, fotografa architektury druhé poloviny 20. století. Voženílkovo dílo je dnes velice aktuální nejen pro jeho osobitost, ale protože je dokladem mnohaletého růstu hlavního města a jeho jednotlivých sídlištních celků. Snímky jsou také jedinečným zdrojem informací o životním stylu své doby. Výstava bude pro veřejnost zpřístupněna 6. října 2016 a potrvá do 15. ledna 2017.


Podstatná část fotografovy pozůstalosti zahrnuje profesionální práce, rozsáhlé konvoluty negativů, kontaktních kopií i autorských zvětšenin architektury ze šedesátých až osmdesátých let, sídlištních celků i samostatných budov. Autorský archiv obsahuje rovněž dokumentaci sochařských realizací ve veřejném prostoru, soubor prací Evy Kmentové, Valeriána Karouška, Ladislava Kovaříka, Miloše Zeta, Miloslava Chlupáče, mobilních plastik Jiřího Nováka a dalších sochařů. Jsou zachyceny nedlouho po osazení, mnohé z nich již dnes neexistují. Nejpopulárnější prací se stal prostý snímek Zima v Praze z roku 1960, zachycující lidské hemžení na zasněžené petřínské stráni, který bude na výstavě k vidění.

Fotografie Zdeňka Voženílka komentuje jeho dcera architektka Alice Čermáková: „Skladbu snímku vždy pečlivě komponoval tak, aby ,socialistická´ architektura, šitá horkou jehlou, vypadala dobře, a tak mnohdy fotografie několikanásobně předčila umolousanou a všední realitu. Snad tím otec alespoň udělal radost kamarádům architektům, kteří si v době totality a prefabrikace opravdu nemohli dovolit téměř nic.“

Zdeněk Voženílek se narodil 23. ledna 1929 v Běchovicích, které tehdy ještě byly samostatnou obcí. V mládí hrál amatérsky divadlo, zabýval se výtvarnou tvorbou a toužil se stát kameramanem. Realita však byla jiná – vystudoval stavební průmyslovou školu. Vyšší profesionality dosáhl později, v letech 1961–1962, při studiích Lidové akademie vědy, techniky a umění, kde se věnoval estetice i technice černobílé fotografie. Na konci padesátých let získal zaměstnání v Pražském projektovém ústavu. Pracoval tam nejprve v ateliéru architekta Josefa Fuchse (spoluautora Veletržního paláce) a poté Richarda Podzemného. Zemřel v Praze 22. února 1981 ve věku pouhých dvaapadesáti let.

Tato komorní výstava se uskutečňuje díky velkorysosti autorovy dcery, která do sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze věnovala reprezentativní soubor otcových fotografií.

vozenilek



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa


Partneři

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Výstava Voayer

voyer200V České republice se od 17.8. do 19.8. poprvé koná kontroverzní výstava s názvem Voayer. Už samotný název dává tušit, čeho se bude tato specifická událost týkat. V pražském klubu DUP39 je „vystaveno“ několik nahých žen v různých pózách, přičemž některýc...

Nové komentáře


Literatura

Esther a Jerry Hicks: Sára, kniha druhá

Sara 200Skvostná kniha, která je sice příběhem dvou dětí, ale její poselství je tak hluboké a něžné, že ji s potěchou přečtou i dospělí. Již první titul – Sára, kniha první – který vyšel v březnu loňského roku, byl něčím nezapomenutelným, vedle...

Divadlo

THE IMPRO BIG BAND - unikátní improvizační show poprvé v Praze

big band„Sound painting“ je znakový jazyk, který se využívá k vytváření zcela improvizovaných scén v reálném čase a který kombinuje různé umělecké disciplíny. „Dirigent“ má k dispozici různé znaky, kterými řídí skupinu umělců, a jejichž prostřednictvím vytváří a skládá ...

Film

NFA vyzývá veřejnost k záchraně rodinných filmů

den rodinnych filmu 200V Praze dne 29. září 2016-Národní filmový archiv v rámci iniciativy Home Movie Day 2016 opět vyzývá veřejnost k péči a záchraně rodinných filmů. I ty jsou významným zdrojem poznání minulosti - nejen soukromé, ale i té sdílen...