Jako každoročně se i letos mezi 11. a 16. listopadem koná přehlídka středoevropských filmů 3KINO. Opět se budeme moci seznámit s tvorbou zdejší i našich nejbližších sousedů – ze Slovenska, Polska a Maďarska. A stejně jako v minulých letech (o předchozích ročnících jsme už několikrát psali. Vévodí důraz na polskou kinematografii.
Z Polska pochází zahajovací film o boxeru Kulejovi. Ukazuje, jak ani sláva a uznání několikanásobného olympijského vítěze neznamenala po skončení kariéry pohodový život, nástrahy i lákání vládnoucí komunistické moci byly všudypřítomné a titulní hrdina se mnohdy ocital v mravních dilematech. Premiéru se odbyl před pouhým měsícem, takže čeští zájemci spatří doslova žhavou novinku. I další polské tituly vznikaly letos, ale vesměs se jedná o díla u nás neznámých autorů, takže nezbývá než se nechat překvapit. Jejich zacílení je široké: od pohledů na současnost (Vrabčák, Simona Kossaková), která podněcuje různé záliby i směrování, přes historické ohlédnutí za potížemi se sexuální identitou (Žena z…) až k průhledům na nacistické okupanty (Bílá odvaha), kteří se kromě krvavých represí také pokoušeli místní obyvatelstvo šalebně lákat ke spolupráci.
Kulej
České a slovenské (mnohdy přímo česko-slovenské) zástupce již známe, do distribuce vešly v uplynulých měsících a mnohdy dosáhly – ať již zaslouženě či nezaslouženě – velkého uznání (Vlny, Amerikánka, Mord, Zápisník alkoholičky, Ema a smrtihlav…). Jediný titul, a sice slovensko-český Spící účet, který ve dvou časových rovinách řeší morální problémy s případným dědictvím, neboť najevo vychází selhání až ne tak dávných předků, zůstává zatím bez vyhlídky na promítání v Česku, i když slovenskou premiéru si odbyl před půlrokem. Velice oceňováno je tu herectví Ivy Janžurové…
Maďaři inspirují
Z Maďarska se představí tři filmy: životopis Semmelweis, který letos sesbíral nejcennější národní ceny (včetně za nejlepší film a nejlepšího režiséra), vypráví o osudu lékaře, který v předminulém století narážel na posměch kolegů, když požadoval, aby dodržovali hygienu a mysli si ruce, až nakonec uštván nepochopením skončil v blázinci. Životní osudy jsou to neobyčejné, takže není divu, že v uplynulých desetiletích se jim mnohokrát věnovali nejen maďarští, ale také rakouští či němečtí filmaři.
Další dva se věnují ožehavým problémům současnosti. V dramatu Bez dechu se středoškolská profesorka literatury dopustí vážného prohřešku: svým téměř dospělým studentům totiž doporučí, aby si pro názornější pochopení „prokletých“ francouzských básníků Verlaina a Rimbauda zhlédli film Agnieszky Hollandové Úplné zatmění. Jenže otec jednoho ze studentů si stěžuje, že film je škodlivý, protože propaguje odlišnou sexualitu (což maďarské školství zakazuje až do 18 let, zaměřeno spíše na šíření idejí LGBT). Tím se odstartuje kolotoč restrikcí a ponižování.
Spící účet
Snímek se jistě vyznačuje uvěřitelností i společenským étosem, avšak neskryje tezovitost celého případu i popisnost načrtávaných motivů. Přídatné zápletky jsou buď melodramatické (žena řeší se svým kvůli práci vzdáleným mužem budoucnost manželství) nebo prozrazují torzovitost a nedořečenost – týká se to jak jejího kolegy ze školy, který na protest dává znenadání výpověď, tak zřejmě homosexuálního studenta, jehož otec celou aféru rozvířil.
Jedná se o dílo působivé hlavně herecky, když líčí změny v chování učitelského sboru i hrdinčin narůstající stres, když zprvu podcenila rozjížděnou štvanici (jak se ukáže hlavně při zasedání kárné komise), avšak zvolená prezentace je spíše popisná, postupně dosti násilná a křečovitá, s málo propracovaným pozadím celého konfliktu. Například se nic nedovíme ani o stěžovatelových pohnutkách, ani o jeho politickém či náboženském přesvědčení.
Jak se vyrovnat se smutkem
Další maďarský počin Lefkovicsové truchlí vypráví o zestárlém trenérovi boxu, jemuž zemřela milovaná manželka a jenž se s takovou událostí obtížně vyrovnává. Z Izraele se k němu na týden smutku nastěhoval již dospělý syn i s malým vnukem – a nastanou problémy. Návštěvníci totiž vyznávají ortodoxní víru a dodržují veškeré závazné rituály. Až chlapec propadne vizím, že rozmlouvá s babiččiným duchem, ale hlavně ho začne děsit jakési příšerné strašidlo, před nímž se schovává. Příběh se mimo jiné dotýká židovské identity – od jejího vymazání z povědomí až po její důsledné naplňování.
Lefkovicsové truchlí
Se smutkem se každý vyrovnává po svém – zatímco návštěvníci se úporně věnují modlení a vzpomínání, vdovec si podle manželčina přání obstará novou pokojovou stěnu a pracně ji sestavuje. Navíc se dál věnuje trénování, i když z rozhodujícího zápasu předčasně odejde, aby se ještě shledal se svými blízkými, chystajícími se již k odjezdu. Celý příběh vykazuje pozorovatelský přístup (zejména co se týká židovských smutečních obřadů), ale přitom tu nechybí ani jemně ironizující odstup, zvláště když se několikrát zopakuje pohled na smečku smutečních hostů ženoucích se do domu. Převažující ladění se však blíží k idylickému, uhlazenému náhledu, jehož zádrhely - spíše vyumělkované než spontánně - se postupně jak mávnutím kouzelného proutku vyřeší.
3KINO nabídne množství děl, která mohou zaujmout, která uplatňují různé přístupy a přinášejí rozdílné náhledy, převážně ovšem vážné; příležitostí k zasmání či aspoň pousmání nalezneme bohužel málo. Důležité je, že nás seznamuje s polskými a maďarskými tituly, které stěží proniknou do tuzemských kin, televizí či na streamovací platformy.
www.3kino.cz/program-2024/
Foto: 3KINO
Související odkazy:
https://www.kultura21.cz/film/25974-3kino-se-k-nam-vraci-jiz-po-desate
https://www.kultura21.cz/film/24161-3kino-2022-se-vynorilo-na-obzoru
https://www.kultura21.cz/film/21125-3kino-online
https://www.kultura21.cz/film/22581-3kino-nam-zpristupni-stredoevropske-filmy-ktere-bychom-jinak-sotva-spatrili
https://www.kultura21.cz/film/10607-filmova-prehlidka-3kino)
< Předchozí | Další > |
---|