Louis de Funes servíruje Zelňačku

Louis de Funes servíruje Zelňačku

Tisk

zelnacka louis de funesZelňačka (1981) je jedním z těch velmi povedených filmů, ve kterých hraje stařičký Louis de Funes. Ve své knižní předloze je příběh hlavně o kontrastu zarezlých starousedlíků a nového, svěžího mládí. Film jako takový je tím také dost okořeněný, ale díky svému zpracování je mnohem vtipnější a nemusí se brát zase moc vážně.

 

Claude a Francis jsou dva staří sousedi, kteří žijí na samotě dál od města, každý sám ve svém domě. Claude (Louis de Funes) stále postrádá svou deset let mrtvou ženu a v doma má všechno skoro takové, jako když tam ještě byla. Své dny oba dědci tráví pěstováním hlávkového zelí, sekáním dřeva, vařením, pobíháním kolem baráku a hlavně pitím značného množství dobrého francouzského vína.

Takových 5-6 litrů denně pro každého z nich, zapíjených pramenitou vodou ze studny na dvorku, nic lepšího snad nemůže být. Clauda také, k jeho nespokojenosti, chvíli trápí cukrovka, ovšem do té doby, než na jejich louku přistane létající talíř.

zelnacka louis de funes

Mimozemšťan blekotá dost srandovně a chce být s Claudem v kamarád. Následující zápletky probíhají díky tomu dost schématicky. Claude z mimozemšťana vyšiluje, ale vidí v něm dobráka. Mimozemšťanovi zachutná zelňačka a chce si přiletět pro další. Jeho soused Francis talíř viděl, ale Claude to zapírá. Mimozemšťan je za zelňačku u nich na panenské planetě povýšený a chce víc. Vrací nazpět mezi živé Claudeovu ženu, ehm, ve věku dvaceti let, aby se mu odměnil.

Když může být třeba zdůraznit hlubokou povahovou propast mezi technologicky nevyspělým stářím a progresivní budoucností mládí, bylo by jednoduché postavit vedle sebe dědka s dcerou a nechat je, se hádat. Nicméně, divák se vždy přikloní na jednu nebo druhou stranu podle svých vlastních sympatií. Tenhle mimozemšťan s komickými pohyby dělá ve filmu mnohem víc. Ukazuje, jak dokáží být nové věci uživatelsky nenáročné, jde jenom o to, chtít se někam posunout.

zelnacka louis de funes

Přirozeně, Claudeho dvacetiletá žena mu nechá všechno sežrat. Stejně tak jako kolemjdoucí, když se u dědkova stavení začíná provozovat nový lunapark. Jenže v životě starousedlíků toho bylo mnohem víc, než jen nemoderní způsob života a lpění na jednoduchých věcech.

Z celého příběhu dýchá atmosféra spokojenosti, moudrosti a svěží životní filosofie. Dokonce i když oba dědci na dvorku ze zábavy prdí, odehrává se mezi nimi mnohem víc, než na co jsou třeba vysoce postavení manažeři dnes zvyklí. Jedna z teorií mezilidských vztahů říká, že si člověk najde tu největší radost teprve v těch nejprostších věcech. Ony však dokáží být skoro všechny věci velmi prosté, když se chce.

zelnacka plakat

Zelňačka / Soupe aux choux, La
Francie / 1981 / 98 minut
Žánr: Komedie / Sci-fi
Režie: Jean Girault
Scénář: Louis De Funès, Jean Halain
Kamera: Edmond Richard
Hudba: Raymond Lefevre
Hrají: Louis De Funès (Claude Ratinier), Jean Carmet (Francis Chérasse), Jacques Villeret (Ox), Claude Gensac (Amelie Poulangeardová), Henri Génès (strážmistr), Marco Perrin (starosta), Christine Dejoux (Francine), Jean-Pierre Rambal (komentátor)

Zdroj foto: internet


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Na dobré přátele by člověk neměl zapomínat, říká Robert Rohál

robert perex1Nejen dramaturgii divadelního předplatného, ale také koncertů či besed má od letošního května v Domě kultury v Kroměříži na starosti Robert Rohál. Jako programový pracovník se také spolupodílí na dalších akcích a festivalech. Kultura mu v...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Legenda o Tarzanovi

tarzan 200Filmů o Tarzanovi vznikl za posledních sto let bezpočet, statečný muž z divočiny bojoval se všelikými chamtivci, ovšem teprve nyní v nejnovější verzi nazvané Legenda o Tarzanovi se stáváme svědky pokusu propojit Tarzanova dobrodružství s kritikou...


Literatura

Dva silné sociální příběhy z Brazílie – zcela jiné a přesto podobné

brazil200Kniha Dva bratři, film Campo Grande. Oba příběhy jsou zcela odlišné, odehrávají se v jiném období i místě Brazílie. Přesto lze najít spojující linku – sociální rozdíly, které mají obrovský vliv na život a šance lidí.  

...

Divadlo

Premiéra muzikálu MATILDA v Brně

Matilda vizualAutor předlohy úspěšného muzikálu, Roald Dahl (1916 – 1990) původem z norské rodiny, se narodil ve Walesu a zemřel v Británii. Z jeho rozsáhlé tvorby spisovatele a dramatika zůstává do dnešní doby světově známé a inscenované dílo, právě MATILDA...

Film

Eastwoodův portrét zakladatele FBI konečně vychází na DVD

altLegendární režisér Clint Eastwood má v polovině světa (ne vlastní vinou) vypěstovanou zvláštní auru tvůrce, kterému se podaří vše, na co sáhne. Je to dáno tím, že jeho slabší počiny se kinosálům mimo vlastní domovinu většinou vyhnou a ví o nich ...