Knick - doktoři bez hranic

Knick - doktoři bez hranic

Tisk

knick 200Newyorská nemocnice Knickerbocker, v níž se desetidílný seriál Knick - Doktoři bez hranic odehrává, skutečně existovala (na rohu 131. ulice a Convent Street) už od dob občanské války, svému účelu sloužila do 60. let minulého století, kdy byla přeměněna na domov důchodců. Režisér Steven Soderbergh, proslavený řadou podnětných film jako Kafka, Traffic - nadvláda gangů, Dannyho parťáci, Vedlejší účinky, Che Guevara, Liberace!, ovšem nevypráví ani tak o jednotlivých lékařských případech jako spíše o mezilidských vztazích v nemocnici panujících, s důrazem na rozporuplnou osobnost ústředního hrdiny, kterým je doktor Thackery (Clive Owen), vedoucí chirurgické oddělení.

Je vyzdvižen jako průkopník nových, dosud nevyzkoušených postupů (riskantní operace jsou předváděny veřejně pro široké auditorium), ostatně některé speciální nástroje si sám odlévá. Avšak současně jsou zpochybněny jeho lidské kvality: nejenže propadl závislosti na kokainu, bez něhož - jak spatříme hned v úvodní části - není schopen ani vstát z postele, ale navíc odmítá přijmout kvalifikovaného lékaře jen proto, že je to černoch (André Holland jako střídmě sebejistý doktor Edwards, jenž nabyl cenné zkušensti při pobytu v Evropě). Obává se, že pacienti by nechtěli, aby se jich byť jen dotkl. Je tudíž nasnadě, že musí projít trnitou cestou, než změní své návyky i smýšlení.

Příběh se odehrává zhruba před sto lety, režisér pečlivě oživuje podobu tehdejších ulic zaplněných kočáry a občasným automobilem, svědomitě rekonstruuje vybavení bytů a oblečení, se šokující otevřeností ukazuje i průběh operací. Načrtává širší kontexty, zvláště masivní přistěhovalectví provázené chudobou, nuzným ubytováním i jazykovou nevybaveností, častými nemocemi. Děvčátko, které překládá své hospitalizované mamince, se v jednu chvíli omluví, že musí odejít, protože nastupuje do práce. A samozřejmě nechybí ani motiv podplácení, městský hygienik je ochoten zamhouřit oči nad nedostatky, pokud majitel zdravotně nevyhovujících domů zaplatí.

knick1

V seriálu jsou postupně akcentovány jednotlivé postavy ve svých rozdílných povahách - počínaje čerstvě přijatou sestrou, které Thackery nejprve vynadá, že pacienta špatně ošetřovala, přes ráznou řeholní sestru, která usadí i prostořeké drsoně, přes lékaře a sponzory nemocnice až k  sanitním zřízencům, kteří zajišťují převoz pacientů. Každý z nich se dočká svého dramatického uplatnění.

V tomto ohledu je očekávatelnost zápletek značná, navíc ne vždy odpovídající možné realitě - stěží si lze představit, že by správní rada nemocnice prosazovala tak urputně právě černošského lékaře, navíc proti vůli vrchního lékaře. Už jedině schází, aby se s podobným přezíráním potýkala také žena-lékařka, aspoň v českých podmínkách přehlížená a odmítaná svými mužskými kolegy.

Soderbergh, jenž se postavil rovněž za kameru, se snažil navodit pocit autenticity ve světelné modelaci prostoru, chce evokovat, jak tehdejší lidé mohli vnímat svět kolem sebe, jen postupně zasvětlovaný elektrickými žárovkami. Avšak herecké pojednání jednotlivých postav považuji za spíše povrchní, jednorozměrné, víceméně jen hromadící jednotlivé povahopisné aspekty.

Probleskuje sklon k velebení americké vynalézavosti, která položila základ všemu (zejména technickému) pokroku; ostatně i černošského doktora, jenž se zprvu cítí být urážen a ponižován opovržlivým chováním natolik, že hodlá nemocnici opustit, fascinuje Thackeryho zarputilost i odvaha, že se posléze rozhoduje setrvat, aby se ještě něčemu od něho přiučil.

knick3

Režisér přibližuje i dobovou mentalitu, kdy úmrtí v nemocnici se nijak zvlášť neřešilo (ostatně zaznějí obavy z odvozu do nemocnice, protože soused se z ní nevrátil), kdy lékaři zkoušeli dosud nevídané postupy, někdy ovšem deprimováni, že náročné operace končí nezdarem, jak tomu bylo hned v úvodní scéně, kde těhotná žena umírá po císařském řezu a lékař, jenž operaci vedl, vzápětí páchá sebevraždu. Thackery ovšem nepodléhá skleslosti ani beznaději, odhodlaně hlásá, že chce lidem krok po krůčku pomáhat - jakoby v zápase se Všemohoucím, aniž by hleděl na počet neúspěšných pokusů.

Soderbergh vcelku sugestivně sděluje, že pro tehdejší lékařství, ustavičně zdolávající nejrůznější omezení a překážky, byla příznačná zarputilost a ochota riskovat, postupovat cestou pokus-omyl, dokud nebylo nalezeno spásné východisko. Smrt pacienta se tak stávala nezbytnou daní na cestě k pokroku, na cestě k uzdravení těch, kteří lékařskou pomoc budou potřebovat. Škoda, že z českých tvůrců dosud nikoho nenapadlo podobně vylíčit heroické zápasy české mediciny v dobách Josefa Hamerníka, Josefa Thomayera, Ladislava Syllaby, Antonína Heverocha nebo první v Čechách vystudované lékařky Anny Honzákové.

knick2

 

Knick - Doktoři bez hranic (The Knick)
USA 2014, desetidílný televizní seriál à cca 60 minut
Scénář: Jaxck Amiel, Michael Begler, Steven Katz
Kamera a režie: Steven Soderbergh
Hrají: Clive Owen (dr.Thackery), Juliet Rylanceová (Cornelia Robertsonová), André Holland (dr.Edwards), Eve Hawsonová (Lucy Elkinsová), Eric Johnson (dr.Gallinger), Lori Finkelová, Cara Seymourová, Chris Sullivan
Uvádí: Cinemax počínaje sobotou 9.srpna od 22.00, též dostupno na HBO GO.

Hodnocení: 70%


Foto:  HBO


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

1. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

BMC perex1Březen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům pís...

Videorecenze knih

Anketa

Květen, měsíc lásky. Co vám láska připomíná?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Tak trochu temnější pohádkový svět

Zloba perexPřešlo pět let. Zloba (Angelina Jolie), královna černé magie, žije spokojeně na čarovných Blatech společně se svou kmotřenkou Růženkou (Elle Fanning). Když Růženku požádá o ruku princ Filip (Harris Dickinson) ze sousedního království Ulstead, z...


Literatura

Česká mystery kniha: Dračí krev

draci krev 200V lednu vydalo nakladatelství XYZ knihu s tajuplným názvem Dračí krev, kterou napsalo duo autorů, Jan Geisler a Aleš Česal. V našich končinách jen tak člověk nezakopne o knihu, jež je propagovaná jako mysteriózní thriller, takže jaký je ve...

Divadlo

Hrabě Monte Carlo byl fascinující

HrabeMC perexMěstské divadlo Zlín přeneslo své návštěvníky do město hazardu – Monte Carla, kde se na malém zapadlém náměstíčku rozjela napínavá komedie plná lásky.

...

Film

15. ročník festivalu Jeden svět startuje už zítra!

JedenSvet200Dokumentární festival se řadí mezi domácí špičku svou dramaturgií každý rok. Ale letos je program napěchován k prasknutí! Filmy o lidských právech, dokumenty o zdravotnictví, pohled na moc médií, přiblížení problematiky o mezil...