Lenka Dusilová: Je čas na nové věci

Lenka Dusilová: Je čas na nové věci

Tisk

200rozLenka Dusilová, nepřehlédnutelná a originální osobnost české hudby, přichází se svojí kapelou BAROMANTIKA s novým albem. Přesněji řečeno jde o komplet CD a DVD s živým koncertním záznamem Live at Café v lese, který je vůbec prvním živým albem v kompletní diskografii Lenky Dusilové a byl pořízen během tří podzimních večerů loňského roku v pražském Café V lese. Albem a jeho křty končí, jak sama Lenka říká, další etapa její umělecké dráhy. Na její pokračování se lze těšit už teď. Možná nás překvapí, zcela jistě potěší. O tom ale někdy příště. Teď si povídáme především o novém supraphonském počinu.



Komplet Live at Café v lese je vaše první živá nahrávka; dříve vás něco podobného nelákalo?

Moc ne. Doposud jsem k tomu neměla odvahu. Necítila jsem, že je moje muzika natolik dobrá a já sama natolik silná, že by to vydalo na dobrý živáč. Poprvé mě napadlo pořídit živou nahrávku s kapelou Eternal Seekers, ale realizovala jsem ji až teď s BAROMANTIKOU. V současnosti mám super kapelu, která za záznam stojí. Myslím si, že je důležité představit ji posluchačům, kteří by třeba z různých důvodů nešli na koncert. A samozřejmě je obecně důležitá i atmosféra skladeb a celého koncertu, která je z živé nahrávky cítit.

Jaké písně zaznamenává ta vaše?

Nejvíc písniček tu je z mojí čtvrté sólové desky Baromantika, jsou tam i tři písně z mých starších alb, ale předělané do zvuku kapely BAROMANTIKA.

roz

Neměla jste nutkání některé písničky na nové album přetočit?

Ne. Aranže fungují skvěle a písničky taky. Samozřejmě, vždycky si můžete říct, že by šlo zpívat líp. Když se vidíte, uvědomíte si, co se vám zrovna v tu kterou chvíli honilo hlavou. Přesto bych ale nic neměnila, k tomu záznamu vlastně nemám žádné výhrady. Kromě toho jsme zaznamenávali tři večery, takže byla pravděpodobnost, že když se jeden večer třeba něco nepovede, povede se to další večer. Záznam na CD a DVD jsme nakonec vybrali ze dvou posledních koncertů, ale převážná většina je z posledního koncertu. Album obsahuje čtrnáct skladeb, koncert byl o něco delší, ale tento výběr na live je, myslím, dostatečný. Písničky z alba Baromantika jsou tam všechny.

Obecně: máte ráda živá alba – třeba i u jiných zpěváků a kapel?

Mám. Koncept živého koncertu je přesně podle mého gusta, ráda vidím muzikanty v akci, koukám jim do kuchyně, dívám se, jak opravdu hrají. Tohle mám raději než nějaká velkolepá šou.

Někteří muzikanti říkají, že neradi nahrávají ve studiu bez publika; jak je tomu u vás?

Já publikum opravdu u všeho mít nemusím. Koncert a nahrávání jsou dvě různé záležitosti. Na koncertě máte zpětnou vazbu, která je velice důležitá, ve studiu záleží na konceptu nahrávání, zdali máte všechno připravené nebo zdali experimentujete. K tomu samozřejmě potřebujete určitý klid.

Vaše nové album má krásný obal…

Sama nejsem příliš vizuálně zdatná, proto ráda vyhledávám umělce, kterým důvěřuji. K BAROMANTICE, co se vizuálního zpracování a grafického designu týče, patří Michal Ožibko. Je to malíř – hyperrealista, a kromě toho i velice šikovný, vkusný grafik. Stojí jak za obalem předchozího alba "Baromantika", tak i aktuálního live CD a DVD, které jsme s BAROMANTIKOU natočili. Kromě toho spolupracujeme s fotografkou Bet Orten, která fotí promofotografie pro BAROMANTIKU a také s režisérem Tomášem Zilvarem, který pro nás tohle DVD natočil a též jsme s ním točili i klip "Baromantická".

roz3

Přicházíváte k výtvarníkům s vlastní koncepcí obalu nebo to všechno necháváte na nich?

Jsem muzikantka, takže s nějakou konkrétní koncepcí obalu asi ani přijít nedokážu. Všem zmíněným spolupracovníkům důvěřuji, věřím jejich vkusu. Jsou to lidé, kteří dokážou vystihnout atmosféru, která z hudby jde. Tohle všechno je pro mě samozřejmě důležité.

 

Křest alba "Live at Café V lese" v Jazz Docku jste pojali mimo jiné jako rozloučení s prvním albem Baromantiky; dá se říct, že vstupujete do nějaké nové éry, nové etapy své kariéry?

Ano. Natočila jsem sólovou desku Baromantika, vytvořili jsme ji s producentským týmem ve složení Viliam Béreš, Patrick Karpentski a Beatka Hlavenková. Ti se naučili pracovat s mými nápady, vyzkoušeli jsme si i spoluautorství a spolutvoření nových věcí. Koncertovali jsme spolu dva roky a stala se z nás regulérní kapela. Teď vydáváme živáč. Vedle toho chystáme spoluautorskou desku, která vyjde příští rok. Je čas posunout se zase o kus dál.

Trochu osobně: vaše kolegyně Sára Vondrášková si říká Never Sol, Olga Königová zase ILLE. Vy jste nikdy neuvažovala o nějaké umělecké přezdívce?

Ne. Když jsem zpívala v kapele Sluníčko, říkalo se mi Sluníčko. Někteří lidé mi říkají Dusilenka nebo Dusítko. Dávat si ale nějakou uměleckou přezdívku mě nikdy nenapadlo, nemám důvod vymýšlet si jakoukoliv skrytou identitu.

Dá se muzika, kterou děláte (a třeba i Never Sol či ILLE) nazvat alternativní?

Od téhle škatulky bych se já osobně nejraději oprostila. Alternativní pro mě znamená hodně vymezený. Když si vezmete Never Sol nebo ILLE, je to samozřejmě muzika, která má obsah a hloubku, jistě ji poslouchají ti, kteří potřebují nějakou hlubší duševní potravu, ale jinak je to hudba přístupná, ve které najdete hodně prvků popu. Ani já se, co se Baromantiky týče, nepovažuji za alternativní. Tohle označení by se možná dalo použít pro moji práci v divadle; možná. V popu dneska využíváte různé prvky z různých žánrů, jde o to, jak moc se chcete vyhraňovat vůči obecnému vkusu.

roz1

Na jaře jste vystupovala na festivalu dětských filmů ve Zlíně v rámci Dne s Českým rozhlasem; obecně: co vy a rádio?

Český rozhlas je médium, kde mě vždycky rádi přivítali na rozhovory, čehož si vážím. Konkrétně na Vltavě byly několikrát prezentovány naše kapely BAROMANTIKA i Eternal Seekers, starší populárnější věci hrajou po nocích i na jiných stanicích. Do formátu komerčních rádií ale bohužel evidentně nezapadáme.

A co spolupráce se Supraphonem?

Námluvy se Supraphonem začaly před nějakým časem, kdy tu začala pracovat Iva Milerová, která kolem sebe má zajímavý tým lidí. Iva je jednou z posledních srdcařek v českém showbusinessu co se hudebního byznysu týče. Spolupráce se Supraphonem mi tak teď dává smysl, navíc je to obrovská pokladnice české i slovenské hudby a dalších audiožánrů.

Na závěr: první veřejný úspěch jste měla se zhudebněnou básní Jiřího Wolkera; sáhnete dnes, třeba před spaním, po poesii?

Před spaním ne, ale občas mívám období, kdy si poezii čtu. Třeba v době, kdy sbírám inspiraci, hledám nějaké vyjádření, snažím se verbálně pojmenovat svět, který mi vzniká pod rukama. Nebo když píšu texty. V takovém případě se do poezie pokládám dost hluboko, snažím se hledat, jak lidé v současnosti píší, a třeba i nějakou tu inspiraci.

Zdroj:  www.supraphon.cz

Klip ke skladbě Ptáci v live verzi v Café v lese:  http://www.youtube.com/watch?v=j7_MTQhd-gQ

Přehled koncertů Lenky Dusilové: http://lenkad.com/live



 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Nejchytřejší Čech Jiří Šafka: „Svoji paměť netrénuji a jsem si jist, že moje přítelkyně by vám řekla, jak špatnou ji mám.“

nejchytrejsi cech200Nejchytřejší Čech, student Jiří Šafka z Hradce Králové, si 29. května odnesl z České mincovny svou zaslouženou výhru. Stal se totiž vítězem zábavné show České televize Nejchytřejší Čech. Pět čty...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Vasil Fridrich: „Na to, že budu v Českých Vánocích hrát, jsem se mimořádně těšil.“

fridrich 6S hercem Vasilem Fridrichem z Městských divadel pražských bude na našem webu ke konci ledna online chat. Abyste se na něj naladili a inspirovali se k otázkám, začtěte se do tohoto rozhovoru, který se, kromě jiného, váže k příležitosti 50. reprízy...


Literatura

Komiksoví nadšenci pozor, 49. Číslo Crew2 je tu!

crew49 200Máme tu říjen a spolu s ním 49. číslo komiksového magazínu Crew2, které hýří rozmanitostí a může tak každému čtenáři grafických románů nabídnout to, co jeho srdce žádá. U mě to vyhrál můj zbožňovaný Hellblazer, ale máme tu také pokračování Ochutnáva...

Divadlo

Malované na skle: Jánošík po brněnsku

malovane na skle divadlo radostJuraj Jánošík je pro někoho národním hrdinou, který bohatým bral a chudým dával, někdo ho považuje pouze za zbojníka, který loupil, aby se sám obohatil. V brněnském divadle Radost můžete zhlédnout h...

Film

Jaké to je Být ženou?

Být ženouJeden svět “kouká” na nás všude. Reklamní plochy, internet, televize. Všude tam je nám připomínán ten svět sám pro sebe, dokumentární ostrov, na který máme možnost udělat si výlet. Široká nabídka pohledů do jádra všemožných problémů, denních realit...