Uvědomte si, jak se loví hlupáci

jak se lovi hlupaci perexManagement Press před pár dny vydalo knihu dvou nositelů Nobelovy ceny za ekonomii George A. Akerlofa a Roberta J. Shillera s výstižným názvem Jak se loví hlupáci: Ekonomie manipulace a klamu. Čtenářům by měla pomoci, aby byli v obraze a nenechávali sebou manipulovat.

Kniha je dělena na tři hlavní části (Nezaplacené účty a finanční kolaps, Jak lovit hlupáku tu či onde a Závěr a doslov), nechybí předmluva, úvod, poděkování, poznámky a přehled použité literatury. Poznámky jsou vyvedené na konci knihy a jsou dlouhé přes 60 stránek a osobně bych je viděla mnohem raději zapracované do textu formou poznámek pod čarou, což by bylo mnohem praktičtější.

Autoři George A. Akerlof a Robert J. Shillera sami přiznávají, že chtěli napsat vážnou a seriózní publikaci s důležitým sdělením, a přesto zábavně a čtivě. Čtivost se jim rozhodně nedá upřít – jejich styl je lehce stravitelný, není plný odborných slov, naopak praktických příkladů. Také mě zaujalo, že zbytečně nemoralizují a nebojí se sami přiznat, kdy se stali hlupáky.

Nejdůležitější část knihy je zaměřena na lov hlupáků v různých odvětvích. Přečtete si tak o zlodějinách spojených s nákupy automobilů nebo například používání kreditních karet ale také o potravinách, lécích, politice nebo tabáku a alkoholu. Někdy jde kniha do hloubky, jindy dle mého jen klouže po povrchu a představuje problematiku. Témata jsou sama o sobě velmi zajímavá, ale bohužel tomu škodí fakt, že se jedná o americkou knihu. Je tak třeba alespoň letmá znalost různých produktů nebo kauz a bez ní to prostě není ono a čtenář se snadno začne nudit.

Kniha Jak se loví hlupáci je skvěle zpracovaná, popisuje zajímavé věci, ale já jsem od ní čekala více. Možná jsem zmlsaná podobně zaměřenými tituly, jako jsou Zbraně vlivu nebo Nákupologie od autorů, kteří nemají Nobelovu cenu a své výzkumy podávají jiným způsobem. A možná se k tomuto titulu jen musím vrátit v době, kdy budu mít více času si vše dohledat… Ale kdo si chce počíst něco o ekonomii a dnešní době plné různých vychytralostí, měl by této knize dát šanci.

George Arthur Akerlof se narodil v roce 1940 v Connecticutu. Jde o amerického ekonoma a profesora ekonomie na Kalifornské univerzitě v Berkeley. Nobelovu cenu získal v roce 2001 za analýzu trhů při existenci asymetrických informací. Je autorem mnoha knih, například Thoughts on global warming, Explorations in Pragmatic Economics nebo Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy, and Why It Matters for Global Capitalism, která vyšla česky pod názvem Živočišné pudy.

Robert James Shiller (1946, Michigan) je také americký ekonom, akademik a autor knih. Napsal mnoho odborných článků, prací a knih z různých oblastí ekonomie a jeho činnost zasahuje například do oblastí behaviorální ekonomie nebo risk managementu. Nobelovu cenu obdržel v roce 2013 za empirické analýzy cen aktiv. Patrně nejznámější jeho knihou je titul Investiční horečka (Irrational Exuberance) z roku 2000.

jak se lovi hlupaci

Jak se loví hlupáci: Ekonomie manipulace a klamu
Autor: George A. Akerlof, Robert J. Schiller