Odvážíte se tančit se Smrtí?

Odvážíte se tančit se Smrtí?

Beladona perexO osiřelou Signu se starala řada pěstounů. Každý kromě babičky se však více než o ni zajímal o její bohatství – a všichni ji časem opustili. Jediní příbuzní, kteří ji zbyli, jsou Hawthornovi žijící v krásném a ponurém panství Thorn Grove.

Signa doufá, že zde najde domov, po kterém touží. Když ale na panství konečně dorazí, zjistí, že paní domu zemřela, její manžel se ze zármutku snaží dostat bujarými večírky, syn se snaží chránit dobré jméno rodiny a dcera trpí záhadnou nemocí. Když se objeví duch mrtvé a tvrdí, že byla otrávená, Signa si uvědomí, že pokud chce svou nově nalezenou rodinu ochránit, musí najít vraha. Naštěstí má na své straně samotného Smrtonoše, nebezpečný stín, který ji doprovází celý život. Signa ho odjakživa nenáviděla, protože ho vinila za všechno špatné, co se jí stalo. Co když je ale všechno úplně jinak?

Young adult fantasy s nádechem gotiky

Autorkou knihy Beladona, kterou v českém překladu vydalo Nakladatelství Yoli, je americká spisovatelka Adalyn Grace. Ta působila několik let v divadle, pracovala jako redaktorka neziskových novin a během své stáže v produkci populárního animovaného seriálu Legenda Korry se učila umění vypravěčství.

Její Beladona je typický young adult román s fantasy prvky. Nechybí výjimečná hrdinka, která není jako ostatní holky, ani její nápadník, který má být strašlivý a nebezpečný, avšak za jehož maskou se ukrývá citlivé a laskavé srdce. Samozřejmostí je osudová láska a důležité a mocné pouto mezi nimi. Slíbená gotika se projeví akorát v několika detailech, takže slouží jen k tomu, aby příběhu dodala netradiční nádech a na temnotu pořádně ani nedojde.

Milá pohádka o lásce a smrti

Tvrzení, že vyprávění o smrti je milé a zábavné, může znít paradoxně, ale v případě této knihy to tak opravdu je. Umírá se v ní, hrdinka vidí duchy, hlavní mužskou postavou je Smrtonoš – to všechno jsou ingredience, ze kterých lze namíchat pořádně temný a mrazivý příběh. Autorce se to však moc nepodařilo, a to hned z několika důvodů. Mrtvé postavy jsou pouze jména, a ne komplexní osobnosti, k nimž byste si mohli vytvořit nějaký vztah, takže vám budou ukradené. Schopnost vidět duchy a všechno, co s ní souvisí, je bohužel zatlačena do pozadí, protože se neustále řeší Signina snaha dostat se do vyšší společnosti, její knížka o etiketě a její milostná vzplanutí.

Z knihy se tak stala roztomilá pohádka se zajímavou detektivní zápletkou, promyšlenou romantickou linkou a s hodnými hlavními hrdiny, kteří občas udělají rozporuplné rozhodnutí, aby nepůsobili tak jednoznačně kladně. I když se na posledních stránkách ukrývá několik překvapení, je děj poměrně předvídatelný. Mezi ostatními young adult fantasy knihami ale Beladona vyniká díky zábavnému a přirozeně popsanému vztahu Signy a Smrtonoše, starosvětské atmosféře a skvěle vygradovanému závěru, který vás donutí sáhnout po dalším dílu.

Beladona

Beladona
Autorka: Adalyn Grace
Originální název: Belladonna
Překlad: Viktorie Košnarová
Žánr: young adult, fantasy
Vydáno: Yoli (EUROMEDIA GROUP, a.s.), 2023
Počet stran: 344

Velká kniha herců první republiky a protektorátu představuje pětadvacet osobností

RB perexV polovině prosince spatří světlo světa Velká kniha herců první republiky a protektorátu, kterou připravil autorský tým Jiří Bartoň a Robert Rohál. Nebude jen filmografií či strohým životopisem filmových hvězd, půjde jim tzv. pod kůži a nahlédne do ...

Dům, ve kterém straší vzpomínky

Dum perexNakladatelství Jota vydalo poutavou detektivku s názvem Dům. Autorem je britský novinář Simon Lelic. Už od začátku vás děj chytne a nepustí. Všechno je jaksi tajuplné a podivné.

...

Deník uprchlice by se mohl stát povinnou četbou

denik uprchlice200V nakladatelství Brána vyšla Oksaně z Ukrajiny kniha Deník uprchlice. Jedná se o nelehké čtení, které by si však měl přečíst každý.

...

Letní Grébovka s Divadlem MA v srpnu láká na 20 divadelních večerů pod širým nebem

letni grebovka 200Dvacet romantických večerů pod širou letní oblohou v půvabném prostředí evokujícím italský Řím… tyto a spoustu dalších výjimečných zážitků slibuje v druhé půli prázdnin Letní Grébovka s Divadlem MA. Oblíbený projekt komorní divadeln...

Český lev rozdá filmařům ceny už příští sobotu

Cesky Lev perexNositelům 29. výročních cen České filmové a televizní akademie (ČFTA) předají již 5. března v Rudolfinu České lvy přední osobnosti českého filmu. Budou mezi nimi nejen herečky a herci, jako například Jana Plodková, Dagmar Havlová, Jiří L...