Ve stínu černých ptáků - knížka, která stojí za seznámení

Vestinucernychptaku perexPrvotina americké autorky Cat Wintersové nás zavádí do roku 1918, kdy si krutou daň vybírá smrtící chřipka a první světová válka. V USA se vydávají válečné obligace a hledají se dobrovolníci do bojů v Evropě. Odjíždí tisíce mužů „správných Američanů“, kteří netuší, co je tam čeká a také nikdo neví, že si vezou sebou mimo svého nadšení i zárodky smrtelné chřipky. Virus, který způsobil smrt miliónům lidí a napadal hlavně mladé a zdravé lidi byl objeven až po 90 letech. Zuřící válka předvedla dokonalejší zbraně – kulomety, otravné plyny, nasazení letadel a mnoho dalších technických vymožeností a způsobila smrt, doživotní invaliditu i trauma dalším milionům lidí.

Do toho pochmurného období s krutostí války, epidemie a spiritismu zasadila autorka svůj příběh o šestnáctileté dívce s mimořádným nadáním, která hledala odpovědi na své otázky v odborných knihách. Po zatčení svého otce odjíždí tisíce mil ke své tetě do San Diega, kde zděšeně sleduje, jak davy pozůstalých se hrnou na seance a k fotografům duchů, hledajíce tak útěchu. Ona na duchy nevěří, ani její přítel Stephan, vášnivý fotograf, který odjel bojovat do Francie. Obyvatelstvo se uchyluje za ochranou před chřipkou k lidovému léčitelství i k pověrám. Běžnou ochranou je rouška a k tomu si lidé přidávají různé další, ne zrovna vonící, přípravky. Maryina teta věří na cibuli, vaří ji denně a nejraději by svou neteř v ní i koupala. Také teta pečlivě opatruje fotku s duchem svého zemřelého manžela. Věří, že to není žádný podvrh, když ji dělal bratr Stephana Julius, kterého však Mary považuje za podvodníka. Stephan umírá jako válečný hrdina ve Francii a po jeho pohřbu, kdy jeho duch na Mary mluví, se ona vystavuje v bouři bleskům. Je zasažena „vědecká metoda mi pomohla pochopit, že už nejsem naživu“, vrací se ale mezi živé se zvláštní schopností, cítit chuť emocí. Také se musí vyrovnávat s duchem svého přítele, který ji prosí o pomoc od černých ptáků.

Uvěří Mary Shelley v existenci duchů, najde důvod utrpení svého přítele a bude v její moci mu pomoci?

Emotivní styl vyprávěním hlavní postavy umožňuje nahlédnout nejen do doby, kdy žila, do jejího života, ale také do její duše a nepustí čtenáře, dokud knížku nepřečte celou. Má i depresivní nádech v obalu, ilustracích i černobílých archivních fotkách z té doby, což citlivějším lidem nemusí vyhovovat.Nakonec i mně chvíli trvalo vrátit se do reality, jak mne tento strhující román vcucnul.

Ve stínu černých ptáků

Vestinucernychptaku

Z anglického originálu In the Shadow of Blackbirds přeložila Libuše Čižmárová