Dnešní doba by se dala přiléhavě nazvat dobou digitální. Mobily, televize, tablety, počítače, chytré prsteny a hodinky, aplikace, hry, AI asistenti… Je toho tolik, že už to ani nevnímáme. Naše děti ale ano a všechno kolem přebírají. Přečtěte si recenzi a rozhovor s jednou z autorek knížky Záhada ztracených médií od Fakescape, která je světem médií provede a do doby digitální vyzbrojí.
Děti žijí přímo obklopené technologiemi a i když bychom to možná chtěli jinak, v životě se jim zkrátka nevyhnou. Nejlepší, co pro ně můžeme udělat, je vybudovat u nich mediální gramotnost. Jak ale na to, když jsme sami vyrůstali úplně v jiné době a kolikrát skoro ani nevíme, co všechno na děti číhá v digitálním světě za hrozby, nebo kam mohou zabloudit?
Naštěstí se nemusíme v každé oblasti vzdělávat sami a vymýšlet jak na to. A to platí i tady. Stačí sáhnout po knize Záhada ztracených médií od autorek Olgy Haraštové, Terezy Kráčmárové a Johany Ješátkové, jež vznikla za podpory nadace O2 a užít si s dětmi zábavný příběh, co se dotkne všech témat, které je důležité s dětmi probírat a jednoduše jim vysvětlí potřebné základy mediální gramotnosti.
Je vidět, že tvůrci knihy dělají akce a přednášky pro děti, protože přesně vědí, co děti potřebují slyšet a jak to podat. Kniha je graficky pojatá tak, že působí jako kdyby se odehrávala v počítači. Písmo, zavírací okna, bubliny, emotikony, členění textu i obrázky, to vše působí zajímavě, interaktivně a živě.
Fotografie a obrázky: Fakescape
Ilustrace Terezy Janákové s tématem krásně korespondují, jsou esteticky zajímavé a díky nim se v každém koutku knihy něco děje. Obsah knihy je bohatě členěn, jsou v něm popisy, doplňkové informace vnášející kontext, i otázky k diskuzi, reflektující vlastní zážitky dětí.
Narazíte na kapitoly o tom, co to média jsou, jaká je jejich historie, co je to informace a jak je vyhledávat, kdo vytváří zprávy a co jsou to falešné zprávy. Seznámíte děti s pojmy digitální stopa a digitální hygiena, umělou inteligencí, reklamou, a to i tou skrytou. Díky knížce se děti připraví na hrozbu pomluv a kyberšikany, nebo rizikového obsahu na sítích, včetně setkání s predátory.
Vše je zasazené do příběhu, pojaté hravě a pochopitelně pro dětské čtenáře a já jsem jako pedagožka i rodič nesmírně ráda, že takovéto publikace vznikají a že naše generace, která se sama setkává s riziky, které mají hluboký společenský i politický dosah, může další generaci mnohem lépe na dobu digitální připravit.
Anotace: Jak by vypadal svět, ve kterém by ze dne na den zmizela všechna média? Nová kniha pro děti Záhada ztracených médií nabízí nejen napínavý příběh, ale také hravou formou učí děti, jak se orientovat ve světě informací.
Název knihy: Záhada ztracených médií
Autorky: Olga Haraštová, Tereza Kráčmárová a Johana Ješátková
Ilustrace: Tereza Janáková
Nakladatel: Fakescape
Počet stran: 32
Rok vydání: 2025
Hodnocení: 100%
Recenzentka Ludmila Bakonyi Selingerová alias Pohádková Lída je autorka mnoha knih pro děti, maminka a pedagog.
Rozhovor s jednou z autorek a zakladatelkou Fakescape Terezou Kráčmárovou
Jak dlouhou má tradici Fakescape? Z jakého popudu jste ji založili?
Fakescape vznikl v roce 2018, takže letos slavíme už šest let existence. Začali jsme jako parta studentů, kterým nebylo jedno, kolik dezinformací a manipulací koluje na internetu. Chtěli jsme na to reagovat trochu jinak než běžnými přednáškami – a tak jsme vytvořili naši první hru do školních tříd na téma ověřování informací během voleb. Ohlas byl obrovský, a to nás motivovalo pokračovat dál, rozvíjet nové formáty a oslovovat stále více škol.
Tým Fakescape
Děláte besedy ve školách. Co dětem dělá ohledně digitálních technologií a internetu největší problémy?
Pokud jde o mediální výchovu, nejvíce narážíme na potíže při práci se zdroji. Děti si často vystačí s prvním nalezeným článkem a už nehledají další, které by jejich argument potvrdily nebo vyvrátily. Čím dál častěji se také setkáváme s tím, že se spoléhají na umělou inteligenci, která ale není neomylná a může generovat chyby nebo nepravdivé informace. Klíčový problém je tedy zbrklost a nedostatek ověřování. Na druhou stranu je ale potřeba říct, že skoro ve všech případech se dětem všechny úkoly podaří úspěšně vyřešit.
Co děti na besedách nejvíce zajímá?
Hodně se ptají na to, jak vlastně funguje umělá inteligence – jak dokáže tvořit obrázky, videa nebo texty. Zajímají je konkrétní příklady manipulace, deepfaky nebo různé triky, které se v online prostoru používají. Největší ohlas vždy mají praktické ukázky a situace ze skutečného života a ukázky konkrétních influencerů, které děti znají.
V čem vidíte největší rizika internetu pro děti?
Za jedno z největších rizik internetu pro děti považujeme to, jak lákavý a vtahující dokáže online svět být – často je těžké ho opustit a vrátit se zpět do reality. Významnou roli v tom hrají algoritmy sociálních sítí, které dětem servírují obsah přímo na míru, a tak je uzavírají do tzv. filtračních bublin. Kvůli tomu se k nim dostávají často jen jednostranné informace a může jim uniknout širší pohled na svět.
Dalším aktuálním rizikem jsou různé online výzvy a trendy – například ty, které propagují nezdravé stravovací návyky nebo dokonce extrémní hubnutí. Tyto obsahy se šíří velmi rychle a mohou na děti silně působit, protože vypadají atraktivně a často slibují rychlé výsledky. Právě proto je důležité učit děti nejen ověřovat informace, ale i kriticky přemýšlet nad tím, jaký obsah sledují a jak na ně působí.
Jak pomoci dětem nastavit si zdravé návyky?
Nejdůležitější je otevřeně s dětmi mluvit – nejen jednou, ale pravidelně. Zároveň by děti měly vidět, že i dospělí si nastavují určité hranice, třeba kdy a jak používají telefon nebo sociální sítě. Pomáhá také dětem ukazovat, jak si informace ověřovat, nebát se ptát a umět říct “nevím” nebo “tomu nevěřím, dokud si to neověřím”. A hlavně – jít jim příkladem.
Kdo přišel s nápadem na knihu a jak probíhala příprava?
Nápad vznikl společně v týmu Fakescape, když jsme hledali způsob, jak téma mediální gramotnosti přiblížit i mladším dětem a jejich rodičům. toto téma bylo důležité i pro Nadaci O2, která následně vývoj podpořila. Věděli jsme, že příběhy fungují a děti je milují. Na knize spolupracoval autorský tým, ve kterém jsme spojili zkušenosti z výuky, psaní i práce s dětmi. Příprava této konkrétní knížky trvala přes rok – od prvních nápadů, přes psaní a ilustrování.
Křest knihy Záhada ztracených médií
Už máte nějakou zpětnou vazbu od čtenářů?
Ano, a moc nás těší! Nejvíc si ceníme, když nám učitelé nebo rodiče píší, že děti příběh chytil a samy chtějí vědět víc. Například jedna paní učitelka na základě knihy postavila opakující se projektovou výuku mediální gramotnosti a s knihou v hodinách pracuje. No a od dětí víme, že je baví především rozmanité obrázky, kterých je knížka plná.
Co bylo pro vás při přípravě knihy nejdůležitější?
Aby byla zábavná a zároveň užitečná – tedy aby děti bavila, ale současně je naučila něco, co opravdu využijí. Důležité pro nás bylo také to, aby se ke knize mohli vracet i dospělí a najít v ní inspiraci, jak o médiích a informacích s dětmi mluvit. A v neposlední řadě jsme chtěli, aby byla vizuálně lákavá – proto jsme si dali záležet i na ilustracích.
Křest knihy Záhada ztracených médií
Kde vás čtenáři najdou a co chystáte do budoucna?
Najdete nás na webu Fakescape, facebooku a instagramu. Knihy, hry a další produkty je možné koupit přes náš e-shop. Do budoucna plánujeme další aktivity, nové hry a vzdělávací programy. Připravujeme také rozšíření knížky o nové aktivity a pracovní listy pro školy i spolupráci s Domem evropských dějin na testování nových vzdělávacích materiálů na téma mediálního vzdělávání.
< Předchozí | Další > |
---|