Basista Jiří Přibyl a sopranistka Barbora Řeřichová jsou hvězdami mysteriózní opery Modrovousův hrad, jejíž reprízu uvádí v pátek 1. listopadu Moravské divadlo Olomouc. Libreto napsané na motivy „modrouvousovské“ legendy stále přitahuje. Téma zpracoval mimo jiné Charles Perrault anebo bratři Grimmové, každopádně pro režisérku Danielu Špinar je to spíše vyprávění o jedné bytosti, ve které spolu mužský a ženský princip zápasí.
Symbolistická opera Modrovousův hrad maďarského skladatele Bély Bartóka a libretisty Bély Balázse z roku 1911 v sobě skrývá mnoho vrstev a potencionálních interpretací. Opera na námět středověké legendy o rytíři s modrým vousem se zdánlivě zabývá vzájemnou rozdílností a nepochopitelností mužského a ženského světa. V Moravském divadle v Olomouci je toto mimořádné operní dílo uváděno od 17. února 2023.
Modrovousův příběh o hledání identity a o vnitřním sváru nekončí posledním tónem opery, ale pokračuje dál v orchestrální skladbě Tance z Galanty od Zoltána Kodályho. Jako prolog a epilog rámují inscenaci dvě Kodályho sborové písně. Temperamentní hudba dvou slavných maďarských skladatelů spolu s poetickými verši Balázse nabízí intimní pohled do duše tajemné legendy, která možná celá staletí zrcadlí naše skryté pocity.
Moravské divadlo Olomouc je pravděpodobně pro tento titul předurčené, neboť bylo první českou scénou, kde se Bartókova opera hrála. Bylo to v roce 1960. Poté se Modrovousův hrad uváděl v Brně, v Národním divadle Praha a ve své koncertní verzi v roce 1983 v Plzni.
Temperamentní hudba dvou slavných maďarských skladatelů spolu s poetickými verši Balázse nabízí intimní pohled do duše tajemné legendy, která možná celá staletí zrcadlí naše skryté pocity. Inscenace je uváděna v maďarském originále s českými a anglickými titulky. Spoluúčinkuje orchestr, pánský sbor a balet Moravského divadla Olomouc.
Po premiéře inscenace napsal v recenzi Vojtěch Frank: „Protagonisté dvou hlavních rolí na první premiéře, Jiří Přibyl a Barbora Řeřichová, se do svých úloh ponořili celými svými bytostmi. Technicky bezchybný a emočně bohatý pěvecký přednes se ještě amplifikoval jejich vzájemnou hereckou chemií. Výsledkem je jeden z nejsilnějších a nejuvěřitelnějších výkonů v českém operním divadle posledních let. Vynikající byla také jejich spolupráce s tanečníky, jejichž role daleko přesahovala běžnou operní praxi.“
Není tajemstvím, že cílem libretisty skladatele bylo stvořit operu, jež by na jedné straně byla jednoznačně soudobá, přijímající moderní proudy symbolismu a impresionismu a vymezující se vůči tehdy přetrvávajícímu postwagnerovskému romantismu i naopak naturalismu, na druhé straně by ale byla zřetelně maďarská, aby ve slově i v hudbě vycházela z maďarské lidové poezie a lidové hudební tradice. A v tom je nesmazatelný otisk génia i nesmrtelná magnetická energie.
A názor pěvce Jiřího Přibyla, představitele Modrovouse? Tady je: „Velkou výzvou byla opera Modrovousův hrad od Bély Bartóka, která měla olomouckou premiéru v roce 2023 v originále čili v maďarštině. Ta hudba mě naprosto pohltila. Je to sice hodinová opera, dalo by se říct hodinový duet Modrovouse a Judity, protože je to představení pro dva sólisty. Pro mě to byla láska na první pohled či láska na první poslech. Jsem rád, že je stále na repertoáru Moravského divadla Olomouc.“
Nejbližší reprízy operní inscenace Modrovousův hrad uvede Moravské divadlo Olomouc v pátek 1. listopadu a v neděli 15. prosince.
Zdroj foto: archiv MDO
< Předchozí | Další > |
---|