Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville
Banner

Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville

Tisk

altUmíte přesně určit hranice své představivosti? Co je pro vás tak akorát a co je už příliš? Belgické uskupení CAMPO se vás neptá, co zvládnete vydržet, parta z Gentu jen předvádí a neručí za následky (a možné psychosomatické problémy).

 

Představení dle tvůrců žánrově zařazené do neurčité kategorie “vizuálně-poetické grotesky” uvedlo o víkendu Divadlo Archa, významný to azyl všech umělců vymykajících se mainstreamu. “Show plná chaosu, absurdní logiky, očekávání a překvapení” – to vše slibovala oficiální tisková zpráva. Zkrátka, nic konkrétního, jen cesta do neznáma s nejistým výsledkem. Představení doporučuje i  český umělec Petr Nikl, který Springville popsal především slovy “spontánní” a “okouzlující”.

Opravdu minimalistická scéna představující jen kartonový domeček se postupně rozrůstá o další detaily a postavy, doplněná tichem (absence hudby je také hudbou, že?). Bizarní sestava čítá podivínského obyvatele domu v zeleném obleku, třímetrového běžce, krabici od televize a dlouhonohý klavír – podivná sebranka připomínající scénku z Alenky v říši divů. Na to, že se v představení nemluví (až na pár nepochopitelných zvuků pronesených vrchní částí sportovně založeného dlouhatána), dokáže vás uchvátit celkem jednoduše. Kdo by si to pomyslel, že se dá tak snadno obejít bez muziky a slov?

alt

Na scéně se pořád něco děje – větší část akce představují exploze všemožných druhů a rozsahů. Kromě několika výbuchů se ale představení sestává z pohybu, gest a pohledů, které můžeme jen vycítit, neboť do očí většině postav nevidíme.  Komunikace probíhá, ale jaksi opatrně, nesměle, tudíž ne moc úspěšně. Tážeme se: “Jsme v prostředí budoucnosti – kde si přestaneme navzájem rozumět? Nebo je to jen utopická představa?”. Destruktivní charakter performance je umocněn postupným “odpadáváním” postav a nakonec i tragickým koncem baráčku samotného. Nehledě na to Springville nevyznívá vůbec pesimisticky, spíše naopak – svou směsicí stylů působí jako čerstvý a nebanální výplod výstřední Belgičanky Miet Warlop.

alt

Pokud v představení Springville budete hledat hlubší smysl, je skoro zaručené, že nějaký najdete: ať už nyní populární pohrdání konzumní společností anebo protest proti “malému” (či spíš “mělkému”) životu. Jako ve většině abstraktních představení nabízejících jen řečnické otázky: je to jen a jen na vás. Se stejným úspěchem můžete vnímat rozpad mini-universa odlehčeně, s trochou stesku po uplynulých časech.

alt

Další možnost setkat se s výstřední prací divadla CAMPO budou mít obyvatelé naší republiky v Arše 22. a 23. dubna. Jedná se o projekt Before your very Eyes a neočekávejte od něj nic jiného, než úplné okouzlení – možná i pobláznění – pohádkovým dějem, tentokráte doplněným i o nenucenou expresivitu dětských herců.

Pro více podrobností: www.divadloarcha.cz

Springville
Žánr: Vizuálně-poetická groteska
Uvádí: Divadlo Archa
Réžie: Miet Warloop
Hrají: divadelní uskupení CAMPO (http://www.campo.nu/drupal/): Michiel Soete, Louise Van den Eede, Sumalin Gijsbrechts, Sofie Durnez, Namik Mackic, Miet Warlop
Hodnocení: 80%


Zdroj foto: Divadlo Archa


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Vědecká knihovna Olomouc

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Čtěte také...

Hudební scéna MdB pro vás hraje už dvacet let

Dvacet let Hudebni sceny 200U příležitosti významného kulatého jubilea představí Městské divadlo Brno skutečnou lahůdku pro všechny milovníky hudebního divadla, a především těch muzikálových titulů, které se za posledních dvacet let objev...


Divadlo

NoD: Valentýn zasáhl a bolel!

altVe dnech 29. a 30. května se v experimentálních prostorech NoD uskutečnilo na jevišti pro jednoho herce představení další inscenace v oblasti alternativního divadla. Valentýn, název hry i hlavního hrdiny strhnul emoce, zasáhl a...

Film

Oscarové drama Saulův syn sugestivně připomíná hrůzy holocaustu

saul 200Oscarová kategorie Nejlepší zahraniční film je dlouhodobě považována spíš za cenu politickou než filmařskou, což ale nic nemění na tom, že někdy vyhrají díla, která si to zaslouží a mají co říct. Letošním vítězem se stalo dlouho dopředu favorizované maď...