Tajemné vraždy ve Wilsonově

Tajemné vraždy ve Wilsonově

wilsonov 200Na počátku byla povídka Michala Hvoreckého Nejhorší zločin ve Wilsonově z knihy Lovci a sběrači. Poté následoval scénář Marka Epsteina. Před dvěma roky byl jako režisér projektu nazvaného WILSONOV vyhlédnut Jiří Strach, mající čerstvé zkušenosti s mysteriózním laděním, hlavní roli amerického poldy měl ztělesnit Jiří Bartoška. Pak se vše změnilo: režie se ujal Tomáš Mašín, dosud podepsaný jen pod zbytečně přeceňovaným politickým dramatem 3 sezóny v pekle, a Bartošku nahradil Jiří Macháček.

Došlo k velkému žánrovému posunu. Zatímco Hvorecký se s veškerou vážností opírá o hrůzostrašné atributy završené tragickým rozuzlením příběhu, filmaři naopak upřednostnili groteskně parodický průhled na bezmála hororové události, jejichž původ je ovšem jiný, než naznačuje Hvorecký. Pohrávají si s odkazy na německý expresionismus z doby před bezmála stoletím, kdy se příběh odehrává - proto dominuje zavlhlá dlažba, opentlená sychravým počasím, zlověstnými stíny na stěnách a zatuchlými příbytky židovské čtvrti, kterou sužují bestiální vraždy.

O čem příběh pojednává? Nedávno skončila první světová válka, budoucí slovenské hlavní město Bratislava se teprve vymaňuje z maďarského vlivu (i pojmenování) - a tamní politickou reprezentaci posedne nápad, aby se město na počest tehdejšího amerického prezidenta nejen nazývalo Wilsonov (správně by to mělo znít Wilsonovo - podle obdobně řešených názvů jako Štúrovo, Hurbanovo, Gabčíkovo atd.), ale především aby bylo připojeno ke Spojeným státům americkým jako jejich evropská enkláva. Jinak totiž hrozí, že by je mohli pohltit ničemní Čehúni se sídlem ve vzdálené Praze.

wilsonov 1

Jenže řádění vražedníka snad pocházejícího rovnou ze záhrobí není nikdo schopen vyřešit ani zastavit, takže o pomoc je požádána americká strana. Takže přijíždí chlapácky ranařský, ovšem do zveličeně bohorovné podoby posunutý polda z americké FBI (Jiří Macháček), jenž si za společníka vyžádá toho nejméně zkušeného, ale učenlivého - ze všeho vyjukaného, věčně udiveného policejního čekatele (Vojta Dyk).

Avšak režisér Tomáš Mašín nezvládá zvolenou stylizaci, kdy děsivě vážné motivy přechyluje k morbidnímu humoru (jako v legendárním Pulp Fiction) za pomoci šklebivé, dramaticky málo účinné nadsázky. Jistěže vizuální zpodobnění nevlídného místa, opatřeného trikovými doskreslovačkami, vykazuje profesní um (a kameraman Martin Štrba mohl čerpat z již pozapomenutého Ševčíkova thrilleru Normal, ale také Bergmanova Hadího vejce), pracuje s dobovými technickými vymoženostmi (najmě automobilem, ale také důmyslnými nástroji ustavičně vláčenými v obrovském kufru), ovšem ve výsledku jsou to výtvarné hrátky dosti samoúčelné.

Navíc se režiséru přihodila ta mrzutost, že příběh se mu rozpadá do stylově různorodých částí - vedle hororové vražednické roviny se tu prosazuje svévolně přidaná, rádoby satirická vrstva zastoupená roztlemeně karikovanými místními politiky i policejními úředníky, opatřená jak v nějaké revui americkými vlaječkami, dechovou hudbou, zpěvánkami americké hymny a dokonce poklonkujícím divadelním představením. Kolovrátkovitě znějící hudební doprovod, jednou hřmějící, jindy jakoby povadlý, složil Michal Novinski.

wilsonov 2

Při pohledu na dramaticky rozpadlé dílo snadno zjistíme, že tu schází přítomnost soudného dramaturga, jenž by upozornil na hromadění obtížně slučitelných prvků: vedle vážně míněných hrůzných násilností se setkáváme se zveličenou veteší šestákových detektivek (jako se záchranou z uzavřené hrobky prostřednictvím rychle rostoucího bambusu, nachystanými výbušninami nebo důmyslným ničemníkovým převlekem), že milostné tokání dvou nezkušených zamilovaných se prolíná s prázdně halasivými zasedáními městské rady.

Autoři také přidali deziluzivně nahlížená klišé či zavedené stereotypy, zejména co se týká pojetí národností, ať již je to věčně rozhádané slovensko-německo-maďarsko-židovské společenství, podezíravost poraženého Uherska zosobněná maďarskou pohraniční stráží nebo temné mocenské úmysly panovačného českého souseda.

Wilsonov spoléhá na oblíbené herce (k Macháčkovi a Dykovi ještě přistupuje Táňa Pauhofová coby lásky žádostivé židovské děvče), kteří však, nemajíce co hrát, sklouzávají ke svým žánrovým příhrádkám, v jejichž rámci stloukávají lacině karikované typy jednak protřelého, černošským sluhou provázeného poldy, trousícího cynické průpovídky, jednak snaživého, byť naivního mládence - a nádavkem přítulné dcerky z bohaté židovské rodiny. Pitvornost si přisvojili i další herce: spatříme např. Jana Krause nebo Petra Čtvrtníčka.

Tomáš Mašín prokázal, že bohužel nevládne smyslem pro láskyplnou parodickou nadsázku jako kdysi Oldřich Lipský (Adéla ještě nevečeřela), nedokáže účinně nakládat ani s hravě nadsazenou morbiditou, jak to zvládá třeba Tim Burton, nemluvě již o cynických, vražednických jízlivostech bratří Coenových, Tarantina nebo Lynche. Obávám se, že vůbec cit pro humor je mu poněkud cizí, jen z vnějšku donášený.

wilsonov 3

WILSONOV
ČR/SR 2015, 115 minut
Námět: Michal Hvorecký
Scénář: Marek Epstein
Režie: Tomáš Mašín
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Michal Novinski
Střih: Petr Mrkous
Hrají: Jiří Macháček, Vojtěch Dyk, Tatiana Pauhofová, Jan Kraus, Richard Stanke, Luboš Kostelný, Stanislav Majer, Petr Čtvrtníček…

Premiéra: 1.10.2015 ; distribuce: Falcon

Hodnocení:  50%
 
Foto: Falcon

www.falcon.cz


 

Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Kristýna Freiová: „Ráda bych žila to, o čem píšu.“

freiova 200Rozmlouvat s českou spisovatelkou Kristýnou Freiovou se mi poštěstilo docela nedávno. Společně jsme si povídaly o knížkách, o hrdinech jejích románů, o inspiraci i jen tak o životě. Pro mne bylo velmi přínosné posezení s ní u šálku čaje v domku s...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Z archivu...

Čtěte také...

Kate Winslet prožívá mrazivé drama v horách

 

hora mezi nami 200Zima se teprve blíží, ale diváci si mrazivé teploty a všudypřítomný sníh můžou užít v novém romantickém dramatu Hora mezi námi. Podle traileru se může zdát, že se spíš jedná spíše o napínavý thriller – popravdě je film...


Literatura

Výprava do země za životem

playground 200„Keplerovky“ jsou synonymem skvěle napsané knihy plné napětí a zvratů a především rozervaného hrdiny Joony Linny. Jenže teď autor přichází se zbrusu novou hrdinkou i netradičním prostředím. Jak se bude nový styl líbit zarytým fanouškům Larse ...

Divadlo

Pražská konzervatoř zve na letošní Absolventské představení

tcp absolventske predstaveni 200Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium ve spolupráci s Mezinárodním centrem tance, z.s. pořádá 3. a 4. června ve Stavovském divadle Absolventské představení 2021. Zatančí zde studenti konzervatoř...

Film

Tibetské rozjímání v kině Aero

altDruhý festivalový den tibetského filmu a filmu o Tibetu začal unikátním dvouhodinovým dokumentem Zrcadlo prázdnoty z odlehlého a veřejnosti nepřístupného kláštera Seršul. Ve vysokých horách, kde by lidé z nížin měli velké problémy ...