Letní filmová škola startuje už po devětatřicáté

Letní filmová škola startuje už po devětatřicáté

filmova skola 2V pátek 26. července se do Uherského Hradiště začnou sjíždět filmoví fandové, aby nasáli atmosféru pohyblivých obrázků dávných i těch nejsoučasnějších. Po devět dní, až do soboty 3. srpna, se tu budou moci oddávat kulturnímu obžerství. Letní filmová škola opět otevírá své brány každému zájemci.

Nabídka, rozdělená do mnoha tematických cyklů, zahrnuje němé snímky provázené živou hudbou, nechybí klasická hollywoodská tvorba 30. a 40. let. Snad zaujme rozsáhlá retrospektiva portugalské kinematografie i přiblížení filmařského dění ve visegradském prostoru. A také se vyskytnou připomínky slavných osobností, ať již je to Vojtěch Jasný nebo přední japonský režisér Kaneto Šindó, jenž loni zesnul ve věku rovných sta let. A konečně důležitou položkou je osmdesáté výročí jednoho tragického okamžiku celosvětových dějin - roku 1933 si Německo podmanili nacisté.



Organizátoři přichystali řadu unikátních filmů, které sotva kde jinde spatříme, protože mnohé z nich dodnes zůstávají zakázané. Nalezneme tituly velebící nacismus jako jedinou spásu lidstva (myšleno zejména lidstva německého či aspoň rasově vhodného), řada děl ukazuje, jak všelicí "podlidé" ohrožují ušlechtilé nositele nových pořádků, ať již podlými ničemníky byli židé nebo Rusové, Poláci, Češi, Angličané atd.
filmova skola 1
Snadno si všimneme, že vedle ideologicky vyhrocených projektů - a filmy jako Hitlerjunge Quex, Triumf vůle, Žid Süss, Ohm Krüger, GPU, Kolberg bude moci každý účastník Letní filmové školy zhlédnout - v německé kinematografii během Goebbelsova diktátu (1933-1945) vznikaly i snímky zdánlivě apolitické. Nevztyčovaly se tam paže, sotva bychom v nich našli záběr na hákový kříž - a přece i v "lidových" melodramatech prosakovalo nacistické učení.






filmova skola 3 Například Žaluji, dojemná historka o dobrovolně ukončeném životě, když nevyléčitelná nemoc hrozila přerůst v potupnou bezmoc, by i dnes představovala závažný příspěvek k tématu euthanasie, kdyby nebylo zjevné, v jakých podmínkách vznikala a co vlastně měla hájit - likvidaci duševně nemocných a vlastně všech takzvaně méněcenných lidí. Další oblíbený snímek oné doby, Zlaté město, ukazoval, jak důvěřivou sudetskou dívku přivedou ke zkáze ničemní Češi, zaplavivší odvěké německé město Prahu. Velká láska, která oslavila německé vlastenectví, lámala divácké rekordy. Ovšem jen v Německu.


Je škoda, že do programu nebyl zařazen nějaký německý film, který naopak slavil velké úspěchy u českého publika (například komedie Karel III. a Anna I.). Nebo že si nikdo nevzpomněl na americkou veselohru Osmá žena Modrovousova - její česká kopie je pozoruhodná protektorátními cenzurními zásahy. Rozsáhlé pasáže, které vypadly, byly totiž dodatečně vráceny, avšak jinak otitulkovány, takže by si každý mohl učinit jasnou představu o tom, co všechno vadilo, a proto muselo být vystřiženo.


Je mi líto polovičatosti tohoto cyklu, i když jej navíc doprovází beseda na téma film a (nacistická) ideologie. Průřez německou filmovou tvorbou z let 1933-1945, mnohdy i profesně zdařilou, sice připomene tehdejší prominentní režiséry, na příklad Leni Riefenstahlovou, Veita Harlana, Hanse Steinhoffa, avšak činí tak výsekově, bez podrobnějšího prozkoumání širšího kontextu, a tudíž leckdy bizarně. Jen náznakově se mihne například protektorátní realita v podobě střihového českého dokumentu Kolesa dějin, dokončeného na samém konci války, a tudíž již nikdy neuvedeného do kin. Tento vrcholně kolaborantský produkt hlásá, že Češi by měli být německé Říši vděčni za to, že je chrání před hrůzami války, a proto co nejusilovněji pracovat v její prospěch.
filmova skola 4
Avšak divák sotva pochopí, že nacistické filmy neexistovaly ve vzduchoprázdnu, že jimi uplatňovaná dikce se vyskytovala i v jiných totalitních či diktátorských režimech (v bolševickém Rusku, ve fašistické Itálii, v horthyovském Maďarsku...), ale také v demokraciích včetně americké - a vykazovala podivuhodné koncepční shody. Jedna z prvních nacistických "optimistických" tragédií Hitlerjunge Quex (1933) v lecčems navazovala na vášnivou zaujatost levicové fresky Kuhle Wampe (1932), po nástupu nacistů okamžitě zakázané. Společná byla třeba kritika celospolečenského sociálního propadu, zvláště pak zničující hospodářské krize, respektive hledání východiska z ní, byť přirozeně zcela rozdílná.


Podobně byly konstruovány výzvy, aby národ neklesal na mysli ani v okamžiku krajního ohrožení. V Sovětském svazu i Německu si shodně zvolili boje proti Napoleonovi - jak Napoleon v Moskvě, tak Kolberg zdůrazňoval všelidovou mobilizaci pro záchranu vlasti. Nebo si vezměme, jak ruští i němečtí filmaři téměř shodně líčili arogantní Poláky, utlačující mírumilovné nepolské obyvatelstvo.


Hrozba zavilého nepřítele dolehla všude. Na jedné straně nalezneme ruské obrazy, jak nacisté zuřivě pronásledují vše pokrokové, rozuměj komunistické, na druhé straně pak vládnou zpodobnění německá (italská, maďarská, polská), ukazující, jak zlotřilí Rusové ohrožují každého, kdo se nepodřídí jejich židobolševickému řádění, jak zněl dobový termín. A už vůbec se nedovíme, že leckteří později cenění a uznávaní tvůrci (například v Německu Alfred Weidenmann, Itálii Roberto Rossellini, v Maďarsku Frigyes Bán) začínali otevřeně prorežimními filmy...


Letní filmová škola (www.lfs.cz) Uherské Hradiště 26.7.-3.8.2013
Foto: LFŠ, www.badische-zeitung.de, www.germanfilms.net, www.erikgveld.wordpress.com


 

Přihlášení



Soutěže

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Porotkyně Diana Mórová: „Aj keď som kritická, budem taká, aby som nikoho neurazila.“

Talent rozhovor 200Přinášíme vám rozhovor s dlouholetou tváří TV JOJ Dianou Mórovou, kterou v těchto dnech můžete vídat v Televizi Prima. Je totiž novou porotkyní v soutěži Česko Slovensko má talent. Kromě herectví je známá také z různých zábavných sh...

Hledat

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Z archivu...

Čtěte také...

V hlavě je o zábavu postaráno

hlava200Film V hlavě (2015) je pro děti a dospívající, ale přitom tak dobře udělaný, že z něho nespustí oči snad nikdo, koho tohle téma zajímá. Dá se říct, že kdo se na film nepodívá nebo se nedodívá do konce, přijde o hodně.

...

Literatura

Pes, kocour a sirotek

pes kocour a sirotek200V úterý 4. října se v Knihkupectví a kavárně Řehoře Samsy uskutečnilo autorské čtení Františka Kalendy a zároveň vernisá...

Divadlo

Havlovo POKOUŠENÍ v činohře Jihočeského divadla

divadlo HAVEL perexPrestižní a divácky oblíbený festival Divadelní svět Brno letos v termínu 23. – 28. května 2019 vstoupil do svého jubilejního desátého ročníku. Organizátoři lákali na více než padesát představení z celého světa i na atraktivní té...

Film

Zkrocení slizkých duchů

altFilm Krotitelé duchů byl uveden už v roce 1984, a přestože se o podobných příbězích u nás tenkrát téměř nevědělo, vznikl v podstatě jako odpověď na tehdy už velmi různorodé filmy o hrdinech. Krotitelé duchů jsou jiní ...