Téměř ztracené Brehy nehy se vracejí

Téměř ztracené Brehy nehy se vracejí

Tisk

altFero Fenič natáčel svůj televizní hraný debut Brehy nehy v roce 1982 (jak nasvědčuje i datum na školní tabuli) a v témže roce jej dokončil, protože záhy - v měsíčníku Film a doba 3/1983 - na něj v rámci širší studie upozorňuje Pavel Melounek. Film samotný sice nese copyright 1984, avšak na konečné schválení čekal marně. A jeho pozdější osudy jsou záhadné, údajně se nedochovaly rozmnožovací materiály (kameraman Juraj Fándli natáčel na 16mm formát) ani kopie; dostupný je pouze technicky nepříliš kvalitní, potají pořízený videozáznam, nyní uváděný stanicí CS FILM. Je to ovšem jediná šance, jak spatřit tento výjimečný snímek, ve své době – kdyby byl uveden – určitě převratný.

 

Přestože film neobsahuje jedinou politickou narážku, předkládá mimořádně sugestivní, dokumentaristicky věrný obraz stagnujícího společenství, smířeného se svým stavem - odráží se to jak v jednotlivých lidských osudech, tak v často trapném rozměru událostí, dominuje přízemní duchovní i vzdělanostní obzor. Hlavní hrdinkou je tu pozvolna stárnoucí, nepříliš přitažlivá, ostýchavá učitelka z textilního učiliště, jež si samotu i pocit prázdnoty a nenaplněnosti léčí aspoň před svou spolubydlící na ubytovně (tu představuje scenáristka filmu) smyšlenkami o známosti s fiktivním bratislavským doktorem.

Hlavní postavu ztvárnila vynikající Zuzana Kronerová, jež zaujme nejen svýma mírně vypoulenýma očima, ale zejména mistrně postihla vývojový oblouk od jakéhosi schoulení do sebe k uvolněnému chování, k bezprostřednějším gestům i mluvě, když se zamiluje do výřečného taxikáře, aniž tuší, že jej za úplatu "dohodily" její studentky, aby se o taneční zábavě také pobavila. Přitom nepracuje s nějakými výraznými proměnami, stále v pozadí jako by hlodaly pochybnosti, zda si nenadálé štěstí opravdu zasluhuje, zda jej dokáže opětovat. Zaujme třeba ve scéně, kdy mlčky, shrbeně, bezmála ochromena sedí naproti svému upovídanému milenci, jenž se neobratně svléká, hledaje odůvodnění v různých fiktivních pohmožděninách, které si na těle jakoby hledá.

alt

Brehy nehy se vyhýbají rozdávání jednoznačných hodnotících znamének - nakonec i sám taxikář jaksi jihne vedle dosud upjaté, nesmělé ženy, za jeho vnějším fanfarónstvím a okázalým vystupováním, jaké předvede na tancovačce, se také skrývá nejistota. Náhle si počíná s groteskní neobratností, když vycítí, že dosavadní flirt i z jeho strany přerůstá v něco hlubšího - a zůstává otevřené, jak se vztah bude vyvíjet poté, co učitelka zjistí pravou realitu. Své zklamání prozatím vyřešila výpovědí ze školy a odjezdem z míst, kde si připadala zneužitá a ponížená. Právě díky nalézání něčeho hlubšího v dvoření, původně zamýšleném jako svého druhu dobromyslný podvůdek, odečítám jistou spojitost s Clairovými Velkými manévry.

Fenič načrtnul prostředí maloměsta s dominujícím textilním průmyslem, a tudíž s naprostou převahou děvčat a žen. Výmluvná je v tomto ohledu rozsáhlá sekvence tancovačky, na kterou jsou hromadně přivezení uniformovaní studenti ze školy připravující budoucí policisty. Zde se nepochybně ozývá odkaz na Formanovy Lásky jedné plavovlásky, ale bez jejich ironie - Fenič upřednostňuje spíše melancholické, rezignací podbarvené průhledy, postihující jak hudební doprovod tamní kapely, tak zamrzávající, nespojité rozmluvy, zamlkle a rozpačitě vedené, navíc zpravidla neuměle pomlouvačné. Ostatně hudební složka je pozoruhodná už tím, že ponejvíce využívá autentické zdroje včetně neumělého prozpěvování, s nimiž dokáže vynalézavě pracovat, dokáže začlenit i reakce na ně.

alt

Na sugestivitě výpovědi se podílí nejen skvělé inscenační ztvárnění a střihové opracování (Jiří Brožek zvýraznil rozměr mozaiky), ale také bezvadné sloučení profesionální herečky s neherci (neherečkami) v jeden spontánně vyznívající chumel. Dokládá to i scéna návštěvy hrdinčiny matky na vesnickém hospodářstvíčku, která v dlouhém, bezelstném monologu zkoumá, nakolik si údajný ctitel její dceru zaslouží, a zejména již zmíněná "svlékací" scénka, rozehraná z jeho strany jako zpola omlouvavá, neboť si přestává být jist svou svůdností.

Brehy nehy vycházejí z dokumentaristicky zvídavého obhlížení všední každodennosti, jak se projevuje v běžných úkonech, ať již nahlédneme do textilní haly (úvodní rozsvěcování a závěrečné zhasínání světel v ní tvoří jakési zarámování celého příběhu), do školních tříd a sborovny, do ubytovny i na taneční posezení. Oceníme, že režisér bez sebemenší senzačnosti vřadí i pohledy na nahé ženské tělo, aniž by je pokrytecky skrýval pod přikrývku. Kameraman Juraj Fándli vyzbrojen ruční kamerou až s neodbytným zájmem krouží kolem snímaných postav, zvláště zachycuje-li je, řekněme, v intimních okamžicích, ať již na záchodcích nebo ve sprše.

alt

Obě tato prostředí doslova hýčká v množství krouživých, rejdivých, různě těkavých pohledů, v rámci jednoho záběru se pohybuje od velkého detailu (třeba na vzájemně předávané mýdlo nebo nápisy vyskytující na záchodcích) k polocelku, podniká jízdy kolem sprchující se hrdinky částečně skryté za plentou, pohlíží z rozličných úhlů na úrovni očí či ještě pod ní, náhle vzpřímen až nad oddělující přepážky. Tady už nejde o pouhé vizuální ozvláštnění, tady se kamera ocitá v pozici pozorovatele, chtějícího co nejpřesněji zachytit, co se děje i v těchto okamžicích.

Brehy nehy postihují dobové bezčasí, nehybnost, která dusila svobodnější rozlet. Tragikomický a navíc ztrapnělý rozměr tohoto obrazu je zhuštěn zejména v drobné epizodě z baru, kam hrdinka sama zašla: pokynutí policisty pochopí jako vyzvání k tanci, zatímco on chtěl vidět její osobní doklady. V této svého druhu anekdotě se tají jak v zárodečné kuličce poselství celé výpovědi, tady se koncentruje smysl filmu.

Není pochyb o tom, že deziluzivní náčrt všedních dnů "reálného socialismu" zapříčinil zákaz filmu – sama Kronerová s odstupem (po představení na Febiofestu 2012) podotkla, že vadila drtivá pravdivost filmu, k níž prý publikum, podle kteréhosi tehdejšího úředníka, ještě nedospělo. Brehy nehy každopádně prohmatávají poetiku každodenní bezútěšnosti, zanedlouho s podobným výrazovým roztěkáním uplatněnou v Džusovém románu (1984), rovněž několik let pozastaveném. Inu, mimořádný talent se prostě nevešel do přidělené příhrádky.

Brehy nehy
Slovensko 1982/1984, 71 minut
Režie: Fero Fenič
Námět: Zuzana Žiaková
Scénář: Zuzana Žiaková, Fero Fenič
Kamera: Juraj Fándli
Hudba: Miki Jelínek
Hrají: Zuzana Kronerová, Zuzana Žiaková, Peter Staník, Eva Černá

Uvádí CS FILM ve čtvrtek 19. dubna od 16.00

Hodnocení: 90%

Foto: www.febiofest.cz, www.ferofenic.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Zpěvák JEN: „Koncerty miluju, hudbu dělám hlavně kvůli živému hraní“

Jen 200Zpěvák a skladatel Jan Nedvěd, známý pod uměleckým jménem JEN, nezahálí a svým fanouškům pravidelně servíruje nové songy a videoklipy. V letošním roce plánuje také vydání debutového alba. Kromě toho se stíhá věnovat i svým koníčkům jako je cestování a su...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Film Barbory Chalupové Zákon lásky boduje na Hithitu

Zakon lasky 200Po zdolání půlmilionové mety sbírka na dokončen na portále HitHit pokračuje, navazující podpora umožní tvůrcům realizovat původní soundtrack a taky film distribuovat do zemí, kde čelí LGBTQ+ lidé ještě mnohem složitější situaci než u nás...


Literatura

Thriller Blackout rozhodně zaujme


blackout 200Tenhle thriller s vůbec ne nepravděpodobným průběhem začíná dramaticky. Nejprve zhasnou světla v Itálii, poté ve Švédsku, Německu, Rakousku, Belgii a Holandsku. Elektrické sítě se zhroutí, elektrické spotřebiče, vlaky metra, výtahy atd. př...

Divadlo

a-á-a-á-a

kavarna 200Švandovo divadlo uvedlo v sobotu 28. dubna 2018 premiéru hry Kauza pražské kavárny. Na vzniku inscenace se podíleli sami herci divadla pod vedením Jacoba Erftemeijera, který hru také režíroval. Pražská kavárna – útočiště intelektuálních povalečů ...

Film

Bella a Sebastián 2: Dobrodružství pokračuje

Bella a Sebastian 2 - PLAKAT.mp4Už jako malá holka jsem znala příběh malého chlapce Sebastiána a jeho psí kamarádky Belly. Bella měla namále. Musela se skrývat, neboť obyvatelé malé vesničky Saint Martin v savojských Alpách si o...