Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

hanzelkazikmund perexV dobách, kdy československé televizní vysílání bylo teprve v plenkách a kdy informace o dění ve světě dostával divák především prostřednictvím filmu (a to jak díky cestopisným dokumentům, tak týdeníkům, uváděným před celovečerním programem).

Zpravidla to bývaly pořady zahraniční, a pokud vznikly v tuzemské produkci, jednalo o náhodné záznamy náhodně podniknutých cest. Jedinou výjimku tvořily desítky krátkých a čtveřice celovečerních snímků Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda. V letech 1947-1950 a 1959-1964 podnikli pověstné výpravy doslova po celém světě, odkud přivezli cenná osobní svědectví. Nyní tyto obrazové záznamy (i ty posléze nezařazené) zpřístupnil Filmexport v devítidiskovém, pečlivě sestaveném kompletu nazvaném jednoduše - Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.

Informační hodnota těchto dokumentů je mimořádná. Prozradí, jak se oba cestovatelé, kteří souběžně sepsali i řadu knih o svých zážitcích, pokoušeli předat jednotlivé postřehy a zjištění, nahlédnout pod vnější exotický obal a přiblížit jak život lidí v často nepředstavitelně chudých regionech, ale také v těch bohatých a vyspělých (třeba v Japonsku). Leckdy přinášejí cenný doklad o stavbu dané lokality před více než půlstoletím. Oba autoři - zásluhou svého ekonomického vzdělání – byli navíc schopni postihnout i fungování (a leckdy také nefungování) hospodářských struktur.

hanzelkazikmund2

Ostatně ze závěrečné, pro ně určitě dosti deziluzivní cesty po Sovětském svazu pochází pověstná Zvláštní zpráva č.4, která upozorňuje na zaostalost a málo kompetentní řízení, na mrhání přírodními zdroji i lidským umem. Tento text, ke kompletu přiložený, vykazuje snahu pomoci rozvoji socialismu odstraněním nedostatků, které jej brzdí (z tohoto hlediska jej nelze označit za antikomunistický, ostatně byl zaslán nejvyšším stranickým představitelům u nás i v Sovětském svazu).

Dokumenty Hanzelky a Zikmunda se více či méně podřizují ideologickým tlakům. Ostatně se není čemu divit: zvláště jejich první cesta byla zpracována v podmínkách nejtužšího stalinismu v první půli 50. let. Vlastně tyto dokumenty nesvědčí jen o navštívených zemích, ale stejně tak poukazují na zvyklosti panující v oblasti dokumentární tvorby, zejména v souvislosti se zdůrazněním osvětového, vzdělávacího rozměru. Je záhodno ještě doplnit, že nespatříme naprosto všechny snímky Hanzelkou a Zikmundem natočené - vyřazeny jsou ty krátké tituly, které se staly součástí celovečerních filmů, aby se tak předešlo zbytečnému zdvojování obsahu.

Obrazový materiál, který cestovatelé pořídili, i navržené komentáře k němu zpracovával do konečné podoby Jaroslav Novotný. Ve čtení doprovodných textů se v průběhu časuvystřídali Karel Pech, Miroslav Doležal, Jaromír Spal, Karel Höger a Václav Voska. Hudbu zpravidla skládal Zdeněk Liška. A dokumenty vzbuzovaly všeobecné nadšení: ostatně nabídly jediný způsob, jak ze zadrátované země nahlédnout do exotických končin. Jsou dochovány dopisy, v nichž se pisatelé rozplývají třeba nad tím, jak je uhranuly záběry mohutných vodopádů nebo výbuch sopky. Jako mimořádnou atrakci vnímali, že v celovečerním filmu o Africe (ještě černobílém) byl výstup na horu Kimimandžáro zcela unikátně pořízen v barvách. Teprve při druhé výpravě mohli Hanzelka a Zikmund výhradně používat barevný materiál, jejich poslední celovečerní projekt Je-li kde na světě ráj (1961) je dokonce širokoúhlý.

hanzelkazikmund1

Kolekce filmů Hanzelky a Zikmunda je cenná i tím, že obsahuje další snímky, které český divák dosud neměl šanci spatřit, najmě ruské pořady o nich, které vznikaly během cesty po Sovětském svazu i po ní. Nalezneme však i jejich publicistická televizní vystoupení (například v rámci Zvědavé kamery), kdy sdělují své postřehy.

O strnulém, centrálně řízeném socialismu si nečinili žádné iluze, koncem 60. let se jednoznačně postavili na stranu obrodného procesu, odsoudili ruskou okupaci - a v následném normalizačním období za to zaplatili zákazem jakékoli veřejné činnosti. Jejich knihy se nesměly vydávat ani půjčovat, jejich filmy zmizely z kin. Teprve po pádu režimu se jim dostalo uznání, jaké si rozhodně zasloužili. Až tehdy o nich (i s nimi) vznikla řada televizních pořadů, které ukázaly, že cestovatelské nadšení je nikdy neopustilo.

Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

hanzelkazikmund

Kolekce filmů natočená mezi roky 1947 až 1964
Komplet obsahuje 9 DVD (cca 1200 minut záznamu) a tištěnou přílohu Zvláštní zpráva č.4
Vydal Filmexport Home Video v roce 2014

( 4 hlasů )

Nejen českou premiéru komedie M.A.S.H chystá Vršovické divadlo MANA, říká Věra Mašková

mana 200Rozvolňování po éře covidové pandemie je znát na koncertech, klubech a divadlech. Konečně! Také Vršovické divadlo MANA připravilo program, které nabídne třeba už v červnu na Letní scéně v Heroldových sadech. "Doufám, že našim divákům nabídneme to, co ...

Lidé podpořili snímek o bratrech Mašínech. První klapka padne už na začátku srpna

masin 200Celovečerní snímek o bratrech Mašínech režiséra Tomáše Mašína, scénáristy Marka Epsteina a producenta Petra Bílka dostal zelenou. Lidé tvůrcům v crowdfundingové sbírce na portálu HitHit.cz na jeho výrobu poslali více než jeden a půl milionu korun. V t...

Je tu nová série nejen o technologiích

zlomeny genius 200Zlomený génius je prvním dílem z cyklu knih s Willem Parkerem od Drewa Murraye. Pokud vás zajímají technologie a láká netradiční prostředí, určitě se do knihy pusťte.

...

Hodně smutná „road-movie“

rumuni perexKdyž si v televizním programu nebo u anotací filmů přečtete „road-movie“, obvykle to je bláznivá (ne moc kvalitní) komedie plná alkoholu a těžko uvěřitelných situací. Co se ale stane, když si tento žánr vezme d...

Rafani: 31 konců/ 31 začátků

altDne 25.6.2012 vešel do distribuce osobitý dokument - debut umělecké skupiny Rafani 31 konců/ 31 začátků, lze ho tak zdarma zhlédnout na serveru Doc Alliance Films (http:/...