Jak si uchovat dobrou pověst a pochopit vteřinu
Banner

Jak si uchovat dobrou pověst a pochopit vteřinu

Tisk

Knihy JanJaros perex
Sborníky, které zpravidla shrnují kratší příspěvky, lze rozčlenit do dvou základních skupin: buď vznikají kvůli uctění jubilea nějaké významné osobnosti, nebo je sjednocuje předem nějaké vymezené téma. Také členění však nic nevypovídá o jejich přínosu. Mohou být veskrze zbytečné, když obrazně řečeno mlátí prázdnou slámu, stejně tak jako objevné (to když se dotýkají málo probádaných oblastí nebo uplatňují nový pohled). Ale většinou vykazují prvky obého – některé texty skutečně rozšiřují obzory poznání, i kdyby nabídly toliko stručný popis, zatímco jiné spíše jen přemílají (eventuálně přežvykují) dřívější poznatky.

 


U příležitosti šedesátin profesora Václava Bůžka, význačného jihočeského historika, jenž se zabývá především předbělohorským obdobím, vyšla kniha Symbolické jednání v kultuře raného novověku. Obsahuje dvaadvacet studií, rozčleněných do několika skupin. Zkoumají konkrétní, přesně vymezené případy, rozpřažené napříč společností od panovnické úrovně až po znevolněné obyvatelstvo. Autoři si všímají, jak jejich protagonisté dbají na svou reprezentaci a rovněž na uchování dobré pověsti, zvláště pokud dojde k přestoupení závazných společných tabu, jakými jsou třeba nevěra nebo utajované (nemanželské) těhotenství, často vedoucí k zavraždění nechtěného novorozence.


Zatímco v případě nevěry – jmenovitě v aristokratickém prostředí -  mnohdy nastupovaly symbolické tresty (v podobě zazdění!), na vesnici představovala násilná smrt nekřtěňátka hrdelní zločin. Vražednice se neprovinila jen usmrcením svého dítěte, ale zejména tím, že mu upřela křest (a tím pádem Boží spásu), jeho duši odsoudila k věčnému zatracení.  Ve šťastnějším případě se obtěžkaná dívka provdala za svého svůdníka; není ostatně vyloučeno, že se mohlo jednat i o poněkud riskantní strategii milenců, kteří by „za svobodna“ jen stěží mámili po vrchnosti souhlas k sňatku. Z dávných zápisů prosvítá, že sexuální prohřešky (dobovým termínem smilstvo) nebyly nijak vzácné, že dokonce prožívání tíživé situace spojené s nechtěným těhotenstvím, dopolední chvíle často zapíraným, nebylo nijak zvlášť traumatizující.

Knihy JanJaros2


V knize nalezneme početné příklady reprezentace coby rituálu, zvláště pak v souvislosti se slavnostními panovnickými vjezdy, s korunovacemi, ale také s úředními ceremoniály (například s příjímáním zahraničních vyslanců). Zajímavé příspěvky se rovněž týkají řekněme symbolického významu rekvizit (např. v pohřebnictví, ve výtvarném umění apod.) i jednotlivců posuzovaných jakoby zprostředkovaně – to lze vztáhnout na úspěšného vojevůdce Dona Juana de Austria, vítěze nad Turky v námořní bitvě u Lepanta, jak byl zpodobněn v dobových psaných i tištěných zprávách a letácích, nebo také na pozdější literární zobrazení císaře Rudolfa II., tentokrát v německém písemnictví.


Druhý sborník nazvaný Pochopit vteřinu vychází z pravidelných sympózií, každoročně pořádaných v Plzni a zasvěcených nejrůznějším aspektům kultury předminulého věku.  Už se jich – od počátku 80. let minulého století – konalo 38 a z převážné většiny z nich máme k dispozici tištěný záznam jednotlivých přednášek. Loňské shromáždění se týkalo prožívání času v české kultuře 19. století, jak ostatně zní i podtitul knihy.


Rozsah pětadvaceti zařazených textů se pohybuje většinou mezi deseti až patnácti tiskovými stranami. Mnohdy se tudíž jednalo o stručný vhled do zvolené problematiky, zpravidla psaný tak, aby práce na něm nezabrala příliš mnoho času ani námahy. Autoři zkoumají, jak bylo plynutí času vnímáno v každodennosti všedních osudů, a to napříč společenským spektrem, pozastaví se u vnuceného dodržování časových limitů třeba u předem stanovené pracovní doby (na úřadech, v továrnách…). A na vesnici byl jistě přelomovým okamžikem přechod od dosavadního cyklického pojetí času, tedy opakujících se ročních období, k lineárně napřímenému, určovanému nikoli vegetativními proměnami, případně náboženskými svátky, nýbrž letopočtem. Nebyl náhodné, že ještě v 19. století lidé na vesnici mnohdy nevěděli, kolik let přesně jim je. Nepovažovali to za důležité…


Neméně inspirativní jsou příspěvky, které zkoumají stylizované plynutí času v jednotlivých uměnách – v próze, poezii, v divadelních hrách (ať na jevišti provedených nebo v podobě literního dramatu), také na fotografii a ve výtvarném umění. Není od věci si připomenout prý naivní výtku operní konvenci, kdy ohrožený, případně umírající hrdina dlouho a z plna hrdla pěje, jako kdyby zastavil čas, aniž by pomyslel na svou záchranu.  Ačkoli operním zvyklostem, jak je zrodilo právě 19. století, se tu dostává obhajoby (však autor pochází z Divadelního ústavu), už po drahně dlouhou dobu jsou oprávněně širokou – i uměleckou - veřejností vnímány jako cosi nepřirozeného, směšného a zmrtvělého. Vždyť už před bezmála celým stoletím se jim vysmáli takoví tvůrci jako René Clair (Milion, 1931) nebo klaunská sestava bratří Marxů (Noc v opeře, 1935).

Knihy JanJaros1


Zároveň je však zvláštní, že v období němého filmu – orientačně před rokem 1930 – vznikaly přepisy slavných oper, soustředěné přirozeně na zveličené dění, nanejvýš provázené klavírními či orchestrálními výtahy z původního díla. U nás se jedná např. o Prodanou nevěstu, jednou v podobě nedochovaného záznamu operního představení (1913), podruhé v necitlivě šklebném, do soudobé Prahy zasazeném příběhu (1922). Zmiňují ji hned dva texty!


Jen zvolna se zfilmovaná (neřkuli původní filmová) opera propracovávala k osobitému vyjádření – z dob novějších lze zmínit například počiny Franca Zeffirelliho nebo Carlose Saury, byť toho posléze uhranul především tanec. Ovšem překvapivého zdaru ve svébytné filmové interpretaci dosáhl Max Ophüls již v raném zvukovém období (1932), když v německé produkci citlivě i nápaditě inovoval právě Smetanovu Prodanou nevěstu. Přestože titulní roli zpívala česká pěvkyně Jarmila Novotná (ovšemže v němčině), povyk tuzemských národovecky smýšlejících kruhů vedl jedině k tomu, že ve zdejších kinech  - a ani později v televizi či na videu - jsme tuto novátorskou, až neuvěřitelně rozpohybovanou a současně hravou verzi nikdy neviděli…

Symbolické jednání v kultuře raného středověku (eds. Josef Hrdlička, Pavel Král, Rostislav Smíšek)
Vydalo Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2019. 356 stran
Hodnocení: 80 %
www.nln.cz/knihy/symbolicke-jednani-v-kulture-raneho-novoveku-venovano-vaclavu-buzkovi-k-jeho-zivotnimu-jubileu/


Pochopit vteřinu. Prožívání času v české kultuře 19. století (eds. Martin Hrdina, Kateřina Piorecká, Eva Bendová)
Vydala Academia, Praha 2019. 378 stran
Hodnocení: 70 %
www.academia.cz/pochopit-vterinu-prozivani-casu-v-ceske-kulture-19-stoleti--hrdina-martin--academia--2019


 

Přihlášení



Anketa

Který kulturní trend vás v poslední době nejvíce zaujal?
 

Vincent a Sien. Příběh lásky slavného malíře a prostitutky

Kdo by neznal slavného malíře Vincenta van Gogha! Kromě svých slavných obrazů vešel ve známost také tím, že si uřízl ucho a rovněž i jeho smrt je opředena tajemstvím. Jeho osobní život nebyl nijak šťastný a tento geniální umělec byl, jak už to tak bývá, tak trochu podivín. Na ženy moc štěstí neměl, a tak se zamiloval do nešťastné prostitutky Sien Hoornik, která to taky rozhodně neměla jednoduché.

Tridsiaty ročník filmového festivalu v Sarajeve

V Sarajeve sa od 16. do 23. augusta uskutočnil najväčší filmový festival v juhovýchodnej Európe a jeden z najväčších filmových festivalov v Európe Sarajevský filmový festival. Predstavitelia občianskeho združenia Obala Art Centar premietli počas tohto týždňa pre divákov viac ako 250 filmov z celého sveta. Z nich sa do súťaže zapojilo 54 filmov v kategóriách hraný, dokumentárny, krátky a študentský film.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Tomáš Savka – Osmý světadíl je pro mě mimořádné dílo

savka 200Tomáš Savka si již tuto sobotu, 14. prosince v pražském Divadle V Rytířské, zazpívá spolu se svými hosty v rámci koncertu „Swinging Christmas“ písně Karla Hály, Waldemara Matušky, Sammy Davise jr., či Franka Sinatr...

Chinaski ohlašují největší koncert kariéry. V červnu zahrají open-air pod „lízátky“ v Hradci Králové a na brněnském Velodromu

V prosinci letošního roku uběhne přesně 30 let od chvíle, kdy vyšlo první album skupiny Chinaski. Oslavu 30 let Chinaski oficiálně odstartují prosincovými koncerty v pražské O2 areně. Souběžně s nimi se fanoušci dočkají také speciální narozeni-nové desky nahrané v Rockfieldu. Oslavy tímto ale teprve začnou! Vše totiž vyvr-cholí v roce 2025, kdy se uskuteční vůbec největší koncert v historii kapely.

Čtěte také...

Náročná rekonstrukce synagogy v Českém Krumlově úspěšně skončila

Synagoga1

V Českém Krumlově skončila rekonstrukce jedné z významných památek ve městě, místní židovské synagogy. Synagoga, jejíž pozemek čítá 883 m² a zastavěná plocha je 505 m², sehrála v historii města významou roli.

...

Z archivu...


Divadlo

Blood, Tears and Gold

blood tears and gold200Druhý únorový víkend byl pro experimentální prostor NoD ve znamení premiéry velice očekávaného projektu Blood, Tears and Gold. Autorská prvotina studenta scénografie pražského DAMU J...

Film

Hořké komedii Teorie tygra nechybí švih, vtip a černý humor


teorie tygra perexHořká komedie Teorie tygra je hodně i o spiklencích, kteří se nakonec postaví proti tichému ženskému teroru, byť je zahalen závojem přívětivosti a plků o tom, jak to vlastně ony myslí dobře. Povedený snímek Radka Bajgara to...