Ve dnech 6. až 8. října 2017 proběhne v Praze série pěti koncertů středověké hudby pod názvem Hudba zemí koruny české – Petrus Vilhelmi de Grudencz a jeho současníci. Festival Hudba zemí koruny české byl založen v roce 2016 u příležitosti 700. výročí narození českého krále a římského císaře Karla IV a je dílem spolku 108 Hz. Letošní druhý ročník je dramaturgicky věnován osobnosti polského skladatele a básníka patnáctého století Petra Vilhelmi de Grudenz, jednoho z prvních magistrů čerstvě založené univerzity v Krakově. Vůbec poprvé se představí kompletní nastudování jeho díla, celkem tedy 23 skladem, u nichž je prokázáno autorství. Důkazem se stal zajímavý jev, autor byl odhalen prostřednictvím akrostichu, první písmena slov textu dala dohromady jméno Petrus a v jednom motetu zanechal, jak bylo tehdy zvykem nejen u lehce ješitných umělců, skladatel své jméno zašifrované v plném znění. Zajímavé rovněž je, že většina jeho skladeb je zapsána v českých pramenech jako Codex Specialnik a Codex Franus. Skladby zazní v kontextu s dílem jeho slavných současníků, jako jsou Guillaume Dufay, Gilles Binchois, Robert Morton, John Bedingham, John Dunstable, Balthasar Resinarius, Johann Walter, Leonhard Lechner nebo Heinrich Isaac.
Široká veřejnost tedy může očekávat nejen původní nastudování děl s dominujícím vokálním projevem, ale i tóny soudobých historických nástrojů.
V pátek 6. října v kostele sv. Jana Křtitele na Prádle na Kampě od 19:30 vystoupí Ensemble Mathesius s“ Missa sine nomine“, fankovslámskou polyfonií z 15. století. Ensemble Mathesius je soubor mladých interpretů, zabývajících se hrou na kopie dobových nástrojů, který v roce 2010 založil flétnista a dirigent Lukáš Vytlačil. Cílem souboru je oživovat v nevšedních dramaturgiích hudbu starších slohových období.
Sobotní a nedělní program se bude odehrávat v kostele sv. Vavřince na smíchovském Újezdě.
V sobotu. 7. října od 17:00 zahraje a zazpívá Schola Specialis Familiae svou poctu přímo Petrusovi Vilhelmi de Grudecz. Schola Specialis Familiae je rodinný soubor renomovaného pedagoga, muzikologa a skladatele Doc. Vlastislava Matouška Ph.D., orientující se na dobovou provozovací praxi hudby středověku (gotiky a renesance) s dominujícím vokálním projevem, doprovázeným stylovou hrou a improvizací na kopie a rekonstrukce dobových nástrojů, jako jsou zobcové flétny, niněra, dudy, hackbret, gemzhorn, platerspiel, šalmaje, trumšajt nebo perkuse. Těžištěm repertoáru jsou anonymní, většinou vícehlasé skladby z českých pramenů konce 15. století jako například Jistebnický kancionál. Repríza koncertu bude v neděli rovněž od 17:00.
Druhým sobotním koncertem bude komponovaný program nazvaný „Hudební cesty v časech středověku – z Evropy do Číny“. Pohled dvou významných polských interpretek Anna Krysztofiak z Lodže a Anny Śliwy z Krakova je založen především na hudbě Petra Vilhelmi, usiluje o širší spektrum a snaží se jeho dílo ozřejmit na pozadí skladeb dalších hudebníků jeho doby s důrazem na dobové kulturní propojení a vzájemné výměny. Zazní nejen dobové tance polského královského dvora, ale i ukázky hudby Heinricha Isaaca, která dokládá hudební cesty středověké Evropy. Fascinující svět nejstarších skladeb pro klávesové nástroje je velice inspirativní a poskytuje možnost k předvedení unikátních kopií nejstarších nástrojů jako je clavisimbalum, pozdně středověký clavichord, a benátský virginal model Domenico da Pesaro kolem roku 1500. Uši laiků i znalců pohladí rovněž další dobové nástroje jako: rebec, středověké housle a lira da braccio ve skladbách autorů jako Heinrich Isaac, Nicolas z Krakova, Jan z Lublina i v řadě anonymních skladeb. V programu bude zařazena též drobná ukázka hudby původem z Číny z 15. století, přesněji za doby působení Petra Vilhmelmi. Je téměř jisté, že cestovatelé té doby, např. Marco Polo, se setkali na svých cestách i hudbou Nanguan tehdejšího císařského dvora, která byla vysoce sofistikovaná a byla nejcharakterističtějším hudebním fenoménem nejdůležitějšího přístavu hedvábné stezky jižní Číny Quanzhou.
V neděli 8. října se od 19:30 představí ARS CAMERALIS s koncertem nazvaným „Petrus Wilhelmi de Grudencz a hudba jeho současníků“. Vedle již jmenovaných slavných jmen souputníků polského skladatele se můžeme těšit též na hudbu neznámých českých autorů 15. století. Soubor ARS CAMERALIS byl založen již v roce 1963 a se věnuje neznámé nebo málo známé vokálně – instrumentální hudbě středověku 13. až 15. století. Bohatý repertoár je soustavně rozšiřován o nové transkripce historické hudby, opatřované nejčastěji přímo z původních pramenů, tedy středověkých rukopisů.
< Předchozí | Další > |
---|