Řeka pod hladinou – hra na samotné výspě teritoria život

reka pod hladinou perexNa knižním trhu se nedávno objevil titul, který by si zasloužil multižánrové zařazení. Řeka pod hladinou s podtitulem Vědomím proti času totiž není pouhým dobrodružstvím, ale  románem s mnohem širším, filosoficko-psychologicko-vědeckofantastickým přesahem. Vypráví o muži, jehož v červnu roku 2018 objevili indiánští lovci na břehu řeky Tatshenshini v oblasti Yukon a přivezli jej s vážným poraněním do Nemocnice sv. Pavla ve Vancouveru. Neznámý v bezvědomí je později identifikován jako vodácký průvodce z Čech.

Autor Řeky pod hladinou, proslulý český fyzioterapeut profesor Pavel Kolář, nám tentokrát předkládá literární podobu příběhu, který byl sepsán na základě skutečných událostí. Ohromující vyprávění Pavla a Josefa jde až na samotnou dřeň existence. Na hranici života a smrti vede cesta až ke kořenům lidstva. Sen, realita, anebo zjevení? Na to si každý musí udělat názor sám. V každém případě se jedná o záznam pozoruhodných, těžko uvěřitelných zážitků, ne nepodobných těm, které zažíval Darrell Standing - Tulák po hvězdách ve stejnojmenné knize Jacka Londona.

Hledání pravdy – motivace všech kacířů od počátku světa

I zde se hlavní hrdina (Josef), v mezní situaci uvězněný pod hladinou řeky, nachází ve stavu transcendence a putuje proti proudu času. V téhle hře na ostří nože, která je zároveň krásná i nebezpečná, ho osud vrhá do situací, v nichž je opakovaně konfrontován se svým svědomím a musí učinit volbu, jejíž výsledek může významně ovlivnit historii celého lidstva. Navíc jej všude provází jeho femme fatale, Sofie. (Mimochodem, podezírám autora, že ani tohle ženské jméno nezvolil náhodou. Pochází totiž z řeckého slova sofia a znamená moudrost...)

Do ráje dorazí ten, kdo věří, že existuje

Život a smrt. Čím by byl život bez smrti? Ať už se Josef ocitá v jakékoliv době, v kterékoliv situaci, vždy se musí vyrovnat s touto odvěkou pravdou: Jediné co opravdu v životě musíme, je zemřít. A Pavel Kolář (nebo Osud?) se se svým hrdinou opravdu nemaže. Nejenže jej vrhá do divokých peřejí a pod říční hladinu, ale posílá ho také do válečných vřav, nechává stát na hranici či přibíjet na kříž, veze na popravčí káře, nutí ho dívat se, jak umírají jeho nejbližší, a přitom mu umožňuje posouvat hranice vlastní odvahy, sebeúcty, fyzických schopností a objevovat další dosud nepředstavitelné limity. Podstatné však je, že nechybí ani takové elementy jako láska, naděje, víra, smíření a odpuštění.

Myslím, že profesor Kolář tímto literárním počinem nepřekvapil pouze mě. Vždyť doposud se jeho knihy týkaly především zdraví a zdravého životního stylu. Ale musím uznat, že v téhle kánoi mu to jede krásně a téma dobrodružství zažívaného proti proudu času, navíc s psychologicko-filosofickým přesahem, mi od něj sedí. A jsem zvědavá, zda se od něj podobných překvapení dočkáme i v budoucnu.

Pozn. V textu jsou použity citace z uvedené knihy.

reka pod hladinou

Řeka pod hladinou - Vědomím proti času
Autor: Pavel Kolář
Žánr: román, historie, psychologie, filosofie, sci-fi
Nakladatelství: Euromedia Group, a.s. v edici Kalibr
Vydáno: 2023
Počet stran: 376

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Petr Urban: „Humor je vždycky dobrý společník a odbourá mantinely“

petr urban 200Přečtěte si rozhovor s Petrem Urbanem, otcem legendárního Čecha Rudy Pivrnce. Řeč bude nejen o této značce, produktech a úskalích, ale i o jeho dětech nebo výtvarné výchově.

...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Jak řešit nesplněné sliby a nepřijatelné chování

Zasadni odpovednost 200„Tato nepostradatelná pomůcka pro manažery, podnikatele, učitele, mediátory, kouče, rodiče a vůbec všechny, kteří pracují s lidmi, předkládá praxí ověřený metodický mix, který vám dovolí dosahovat významných zlepšení při ř...

Jaké by to bylo, kdyby Přišel Bůh do kavárny v Karlíně...

prisel buh do kavarny 200Novináři Miloš Čermák a Luděk Staněk spojili své síly, chopili se mikrofonů a vrhli se na žánr stand-up comedy. Díky nakladatelství XYZ si můžete vychutnat výběr toho nejlepšího v knižní podobě, tak hurá na to.

<...

Pražská konzervatoř zve na letošní Absolventské představení

tcp absolventske predstaveni 200Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium ve spolupráci s Mezinárodním centrem tance, z.s. pořádá 3. a 4. června ve Stavovském divadle Absolventské představení 2021. Zatančí zde studenti konzervatoř...

Zůstaly jen atomy věčnosti

atomy 200O krátkých filmech sotva nalezneme nějaké souhrnnější pojednání. Bývají zpravidla spojovány s dokumentární, případně animovanou tvorbou, ale nalezneme mezi nimi i snímky hrané. Když Lucie Česálková své knize Atomy věčnosti vtiskla podtitul Český k...