Jak číst romány jako profesor

Jak číst romány jako profesor

Jak cist romany 200Mírně nadsazený název knihy a jasně oranžový obal mě okamžitě zaujal. Dělá si z nás autor legraci? Myslí to vážně? Brnká na struny našeho ega, abychom nahlédli a byli vtaženi do jeho úvah? Jsme vyzýváni k polemice? Nebo o co vlastně jde? Zalistovala jsem a začetla jsem se. Se stoupajícím zájmem. Autor na jedné straně říká: „Čtení románů se tak trochu podobá pojídání popcornu: když se do toho jednou pustíte, nemůžete se odtrhnout.“ Tak tomuhle tvrzení rozumím.

Knihu Jak číst romány jako profesor lze považovat za jakýsi svérázně pojatý úvod do literární teorie. Navazuje na předchozí publikaci How to Read Literature Like a Professor (Jak číst literaturu jako profesor). Autor, literární teoretik, zde vysvětluje, v čem spočívá přitažlivost románů a jaký význam mohou mít pro dnešní čtenáře. Celá knížka je koncipována jako jakási neformální akademická přednáška, týkající se jednotlivých aspektů románu jako takového. Autor zde uvádí vybrané ukázky z vybraných románů, aby na nich rozvíjel své úvahy a poukazoval na ne vždy zřetelné souvislosti. Tím může být tato knížka zajímavá i pro laiky, nezabývající se ve svém životě primárně literární vědou.

Kniha má zřetelnou a promyšlenou koncepci. Autor nás vždy navnadí názvem kapitoly, abychom se začetli či zaposlouchali do jeho výkladů. Je zřejmé, že o nich přemýšlel a hodlal zaujmout. Namátkou: „Možnosti románu aneb nejsou snad všechna zvířata prasata?“, „Úvodní řádky a okamžité svádění čtenáře aneb proč mají romány první stránky“, „Nikdy nedůvěřujte vypravěči, který mluví o sobě“, „Když se dobrým knihám přihodí velmi zlé postavy“, „Hnětem si kozy“, „Osudové věty“, „Jaká je zásadní myšlenka – a je tu vůbec nějaká?“ atd., atp. Foster se probírá historií románů od tzv. životů (v českém kontextu např. Život Konstantinův, Život svatého Václava), gotických příběhů, přes Miguela de Cervantese a jeho Dona Quijota, autory 18. a 19. století až po žhavou současnost. Autor je vtipný, baví nás, klade nám naléhavé otázky, vykřikuje, je sebestředný, ironický, zaujatý tématem (mnohdy i sám sebou, což není vždy k vydržení), takže si lze zcela jasně představit, jak by to vypadalo reálně na jeho přednášce.

Jak cist romany

Kniha rozhodně stojí za pozornost. Je inspirativní a může potěšit milovníky literatury, zejména čtenáře románů. Máme příležitost nahlédnout do zákulisí a ledacos pochopit, lépe si vychutnat autorský styl a zvolené prostředky, kterými nás vtahují do děje. Umožňuje nám současně seznámit se s autory a s knihami, o kterých toho zatím moc nevíme, ale rádi bychom se toho dozvěděli víc. Názor na jednotlivé romány můžeme mít, samozřejmě, odlišný. A právě tato svoboda utvoření si vlastního názoru je na literatuře to nejlepší.

Název: Jak číst romány jako profesor (How to Read Novels Like a Professor)
Autor: Thomas C. Foster
Přeložila: Petra Jelínková
Žánr: literární věda
Nakladatelství: Host Brno
Počet stran: 376

Zdroj foto: Host, s.r.o.

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Sylva Lauerova perexFanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i no...

Je libo dystopii?

znamenita mrtvola200Kdo sleduje knižní svět, nemohl minout knihu Znamenitá mrtvola od argentinské spisovatelky Agustiny Bazterricy. Jaká je?

...

Mezi námi lháři – kdo ví, co se odehrává v mysli druhého

lhari perexJsou přátelé už od dětství a ví o sobě všechno. Aspoň tak to před ostatními vypadá. Ale je tomu opravdu tak? Co když nevíte vše ani o tom, kdo vám je nejblíže. Co když vám vaši blízcí lžou? A co když si nechcete připustit celou pravdu ani sami o ...

Zaráz – Městské divadlo Zlín a Slovácké divadlo Uherské Hradiště opět po roce bilancují společnou přehlídkou

Zaraz2024 200Šest inscenací z nejnovějšího repertoáru Městského divadla Zlín a Slováckého divadla Uherské Hradiště - to je ZARÁZ, přehlídka jediných dvou profesionálních divadel působících ve Zlínském kraji. Ve třech dnech uvidí aktuální tituly kritici, publ...

Filmovyý hudební dokument MAKANNA čeká online - premiéra

MAKANNA200Filmový hudební dokument se záznamem z koncertu MAKANNA, na motivy stejnojmenného románu židovského spisovatele Jiřího Weila, o vzestupu a pádu lžiproroka s tváří zahalenou v roušce zelené, jehož oči žhnou jak rozžhavené uhlíky.

...