Jaký osud stihne Myši Natálie Mooshabrové?

Jaký osud stihne Myši Natálie Mooshabrové?

Tisk

mysi 200Druhého listopadu se konala akce s názvem Velký knižní čtvrtek, která přinesla 11 novinek z tohoto trhu. Do této akce se zapojil také Radioservis tím, že vydal hned tři novinky. Kromě Dne trifidů a Doby z druhé ruky se jednalo také o dílo Ladislava Fukse s názvem Myši Natálie Mooshabrové. Audiokniha obsahuje nahrávku z roku 2006 v režii Aleše Vrzáka a jedná se také o vzpomínku na letos zesnulého vynikajícího herce a režiséra Jiřího Ornesta.

Ladislav Fuks byl český prozaik věnující se hlavně psychologické próze zaměřené na člověka ohrožovaného nesvobodou a násilím. Jeho díla se většinou týkají druhé světové války a holokaustu a jsou plné různých jinotajů, alegorií a náznaků. K jeho nejznámějším dílům patří Spalovač mrtvol (1967) a Pan Theodor Mundstock (1963), kromě toho napsal ještě mnoho románů a povídek.

Dílo Myši Natálie Mooshabrové bylo vydáno v roce 1970 a jedná se o první Fuksův román bez židovské tématiky. Jde o utopicko-alegorický román s prvky grotesky, hororu i fantastické pohádky, který vypráví příběh nešťastné matky Natálie Mooshabrové. Jedná se o vdovu pracující na péči ( v ústavu nazvaném Péče o matku a dítě), která má sama dvě problémové ratolesti – Wezra vracejícího ze z vězení a prostitutku Nabule. Přivydělává si tím, že pečuje o hroby a také často rozmlouvá s místními dětmi.

Ladislav Fuks drží čtenáře a posluchače v napětí a předkládá jim zdánlivě nenápadný příběh s velmi zajímavou atmosférou. Spousta věcí nedává na první dojem smysl, je velmi zvláštních a konec je rozhodně překvapivý. Nechybí ani prvky typické pro autorův styl jako je použití zajímavých křestních jmen, důraz na některé fráze a jejich opakování.

Osobně si myslím, že lidé buď Ladislava Fukse adorují a nedají na něj dopustit, nebo jej dostatečně nechápou a tím pádem nevyhledávají. Spalovač mrtvol na mě zapůsobil, ale po poslechu Myší se musím zařadit ke druhé skupině. V příběhu jsem postrádala nějakou výraznější linku, alegorie šly mimo mně a především mě iritovalo ono výše zmíněné opakování frází, které v audioknižní podobě obzvlášť vynikalo.

Interpret Jiří Ornest se však velmi dobře poslouchal, nenechal se autorovým stylem nikterak zaskočit a svým přednesem jen podporoval zvláštní atmosféru předlohy. Místy mi také připomínal Josefa Dvořáka, ale to mohl být jen dojem.

Pokud si chcete doplnit obecný přehled a poslechnout si nějakou zajímavou českou klasiku, sáhněte právě po tomto díle od Ladislava Fukse.

Jiří Ornest (27. září 1946 – 9. dubna 2017) byl český herec, režisér, překladatel a také nositel ceny Alfréda Radoka z roku 1996. Po studiích na pražské DAMU byl v angažmá v pražském Divadle E. F. Buriana, pak působil v Divadle Na zábradlí. Filmoví diváci jej znají z mnoha rolí, například z Šakalích let, filmu Mistři, Cesta z města, Golet v údolí nebo Hanele. Spolupracoval také s Českou televizí – spolu s Janem Krausem se objevoval v satirickém pořadu Dvaadvacítka (1998). K posledním filmům Jiřího Ornesta patří Protektor a Masaryk.

mysi

Myši Natálie Mooshabrové
Autor: Ladislav Fuks
Interpret: Jiří Ornest
Vydavatelství: Český rozhlas, Radioservis
Délka: 5 hodiny 14 minut
Typ: audiokniha
Hodnocení: 70 %

http://www.radioteka.cz/detail/CRo_xml_13008225/Ladislav-Fuks-Mysi-Natalie-Mooshabrove

Zdroj foto: radioteka.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Rozhovor

Jiří Zbořil: Pokud člověk může pomoci, pomáhat má!

Zboril 200Těší se na své vánoční pořady, věnuje se charitě, učí, připravuje pohybovou dílničku pro děti, chystá projekt s herci Evou Hruškovou a Janem Přeučilem, bude natáčet první díly nového televizního pořadu, podporuje aktivity cviči...

Praštěný nápad Kuny Elišky

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Zaposlouchejte se do třetího případu inspektorky Lottie Parkerové

stara tajemstvi200Další napínavý, znepokojivě temný a do děsivých podrobností propracovaný thriller.

...

Literatura

Šest krát dva obětí šíleného psychopata

šestkrátdvaPoslední dobou si potrpím na severské krimi. Tentokrát se mi do rukou dostala kniha švédského autora Arneho Dahla Šest krát dva. Nejsem sice v tomto směru žádný odborník, ale i tak si troufám tvrdit, že mezi ohromným množstvím knih stejného žánru...

Divadlo

Pohádka o stvoření bude plná magie a hravosti

MDZ Pohadka-o-stvoreni200Městské divadlo Zlín připravilo pro své nejmenší diváky zbrusu novou pohádku. Po Pipi dlouhé punčoše a Palečkovi přichází s další českou premiérou, tentokrát v režii Hany Marvanové s názvem Pohádka o stvoření. Nepůjde o bi...

Film

Film Hugo a jeho velký objev připomíná prvního filmového kouzelníka Georgese Mélièse
ImageGEORGES MÉLIÈS (1861-1938) začínal jako pouťový eskamotér, předváděl na jevišti kouzelnické výstupy, promýšlel nejrůznější iluzionistické triky, konstruoval mechanismy automatů, které někdy připomín...