Morálne základy ekonómie slobodného trhu

Morálne základy ekonómie slobodného trhu

Tisk

colombato PEREXEnrico Colombatto je profesorom ekonómie na univerzíte v Turíne a na Slovensku sa obyvateľom a návštevníkom v Bratislave predstavil prezentáciou na tému Morálne základy ekonómie slobodného trhu. Okrem vyučovania sa venuje aj výskumu v Institut de Recherches Économiques et Fiscaless a spolupracuje s Geopolitical Information Service.

 

 

Vo svojom výskume sa zameriava na ekonómiu rastu a rozvoja, vzťah práva a ekonómie a ekonómiu rakúskej školy, a tieto poznatky prezentoval na prednáške. Ekonomika sa podľa neho bude rozvíjať, ak sa vrátime k prazákladom morálnej filozofie. Je to veda od človeka ako jednotlivca a nejde o fyzickú vedu, ktorá sa dá zopakovať. Je potrebné sledovať správanie ľudí, a tak zlepšiť ich konanie.

Slobodný trh vzájomne súvisí so sociálnym štátom. Individuálna zodpovednosť súvisí vzájomne s kolektívnou zodpovednosťou. Rozdiel je v tom, že v kolektívnej neberie sociálnu zodpovednosť jednotlivec ale kolektív.To znamená, že ide o kolektívnu vinu a vážnosť situácie tak znižujú, preto sa znižujú aj priestupky v ich ponímaní a kolektívne sa konajú.

Riešením sú jednotlivci a nie sociálne garancie štátu. Vedomie musíme zmeniť a viac si všímať spôsoby myslenia okolo nás. Socialistický spôsob života, nie je riešením ako aj výroba peňazí nie je všetko, pretože žijeme na dlh, a to je garancia pre všetkých. „Bankovnícky systém krachuje. Všetko garantuje cez sľuby. Keď skrachuje, až za niekoľko rokov dostanete svoje peniaze cez infláciu. Zlyhávanie trhu neexistuje, je len individuálne zlyhávanie. Sme jednotlivci a zlyhávame každý deň,“ dodal k zlyhávaniu trhua jednotlivca profesor.

Riešením by bolo minimalizovať množstvo chýb, viac taktizovať a dopredu pripravovať stratégie. Byť lepší ako ostatní. Minimalizovať chyby, zvýšiť reakcie, byť rýchlejší a flexibilnejší. Chyba je individuálna, vieme o nej a znamená krízu. Kríza je kolektívna, neviem o nej, lean všetci si ju všimnú, až keď je neskoro.

V dobrom fungovaní trhového hospodárstva sú tri hlavné zásady. Jednou z nich je individuálna dôstojnosť, kde nikomu nevnucujeme svoje preferencie, druhou sloboda pred agresiou a útlakom, tá prináša spravodlivosť a poslednou je súkromné vlastníctvo, ktoréfunguje na dobrovoľnej výmene. V rámci anglicko sslovenskej prednášky, ktorú pripravil Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika sa návštevníci dozvedeli veľa informácií, a tie ktoréim boli nejasné si mohli upresniť na diskusii po prezentácii, či osobne po jej ukončení.

Foto: Lenka Meravá


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Tapír

  • TAPÍR 2/2024
    Vždycky to uteče jak voda…  Nedávno jsme ještě listovali prvním číslem Tapíra tohoto roku a už je tady číslo druhé....
  • TAPÍR 1/2024
    S novým rokem přichází i nové číslo vašeho oblíbeného humoristického časopisu Tapír. Letos jsme se zakousli už do sedmého ročníku!...
  • Tapír 6/2023
    Poslední číslo Tapíra pro rok 2023 je venku! V tomto vydání se můžete těšit na vtipy zaměřené na téma Na...
Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jana Jirátová: „Program festivalu je zaměřený na INSPIRACI v mnoha oblastech.“

Jana Jiratova 200Od úterý 15. srpna se bude v Sušici konat festival Inspirace, který představí pestrou nabídku aktivit ze současné alternativní scény. Akce má být především inspirativní a nabídnout vedle zábavy i nové zážitky a vjemy. Více o festiva...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Seznamte se s příručkou Příprava „zelené“ sportovní události a publikací Nejlepší příklady z praxe projektu Sport pro všechny a životní prostředí

SforAE photo gym perexČeská asociace Sport pro všechny společně s partnery projektu „Sport pro všechny a životní prostředí“ (SforAE) vytvořila publikaci obsahující osvědčené postupy při zavádění principu „zeleného myšlení“ při sportovních akcích p...

Z archivu...


Literatura

Bratři Lví srdce: Dojemný příběh pro malé i velké

200litKdo by neznal Astrid Lindgrenovou a její nesmrtelné „Děti z Bullerbynu.“ Vesnička, v níž šest dětí zažívá neobyčejná dobrodružství, si získala miliony čtenářů po celém světě. Lindgrenová si ale uvědomovala, že zdaleka ne všichni mají v životě štěstí a že dě...

Divadlo

Teror. Dechberoucí soudní proces v divadle Reduta v Brně

brno perexFerdinand von Schirach (narozen v roce 1964) je berlínský advokát, spisovatel  a dramatik. Jeho romány „Pád Collini“ a „Tabu“ jsou prodávány v milionech, jsou to dnes už mezinárodní bestsellery, publikované ve více než 40 z...

Film

Zákruty filmové kolektivizace

altKdyž se na televizní obrazovce izolovaně vynoří nějaký film, zpravidla bývá pro nezasvěceného diváka obtížné zařadit si ho do přiměřeného kontextu, vnímat jej jako určitý korálek umístěný na dlouhé vývojové škále. Týká se to rovněž kolektivizačního drama...