Autobiografie básnického solitéra – vzpomínky na slavné literáty i kotrmelce vlastního osudu

Autobiografie básnického solitéra – vzpomínky na slavné literáty i kotrmelce vlastního osudu

Tisk

Jiří BrůnaZa tzv. ´solitéra´ zpravidla označujeme někoho, kdo tvoří samostatnou jednotku. Někoho, kdo vnímá svobodu jako nezastupitelnou ingredienci ve všem, co v životě ochutnáme. Jsou jimi většinou také lidé, kteří si namísto prospěchářské angažovanosti a momentálních výhod z toho plynoucích cení zdánlivě obyčejných a každodenních věcí, z nichž se dokážou upřímně radovat. Převážně vnitřně, ale i navenek. Jedním z takových solitérů je i pražský básník Jiří Brůna, autor více než deseti úspěšných básnických sbírek, jenž se tentokrát rozhodl přijít na knižní trh premiérově s autorským počinem prozaickým, konkrétně se svým autobiografickým příběhem, v němž se čtenáři mimo jiné dozvědí právě to, jaké to je být celoživotním autonomním bojovníkem v poli.

Několik vložených příběhů nicméně napovídá, že ono osudové solitérství ani v nejmenším neznamená nedostatečný přísun vnějších podnětů a inspirace jak pro život samotný, tak i pro vlastní autorskou tvorbu. Právě naopak. Kniha nabízí osobní vzpomínky na takové osobnosti české literatury, jakými byli Ota Pavel nebo Ladislav Fuks, a to ještě z doby, kdy sám autor ani netušil, že práci s písmenky a slovy zasvětí skoro půlstoletí vlastního života.

Osudová písmenka

A platí to nejen pro uměleckou tvorbu, neboť civilním povoláním Jiřího Brůny byl již od sedmdesátých let obor tiskař-polygraf, v němž měl možnost z odborné stránky pozorovat celý vývoj odvětví od vydávání deseti tisícových nákladů knih po nynější stav, kdy tiskoviny ve své tradiční podobě sice nezanikly, jak jim bylo před časem předpovídáno, avšak nad vodou je drží víceméně už jen fajnšmekři, pro někoho možná překvapivě z řad všech generací, kteří vnímají mnohem větší požitek při otevření knihy či časopisu než je tomu při hledění do modrého světla. Za tu dobu se také výrazně proměnila pracovní náplň různých tiskařských profesí, nemálo z nich již zcela vyhynulo, významné obměny doznaly pochopitelně i používané technologie. Také tomu je v autobiografickém příběhu básníka z pražských Petřin, formou srozumitelnou i pro duše netechnické, věnován prostor.

Jiří Brůna

Zleva Petra Čiháková – moderátorka slavnostního křtu knihy, autor Jiří Brůna, Martina Čepelková – bývalá vrcholová sportovkyně a vášnivá čtenářka (foto: Jiří Brůna)

Vzpomíná třeba i na období, v němž měl jako mistr odborného výcviku na starosti výchovu nových adeptů tiskařského řemesla. Obohacující práce s mladými lidmi je poutavě popsána také v části, kdy se vrací do doby, kdy působil jako táborový vedoucí. O příhody s vtipnou pointou zde skutečně není nouze. Ostatně jak sám autor přiznává, období dětství a dospívání je pro jeho autorské vyjádření dominantním zdrojem námětů, názornou ukázkou budiž nostalgicky působící návrat do prázdninových období, jež pravidelně trávil u svých prarodičů v malé východoslovenské obci nacházející se nedaleko Košic. Jak vidno, petřinský básník zde nezapře své poetické založení: „Medzevská babička. Stále voněla po bylinách. Chodila v barevných šatech, hlavně u plotny jsem ji vídal.“

Jaké je to žít s fobiemi?

Samozřejmě, život přináší i tíživější momenty a zkoušky, s nimiž se člověk musí vyrovnávat. Autobiografie se tak věnuje tématům, které ve čtenářích probudí i jiné nálady či pocity. Básnický solitér Jiří Brůna je totiž jedním z prvních lidí, kteří veřejně promluvili o svém celoživotním soupeři, jímž je klaustrofobie doprovázená agorafobií, tedy panickým strachem z uzavřených prostor, respektive z veřejných prostranství. Společné pak mají to, že kvůli nim má člověk omezený životní prostor, v němž se pohybuje, třeba jen na několik kilometrů od domova, což je i případ dotyčného básníka. Ten tak bez známky sebelítosti, a přitom zcela otevřeně popisuje nejen jak se s těmito neustále se ozývajícím úzkostnými stavy dá fungovat, ale také na svá mnohá mediální vystoupení v devadesátých letech, v nichž najednou vznikla obrovská poptávka i po informacích vztahujících se k tématům, která se prakticky dotýkala velkého množství lidí, ale o kterých se v dobách devadesátkám předcházejícím oficiálně a veřejně nemluvilo.

Jiří Brůna

Přebal nové knihy shrnující pozoruhodně pestrý život pražského básníka (foto: J.M. Brůna)

Nová kniha o životě petřínského básníka slavnostně pokřtěna

Kniha, která dostala přiléhavý název ´Já vím, anebo život básnického solitéra´, byla čerstvě představena a pokřtěna na akci pořádané v Hospůdce Do větru, podobně jako několik předchozích knížek Jiřího Brůny. Místo se zajímavou atmosférou, kde se pravidelně pořádají komornější akce typu autorského čtení, vernisáže obrazů či koncertů, bylo i tentokrát zaplněné věrnými příznivci básníka Brůny i speciálními hosty, s nimiž pojí jmenovaného speciální vztah díky minulé či přítomné spolupráci, ať už jde o malířku Mirku Mádrovou, literární influencerku Petru Čihákovou, mnohostranně umělecky činného Bohumíra Boba Hochmana a další. Ačkoliv publikum současných básníků se svojí kvantitou nemůže rovnat podpoře některých jiných uměleckých disciplín, může se básník Brůna pochlubit celkem početnou skupinou stálých fanoušků a podporovatelů, takřka rovnoměrně rozloženou mezi čtenáře či spíše čtenářky z České republiky a ze Slovenska, motiv československé vzájemnosti je pro jmenovaného též charakteristický. Nejen oni se tak tentokrát mohou těšit nikoliv na promlouvání skrze volné verše, ale prostřednictvím vskutku barvitých příběhů, z nichž je patrné, že i přes nejrůznější překážky, nepříjemnosti či rány osudu si lze uchovat optimistický a hravý pohled na vše kolem nás.

Jiri Bruna - odhaleni korenu

Vydanou autobiografii přirovnává sám básník k odhalení vlastních kořenů (foto: Jiří Brůna)


 

Přihlášení



Cesta ke hvězdám. Román o nezlomné vůli jít si za svým snem

Příjemné čtení, ženský román o velkých ambicích, dřině i cestě za svým snem je kniha nazvaná Cesta ke hvězdám od autorky Renée Rosen. Hlavní postava, bohatá Glorie Downingová, odchází z domova po krachu na burze a odsouzení otce za majetkové podvody. Zcela bez peněz a s pocitem, že vůbec nic neumí, si našla práci v kadeřnictví, kde myla lidem hlavy. A právě tam se seznámila s později slavnou a úspěšnou Estée Lauder, staly se z nich kamarádky a to všechno odstartovalo další životní kroky a úspěchy obou dívek. Kniha vypráví příběh známé zakladatelky slavné kosmetické značky.

Vymahačka. Thriller inspirován životním příběhem matky autora

Šedivá dýmající Ostrava, zelené Jeseníky. Na severní Moravě je v devadesátých letech minulého století nebezpečně rušno. Když si člověk moc nedělá hlavu se zákonem, může tu snadno přijít k pořádnému bohatství. Tak se hraje ve světě Anastázie a Hanky, dvou mladých dívek, které si nesou šrámy minulosti a potřebují rychlé peníze. Práce vymahaček jim je pomůže sehnat, ale taky je dokáže dostat do velkého maléru.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

BluEye: „Důležité je jít proti proudu a odlišit se“

blueye 200Skromný a sympatický mladík, který je znám i za hranicemi naší malé země, avšak na ulici byste ho přehlédli, protože mnohdy třeba ani nevíte, že jste slyšeli nějaký track zrovna od něj – to je BluEye, ostravský trancový DJ a producent, který na scé...

Komorní inscenace Chvilky překvapí moderním tónem i zralým herectvím

Komorní příběh v současných kulisách, obyčejní lidé a jejich problémy, v hlavní roli Natálie Tichánková – to jsou atributy prozatím poslední činoherní premiéry na velké scéně Moravského divadla Olomouc. Název nové inscenace zní Chvilky a premiérové uvedení na prkna (jež znamenají svět) proběhla v pátek 2. května.

Z archivu...

Čtěte také...

Na Comic-Con Junior dorazí hvězdy z Nekonečného příběhu, Hvězdné brány, Harryho Pottera nebo Duny

comic con 200Pořadatelé Comic-Con Junior prozradili další jména hostů, nově účast potvrdily hvězdy jako Noah Hathaway, Lexa Doig nebo sestry Jančovy. První ročník festivalu popkultury proběhne na Výstavišti Brno v termínu 22. a 23. října 2022.

...

Divadlo

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Chladne-dite perexMít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně...

Film

Jeden svět a pár dokumentárních střípků

JedenSvet20015. ročník dokumentárního filmového festivalu opět přinesl ohromné množství kvalitních, zajímavých i nepochopitelných snímků. Včera se naposledy zaplnily sály sedmi pražských kin diváky lačnícími po poznání. I my jsme se samozřejmě vydali na ně...