Máme dva základní psychologické typy – introverty a extraverty

psychiologicke typy perexNa vydání knížek švýcarského lékaře a psychoterapeuta Carla Gustava Junga (a také literatury o něm) se u nás soustředí nakladatelství Portál. O některých publikacích jsme již psali (Člověk a jeho symboly), nyní následuje recenze nejnovějšího příspěvku PSYCHOLOGICKÉ TYPY.

Jung, jenž žil v letech1875-1961, nejprve vycházel z Freudova učení, ale posléze se vydal vlastní cestou. Jeho přínos spočívá v pochopení lidské psychiky na pozadí světa snů, umění, mytologie, náboženství a filozofie. Jeho podrobný popis, jak se projevuje introvertní a extravertní zacílení lidské osobnosti, vyšel poprvé v roce 1921 a zjednal mu zaslouženou pozornost. Introverti se vyznačují otevřeností vůči světu, vyhledávají společnost a silné podněty, jsou hovorní a někdy až unáhlení. Introverti jsou naopak do sebe uzavření, uvážliví, hledají inspiraci ve svém nitru.

Jak to bylo v minulosti
Jung tu prokázal jedinečnou obeznámenost s dějinami, když zjišťoval, jak se příslušné typy chování projevovaly v minulosti, jak je vnímali různí myslitelé snad už od časů antiky. Zkoumá především duchovní koncepty v rané křesťanské církvi, teologické rozepře v ní, scholastické aspekty ve středověké filozofii, spory v protestantském hnutí.

psychologicke typy CarlGustavJung

Carl Gustav Jung

Obrací se ke koncepcím typů v umění, věnuje se Schillerovým úvahám na toto téma, probírá dělení na naivní a sentimentální básnictví. Oceňuje Nietzschův spise Zrození tragédie z ducha hudby, který vnímá jako dopracování tématu, které Schiller otevřel, ačkoli se k němu přímo nevztahuje. Nietzsche vytyčuje dva protikladné typy, které označuje jako apollinský a dionýský. První plodí stav přirovnatelný ke snu, druhý probouzí rozpoložení podobné opojení.

Psychologické typy v umění
Poté Jung probírá koncepce takříkajíc svých předchůdců - Thomasi Furneauxu Jordanovi vytýká předpojatost. Obhlédne problematiku typů v básnictví, zajímá jej třeba Goethe, pohlédne na bráhmanské pojetí v Indii, princip protikladů nachází též v čínské filozofii. A znovu se vrací ke křesťanské symbolice. V dalších kapitolách se věnuje problematice typů v psychopatologii, v estetice i v současné filozofii (v době, kdy Jung tuto látku promýšlel, tedy před více než sto lety). A dodává, že rovněž životopisná literatura poskytuje řadu podnětů k přemýšlení.

Teprve poté, na zbývajících zhruba dvou stech stránkách, předkládá vlastní koncepci typů. A načrtává, jak se introvertnost a extravertnost projevují v myšlení, cítění, vnímání a intuici, a to jak u ženy, tak u muže. Celkově tedy vytvořil osmero základních psychologických typů, které ovlivnily budoucí podobu psychologie. Své pojednání uzavírá rozsáhlým slovníkem užívaných termínů. Jungova kniha, vděčné čtenáře provázející už celé století, je tak k dispozici dalším generacím zvídavých zájemců, i když je možné vnímat ji i jako historický dokument své doby.

psychiologicke typy

Carl Gustav Jung: Psychologické typy
Přeložili Karel Plocek a Petr Babka
Vydalo nakladatelství Portál, Praha 2020. 557 s.

Psychologické typy_Portál

Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.

YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.

N media

Deník uprchlice by se mohl stát povinnou četbou

denik uprchlice200V nakladatelství Brána vyšla Oksaně z Ukrajiny kniha Deník uprchlice. Jedná se o nelehké čtení, které by si však měl přečíst každý.

...

Skleněný pokoj: Světová premiéra původně knižního bestselleru v Brně

Skleneny pokoj 200Román britského spisovatele Simona Mawera se odehrává v Brně, mezi roky 1925 a 1968. Podkladem příběhu je osud lidí kolem slavné vily Tugendhat, světově uznávaného architekta Ludwiga Miese van der Rohe.

Velkolepá Bitevní loď připlouvá do našich kin

altAč to za okny mnohdy nevypadá, léto se kvapem blíží a s tím pomalinku začíná každoroční filmová sezóna plná nenáročných a zábavných kousků, u nichž by se měl divák hlavně pobavit a zapomenout na všednodenní starosti. První letošní vlaštovkou je Bitevní...