Divoké Miláno - v Cimitero Monumentale vás prostoupí transcedentno

Divoké Miláno - v Cimitero Monumentale vás prostoupí transcedentno

Tisk

hrbitov 200Pokud zrovna netrpíte určitou úchylkou či zálibou vymykající se běžným zvykům, městské hřbitovy lze jen málokdy pokládat za místo vhodné k turistické návštěvě. Zcela jiným příkladem je ovšem milánský hřbitov Monumentale, jehož teskná, leč velkolepá atmosféra prostoupí každým pórem vašeho těla a naplní jej transcendentnem až po okraj jako doposud prázdnou nádobu.

Pokaždé, když se nám naskytne situace, pohled či například poslech hudby dalece překračující hranice všednosti, pociťujeme příval často nesourodých emocí. Nadšení, stesk, pokora, absolutní štěstí, strach… To vše a mnohem více v nás mohou takové zážitky bezděčně vyvolat. Ať se ovšem jedná o jakýkoli pocit, důležitá je jeho nenahraditelná síla a intenzita, která v nás zůstává ještě dlouhou dobu poté. Podobně fascinující emoce ve svých návštěvnících budí také megalomanský počin hlavního milánského hřbitova, jehož fascinující hrobky a pomníky úhledně zarovnané dle originálního půdorysu působí spíše dojmem historizujícího sochařského parku.

Toto neobyčejné místo, jehož koncepci navrhl Carlo Maciachini (1818–1899), původně zastávalo funkci jakéhosi sjednocujícího okrsku několika menších již existujících milánským hřbitovů a od roku 1866 se plní hrobkami, památníky a pomníky, jejichž stylová rozmanitost a dokonalá forma představuje široké spektrum historickým období. Nalezneme zde projevy velkých osobností architektury a sochařství ( Lucio Fontana, Arturo Martini, Gió Pomodoro, Medardo Rosso atd), rozpínající své tvůrčí preference od klasicismu a romantismus, přes Art Noveau či symbolismus až po odvážné projevy moderního a současného umění.

hrbitov 1

Na nádvoří rozlehlých prostor vstupujeme přes gigantickou síň slávy z mramoru a kamene v medievalistickém stylu, místo posledního odpočinku nejvýznamnějších obyvatel města včetně spisovatele Allesandra Manzoniho. Tato vzpomínková kaple však není jediným místem významných jmen, po celém hřbitově jsou rozmístěny fantastické hrobky velikosti jednopatrových rodinných domků sloužící jako věčné útočiště významných zesnulých rodů. Dále zde nalezneme hrob zasloužilých obyvatel města (Civico Mausoleo Palanti) či monumentální památník 800 Miláňanů zabitých nacisty v koncentračních táborech zaujímající centrální polohu jako pomyslný střed architektonické kompozice celého prostoru.

hrbitov 2

Procházka tímto fascinujícím tajuplným místem otevírá návštěvníkům bránu k pochopení vnitřních světů a snů zesnulých skrze tvary, materiál a sochařskou výzdobu jejich náhrobků. Všudypřítomná melancholie budí silné vnitřní pnutí, odkrývá tajemství života a věčnosti jako dvou naprosto odlišných elementů. Naši podstatu cítíme jako postradatelný malý střípek celé struktury vesmíru. Nejedná se však o smutek či bolest, jde o pochopení a smíření, radost z vlastních možností. Existenciální proud prochází všemi zúčastněnými, z návštěvníků se stávají nepostradatelné prvky celého koloběhu života, rozdíly a propasti se stírají a najednou je jasné, že jsme všichni na stejné lodi.

hrbitov 3

Zdroj foto: Barbora Čápová, další fotografie najde v archivu B. Čápové


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Daniela Choděrová: Divadlo a kreativní práce jsou mojí bytostnou součástí

Daniela Choderova perexJe dvojnásobnou mistryní ČR v pole dance, což je tanec na tyči. Na scéně vystupuje ve vtipné komedii Cavewoman a je to podle ní jedna z nejlepších hereckých zkušeností. Vyzkoušela si také psaní scénářů a kromě divadla milu...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...


Literatura

Klaudie na rozcestí: chce dítě a je jedno s kým

klaudie200Nakladatelství Motto ve společnosti s Albatros Media přináší čtenářkám, které mají rády příběhy o partnerských a rodinných vztazích, již třetí knihu Beáty Matyášové. I tentokrát začíná jméno hlavní ...

Divadlo

Švandovo divadlo uvede poetickou komedii Happy End. Dlouholetý pár v ní ztvární Bohdana Pavlíková s Lubošem Veselým

Happy End 200Poetickou komedii Happy End zvoucí diváky na návštěvu bytu dlouholetých manželů uvede Švandovo divadlo v Praze. Režisérem a spoluautorem inscenace je Daniel Hrbek, ředitel smíchovské scény, premiéra se uskuteční 25. března ve Studiu Švandova di...

Film

Co přinesou ozvěny Febiofestu ve Zlíně

febiofest 200V tomto článku bychom vás rádi informovali, na jaké filmy můžete vyrazit od 15. do 17. dubna do zlínského Golen Apple Cinema v rámci regionálních ozvěn Febiofestu.

...