Íránem skrz na skrz

Íránem skrz na skrz

mozaikou iranu200Mozaikou Íránu je název netradičního cestopisu od průvodkyně, a především popularizátorky Blízkého východu Lenky Hrabalové.

Lenka Hrabalová v úvodu popisuje, že jí občas při přednáškách lidé vyčítají, že nedělá klasické cestovatelské přednášky a dává do nich moc informací. Vysvětluje, že se nedokáže oprostit od historie, kultury, náboženství a politiky a informací o světě, kterým cestuje. „Kniha, kterou nyní držíte v rukou, není cestopis, psaní cestopisů jsem totiž prakticky vzdala. Je to sbírka zkušeností a zážitků, které vypráví o Íránu a jeho širším okolí. Také je to řada informací o zemi, národu a etnikách, jež jsou rozděleny do mnoha kapitol tak, aby čtenáři vykreslily tak velkou zemi, jakou Írán je,“ dodává.

Kapitoly jsou dále ještě členěny a nesou název Mozaikou Íránu, Na křižovatce dějin, Tisíce tváří islámské republiky, Všechny kouty země, Okem cestovatelky (a průvodkyně) a Pět tipů na pět zážitků. Kromě slova na závěr zde najdou čtenáři i Doporučenou literaturu a také filmy nebo hudbu.

Pro Írán jsem se nadchla díky knize Vladimíra Váchala a poté přednášce Kuby Vengláře. Díky nim jsem zjistila, že jde o velmi zajímavou zemi plnou nádherných míst. Proto jsem si tuto knihu nemohla nechat ujít. Kapitoly o historii a dějinách pro mě byly zajímavé, ale musela jsem se nimi trochu prokousat. Chtělo to číst je více v klidu a věnovat se jim. Mnohem více mě proto nadchla kapitola Tisíce tváří islámské republiky a ty další, kde autorka více mluví o svých zkušenostech a zážitcích.

Líbil se mi její styl i přístup, přišlo mi například logické i překvapivé, jak je jednodušší říct, že má manžela nebo že je křesťankou než vysvětlovat ateismus. Smála jsem se, když jsem četla o kebabech nebo zmrzlině, zaujalo mě umění takzvaných ta´arofů a velmi zajímavé mi přišlo například čtení o pašerácích. Každý si podle mě v kapitolách najde něco svého. Skvělým bonusem jsou i nádherné většinou celostránkové fotografie. Často jsem se u nich chvíli zasekla a nemohla se na ně vynadívat, třeba na tu ze Svatyně Krále světel v Šírázu.

„Všimli jste si, vy, co jste Írán navštívili, jak hrozně je tam populární Mat a Pat? No vážně. Mají i sloveso: patomat kardan. Dělat v něčem zmatek, dělat Pata a Mata. Kolikrít si to večer pustí i dospělí a cucají u toho čaj. Nebo pivko. Pro děcka super, dospělé lidi zas baví to gesto, co Pat a Mat udělají loktem, když je „hotovo“. V Íránu (ale i v Iráku) to gesto znamená šukat, opravdu, takhle hrubě. Udělal ho každý řidič, který se mě zeptal, jak často souložím se svým vymyšleným manželem. Vlastně jen díky tomu gestu jsem v několika případech pochopila, na co se mě ptají. Kouzelné, že?“ (str. 183)

Mozaikou Íránu je velmi cennou knihou o této zemi a doporučila bych ji jak všem nadšencům, tak především cestovatelům, kteří se zde chtějí vydat. Já už se moc těším, až nastane den, kdy podle ní budu plánovat!

Lenka Hrabalová (Ph.D.) je arabistka a íránistka a letos dokončila doktorát na téma zacházení s kulturním dědictvím ve válečných zónách Blízkého východu a Afriky. Během studií navštívila více než dvacet zemí regionu, studovala v Maroku, Íránu, Tunisku a Jordánsku a region navštěvuje jako cestovatelka, průvodkyně, badatelka i novinářka. V České republice se věnuje popularizaci Blízkého východu, pořádá přednášky a školení pro veřejnost a pro školy. Je autorkou knihy Saharské příběhy (2020) a desítek článků od odborných po popularizační pro řadu českých médií. Více o ní najdete na webu: www.lenkahrabalova.cz

mozaikou iranu

Mozaikou Íránu
Autor: Lenka Hrabalová
Žánr: cestování
Nakladatelství: JOTA
Rok vydání: 2023
Počet stran: 376
Hodnocení: 88 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Vyzrálost člověka se pozná podle toho, že dokáže dělat něco i pro druhé, říká Alena Hájková

alena hajkova perexAtraktivní, zajímavá, temperamentní, akční, inteligentní, empatická, pokorná...  Tak nějak bych charakterizoval paní Alenu Hájkovou, jednatelku agentury VIP osobnosti. Řadu let organizuje zajímavé akce, na jiných zase spoluprac...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Povídky plné krve, napětí i humoru

hruby pytel hruba zaplata 200V Radioservise vyšla povídková kniha Petra Hudského s názvem Hrubý pytel, hrubá záplata. Ačkoliv o tom v knize není nikde zmínka, toto dílo vyšlo už v roce 2006 v nakladatelství Kvarta a také jako e-kniha v roc...

Peníze vás otráví i napnou

Penize Dan a jeho matka perexDěj se rozbíhá: Jojco a Mirec  - dva vulgární výrostci se ženou dodávkou vyloupit banku. Jsou nezkušení, ustrašení, nervózní a nejistí.

Všichni to vědí!

vsichni-to-vedi perex
Krásná Laura přijíždí do rodného Španělska na svatbu své sestry. Moc se jí tam ale nechce. Ona a ostatní hosté mají mezi sebou hned několik nevyřízených záležitostí a svatba není zrovna ideální příležitostí na vyrovnávání...