Inscenace 1000 tváří Adiny přináší dobovou atmosféru a přitažlivý pohled za kulisy

Inscenace 1000 tváří Adiny přináší dobovou atmosféru a přitažlivý pohled za kulisy

adina200Jeden barvitý život přinesla v živých barvách premiéra nové hry Daniely Sodomové. Inscenace, jejíž režisérkou a choreografkou je Adéla Stodolová, nese název 1000 tváří Adiny, což mnohé napovídá. Samozřejmě že jde o filmovou hvězdu Adinu Mandlovou. A není ani náhodou, že světová premiéra se uskutečnila v Městském divadle v Mladé Boleslavi - vždyť slavná herečka se narodila v roce 1910 právě v tomto městě.

Slavnostní premiéra proběhla v pátek 30. září a měla – vedle toho, že šlo o inscenaci povedenou a úspěšnou – i několik sympatických momentů. Třeba to byla řeč divadelní ředitelky Janety Benešové, malá výstavka přibližující osobnost Adinu Mandové a vznik inscenace 1000 tváří Adiny. Součástí premiéry bylo i malé představení zapůjčeného obrazu s ženským aktem s kyticí, kde jeho autor Zdeněk Tůma (1907 – 1943), jeden z hereččiných manželů, ztvárnil právě Adinu. Ostatně velkým překvapením bylo i uvítání Martiny Žižkové, dámy, která strávila s herečkou v roce 1991 její poslední dny v Dobříši.

Přiznám se, že mě představení uchvátilo už v prvních minutách, tedy od začátku do konce, a i když jsem věděl, co všechno mají autorka i režisérka za sebou, kolik krásné umělecké práce, nečekal jsem, kolik jímavé krásy mě čeká. Ocenil jsem nejen erudovanost obou tvůrkyň, ale i způsob, jakým Adinu Mandlovou a její život v trysku minulého století na jevišti představují. Nevyhýbají se jejím průšvihům stejně jako silným a krásným chvílím jejího charakteru.

adina foto1

Obraz za obrazem sledujeme hereččinu neúnavnou cestu ke slávě, a přitom stále toneme v napětí, co nás ještě na jevišti čeká a nemine, přičemž si uvědomujeme choreografii (Adéla Stodolová a Linda Rančáková) i proměnlivou scénu (Marek Cpin). Právě pohyb, tanec a hudba (nejen ta dobová), ale i dobře zvolené filmové projekce a jiné efekty jitří děj a hbitě mění kulisy času.

Vynikající byl nápad, kdy Adinu Mandlovou ztvárňují čtyři herečky – Malvína Pachlová, Svatava Hanzl Milková, Ivana Nováčková a Tereza Blažková j. h. – Každá je z jiné doby a každá z nich je na jevišti a vzájemně řeší svůj život. Zatímco Malvína Pachlová je tou noblesní hvězdou z filmového plátna, Svatava Hanzl Milková je tou pravou Adinou, která si „vyžere“ všechno, a přitom ve svých vzpomínkách vzpomíná často na své holčičí léta, která představuje Tereza Blažková. Čtvrtou Adinu představuje Ivana Nováčková, která už má coby dáma v letech téměř všechno za sebou, ale i tak je cítit její nadhled. To jsou také poslední momenty inscenace, které ztrácí kontury, ale o to víc nutí přemýšlet.

adina foto2

A další herecké obsazení? Výborní jsou herci Petr Mikeska, Martin Hrubý, Petr Prokeš, Milan Ligač a Ivo Theimer, kteří představují (jak jinak než) autentické postavy (Oldřich Nový, Hugo Haas, Vladimír Šmeral, Ben Pearson a mnozí další). Je to pestrá plejáda různorodých typů i Adininých mužů, ale jejich představitelé navíc umějí zpívat a tančit, což je další silná stránka představení. Totéž platí i o dalších herečkách, které hrají konkrétní ženy i svižný dav - jsou to Lucie Matoušková, Hana Marie Matoušková, Veronika Bajerová a Karolina Frydecká, která se promění v Ljubu Hermanovou.

Díky silnému scénáři a dobrým herecko-pěveckým výkonům se tak Adinin příběh zařadil podle mého mezi nejlepší divadelní životopisné inscenace. Talentovaná režisérka a choreografka vytvořila plastické dílo, kterému vtiskla jak příznačnou a přízračnou atmosféru různých období hereččina života, ať už byla nahoře nebo dole, tak přitažlivý pohled do zákulisí jedné z nejkrásnějších českých filmových hvězd. A že měla těch tváří 1000? Možná i víc.

adina foto3

Zdroj foto: Anna Hladká-Vašicová a Janeta Benešová


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Majitel Zlatéknihy.cz: „Čtenářům přinášíme nižší ceny, nakladatelům vyšší zisky.“

zlate knihy 200Nedávno byl spuštěn nový projekt pro milovníky knih Zlatéknihy.cz. Na našem webu jsme o něm imformovali a strhla se zde zajímavá diskuze, proto jsme oslovili původce nápadu a majitele toho internetového knihkupectví pana<...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Z archivu...

Čtěte také...

Nový počin souboru Kašpar: Baterka Miki

baterka miki 200Divadlo v Celetné má na kontě další premiéru. V úterý 19. února divadelní soubor Kašpar odehrál poprvé v České republice monodrama Baterka Miki. Hra z pera současné francouzské spisovatelky je neotřele pojaté vyprávění. Není ovšem na...


Literatura

Angličtina pro každého: Anglická frázová slovesa

anglicka frazova slovesa 200V srpnu se dostala na trh nová kniha ze série učebnic English for everyone, tentokráte s podtitulem Anglická frázová slovesa. Pokud toužíte lépe porozumět angličtině, pak byste se právě v této odnoži gramatiky měl...

Divadlo

Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

roky 90 200Jaká byla devadesátá léta pro generaci dnešních třicátníků? Jak jsme prožívali a vnímali dobu, kdy se naši rodiče opět stali dětmi v prchavém ráji divokého kapitalismu? Ondřej Novotný nám ve své nové divadelní inscenaci představuj...

Film

Střihoruký Edward je dokonalá klasika

strihoruky edwardStřihoruký Edward (1990) je dokonalá klasika. Johnny Depp si ve filmu vystřihl roli mechanického nekňuby, nad kterým se ustrne nejeden člověk a zvlhne nejedno oko. Mohl být šermí...