Švandovo divadlo uvede hru Na první pohled, brilantní soudní monodrama i naléhavý příspěvek v debatě o znásilnění

Švandovo divadlo uvede hru Na první pohled, brilantní soudní monodrama i naléhavý příspěvek v debatě o znásilnění

Tisk

na prvni pohled200Advokátka vyhozená ze sedla. Švandovo divadlo uvede hru Na první pohled, brilantní soudní monodrama i naléhavý příspěvek v debatě o znásilnění. 

 

 

Jen půl roku po premiéře v newyorském Golden Theatre na Broadwayi uvede Švandovo divadlo v Praze světově úspěšné drama Na první pohled australsko-britské autorky Suzie Miller. Napínavé monodrama z prostředí špičkových právníků je nejen intimním ženským příběhem, ale i aktuálním příspěvkem do debaty o změnách v trestním zákoníku, k nimž se má v nejbližší době vyjádřit také Parlament České republiky. Tuzemské publikum inscenaci poprvé uvidí 7. října ve Studiu Švandova divadla. Režie se ujme Lucie Ferenzová, hlavní roli advokátky Tessy Enslerové ztvární Marie Štípková. Pro ni je monodrama příležitostí, jak předvést svůj talent, hereckou zkušenost i sílu své mimořádné osobnosti.

na prvni pohled1

Téma, které hýbe justicí

Titul Na první pohled (v originále nazvaný Prima Facie) byl uveden poprvé v roce 2019 v The Stables Theatre v Sydney. Od té doby už posbíral mnoho významných divadelních ocenění včetně ceny Laurence Oliviera za nejlepší hru roku 2022.

„Důvodem úspěchu je především výborně napsaný text, jenž svým úderným tempem připomíná dokonale odsýpající sportovní zápas nebo napínavý koňský dostih. Právě závod vyšlechtěných koní, k nimž autorka Suzie Miller elitní právníky přirovnává, podobu naší inscenace v lecčems inspiroval,“ říká dramaturg inscenace David Košťák.

„Publikum ale hra myslím zaujala i poutavým ztvárněním aktuálního tématu, které právě teď hýbe společností doslova napříč celým světem. Také u nás připravujeme inscenaci v době, kdy se do českého parlamentu dostává návrh na úpravu definice znásilnění,“ upozorňuje Košťák.

Perspektiva vítězky a pohled přeživší

Hrdinkou inscenace je mladá žena, úspěšná právnička Tessa Ensler, která divákům vypráví svůj osobní příběh. Chytrá a cílevědomá Tessa se ze skromných poměrů vyšvihla na post brilantní obhájkyně. Ve své profesi se prosadila navzdory ostré mužské konkurenci. Adrenalin soudních procesů, kdy se většinou cítí být „na koni“, si tak užívá. Své klienty umí vysekat takřka z čehokoli, včetně obvinění ze sexualizovaného násilí. Jednoho dne však zažije něco, co ji vyhodí ze sedla. Z bolestné perspektivy oběti - přeživší trestného činu - je nucena jinak nahlédnout nejen na svůj dosavadní život a práci, ale i na celý vyšetřovací a soudní systém...

Chybějící pohled žen

„Na hře mě zaujalo, že v ní jde o naléhavý ženský příběh i o závažný společenský problém,“ říká režisérka Lucie Ferenzová. „A ten se netýká jen konkrétních paragrafů, které ani v naší justici neodrážejí specifickou zkušenost a pohled žen. Jde tu o postoj a hodnoty: ty, v nichž jsme vyrostli, i ty, k nimž se jako společnost chceme v budoucnu hlásit,“ míní režisérka.

Divácky přitažlivá je podle Ferenzové i možnost nahlédnout pod pokličku samotného soudního přelíčení. Britské soudnictví sice funguje v některých ohledech jinak než u nás, podle režisérky to však není důležité. „Zjistila jsem, že díky filmu a televizi znají naši diváci spíše anglosaskou soudní praxi postavenou na názoru poroty. I zde tedy mohou vnímat to, co je opravdu podstatné – jedinečné, poutavě líčené a výborně vystavěné právní drama dotýkající se našeho soucitu i smyslu pro spravedlnost,“ je přesvědčena režisérka.

na prvni pohled reziserka

„Na první pohled je inspirováno reálnými případy znásilnění, před nimiž zákon zavřel oči,“ doplňuje ji dramaturg David Košťák.

S tím souhlasí i Marie Štípková, představitelka Tessy. „Jde především o prozření hlavní postavy skrze přímý zážitek. O nutnosti redefinice znásilnění. A o tom, že na všechno opravdu nelze uplatňovat mužský pohled,“ uvádí herečka.

Podle Štípkové její hrdinka věří v právo a právní systém. „Bez výhrad přijala pravidla hry. A to i s tím, že ta pravidla byla po staletí nastavována muži. I proto může na začátku hry působit trochu tvrdě, až nežensky,“ říká Štípková, která před studiem herectví absolvovala jeden semestr na právnické fakultě.

Výrazné ženské tvůrkyně

Byť jde o monodrama, jeviště bude s Marií Štípkovou sdílet i herečka a hudebnice Markéta Ptáčníková. Ta se - coby autorka původního hudebního doprovodu a bubenice v jedné osobě - osobně postará o živou hudbu přímo na jevišti. „V inscenaci budeme pracovat i s motivem zrcadlení postav, s obrazem ženského principu a s pocitem neskutečna, který hlavní hrdinka po činu zažívá. Věřím také, že Markétino bubnování vnese do příběhu živou ženskou energii a připomene nám tep lidského srdce,“ říká režisérka Lucie Ferenzová, která ke spolupráci přizvala i další výrazné tvůrkyně.

Scénu navrhla Jana Hauskrechtová, nepřehlédnutelná osobnost současné české scénografie. Do prostoru Studia umístila velkou koženou sedačku v tělové barvě, která prostoru dominuje a současně je i místem činu. Zároveň odkazuje i k agresi a tělesnosti hrajícími v příběhu podstatnou roli. Scénu postupně plní i „důkazní“ předměty, vztahující se k událostem noci, kdy k násilí došlo. „Hrací prostor bude ohraničen věšáky na koňská sedla, která i pro svůj falický tvar připomínají stálý dohled patriarchátu,“ prozrazuje dramaturg David Košťák, jediný muž v jinak čistě ženském tvůrčím týmu.

Motiv dostihů inspiroval i mladou talentovanou kostýmní výtvarnici Zuzanu Scerankovou. Ta oblékla hlavní postavu nejprve do přiléhavého jezdeckého úboru, aby postupnou proměnou kostýmů vyjádřila hrdinčin sílící pocit ztracenosti.

Podstatnou složku inscenace tvoří projekce Dity Havránkové. Publiku zprostředkují pohled doslova „z jiné perspektivy“ a zaostří na události, jimiž si Tessa prošla.

Odbornou poradkyní je Lucie Hrdá, advokátka zabývající se dlouhodobě domácím a sexualizovaným násilím a problematikou oběti trestné činnosti.

Premiéra inscenace je 7. října 2023 ve Studiu Švandova divadla a říjnové reprízy jsou již vyprodány. Inscenaci je poté možné vidět 6., 11, 20. a 21. listopadu.

na prvni pohled2

Zdroj foto: Dita Havránková

Více informací: www.svandovodivadlo.cz


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Monika Valentová: „Bojím se asi tak desetkrát denně“

monika valentova 200Monika Valentová vloni vydala tři knihy pro děti. Zdá se, že snad zanevřela na dospělé čtenáře. Po skvělých sbírkách povídek Hafni! a jiné povídky, Mrkev pro vězně a Nelidské zdroje, které napsala pod dívčím jménem Petrlová, si teď...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Bigbeatový příběh Špinarka uvede ve čtvrtek 1. září v přímém přenosu ČT ART

spinarka200Divadlo Petra Bezruče zahájí sezónu 1. září 2022, a to představením Špinarky. Životní osudy populární zpěvačky Věry Špinarové na pozadí doby plné politických i společenských změn uvede v přímém přenose také ČT ART, a to ve čtvrtek 1. září ve 20 hod)...


Literatura

Cena Waltera Sernera pro studenty

altLiterární cena se uděluje za nejlepší dosud nepublikovanou povídku roku, a to studentům středních škol.

 

...

Divadlo

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...

Film

Extrémní biker Michal Maroši se v životopisném filmu svléká do naha - obrazně i doopravdy

ten co slavi kazdy den 200Do kin míří nový dokumentární snímek Ten, co slaví každý den. Celovečerní film režiséra a kameramana Martina Vrbického shrnuje život bikera Michala Marošiho, který díky horským kolům unikl volání temných sil a dotáhl to...