Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy

Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy


altV rámci Divadelní Flory v Olomouci jsme měli možnost zhlédnout představení excelentní inscenace Goebbels/Baarová.

 

 

Samotný název by nám měl být vodítkem v tom, co můžeme od představení očekávat. Goebbels/Baarová nepředstavuje dvojici Josepha Goebbelse a Lídy Baarové, ale nacistického pohlavára a českou herečku, kteří si byli v určité fázi života blízko. Stali se milenci, ale opravdovými? V té době mohlo jít o vše a Goebbels i Baarová v nejintenzivnější fázi vztahu hráli o vše, o svoje duše, o svá postavení. Jenže Goebbels byl, jako vždy, Hitlerovi po vůli, proto byl po stížnostech Goebbelsovy manželky Magdy uveden na onu ,,správnou“ cestu moci, kterou si sám vysnil a už z ní vlastně nesešel. Baarová se tak stala pouhou krátkou epizodou v životě Němce. Časově i citově. Jenže Goebbels pro Baarovou znamenal celoživotní utrpení, kostlivce ve skříni. Milník, těžký neodvalitelný balvan, se kterým se musela naučit žít.

alt

Spadla tma, kouř stoupá

Už při samotném nástupu Goebbelse na šikmou plošinu, která tvořila základní scénu, nám byl vnucen pocit respektu a méněcennosti. Z temna vystoupila postava muže oblečena do stejně tak tmavého obleku. Za doprovodu kouřových efektů a světla měli diváci možnost rozpoznat jeho tvář a v pozadí sedící Baarovou. Stejně tak, jak se ptal herec ve své divadelní figuře: ,,Kdo je ten muž?“ Zeptala jsem se sama sebe. Byl to Martin Pechlát, kdo se dokázal vcítit do Josepha Goebbelse a přenést diváky do minulosti.

,,Hořet a nedokázat zapálit“

Jeho strhující začátek, který se přeléval z klidné rozpravy, až do scén gradujících v naprosté úsilí a fanatičnost rozhodně mohl způsobit popáleniny. Hlediště s napětím sledovalo každý pohyb Pechláta, hltalo každé slovo, každou vyslovenou myšlenku. Pechlátovi se tedy podařilo to, co Goebbelsovi ne. Hořet a zapálit.

alt

Kde je Baarová? Pouze v jeho myšlenkách?

Naštěstí ne. Jen zatím vyčkávala v pozadí scény u svého stolku se šminkami a zrcadlem. Na oné šikmé plošině se tedy skutečně Goebbels a Baarová setkali jen letmo. Slovně však Baarová, v podání Gabrieli Míčové, doplňovala některé Pechlátovy výstupy. Jednoduše se poté čistě mužská scéna proměnila v čistě ženskou scénu. Na řadu přišla ona křehká, zlomená a traumatizovaná Baarová. Dochází zde k jakémusi uklidnění, smíření, což zdaleka neubírá hereckému výkonu Míčové. Dva protiklady se tak neuvěřitelně vyvážily, až způsobily soucit k Baarové a částečně i Goebbelsovi.
    
O Goebbels/Baarové
Autoři textu: Oliver Reese, Dušan D. Pařízek
Režie a scéna: Dušan D. Pařízek
Kostýmy: Kamila Polívková
Osoby a obsazení: Joseph Goebbels - Martin Pechlát, Lída Baarová - Gabriela Míčová
Uvádí Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie, Jungmannova 1, Praha 1; premiéra 4. září 2009.

alt


Divadelní Flora, nejen Goebbels a Baarová
V rámci divadelního festivalu v Olomouci (10. května – 20. května)  jsme mohli zhlédnout širokou škálu hereckých výkonů, tanečních divadel, uměleckých počinů. Zkrátka každý si mohl nalít svého šálku čaje. Možná proto se stal letošní ročník Divadelní Flory rekordním. Téměř všechna představení byla vyprodána a nikdo neodešel zklamaný, ba naopak, kulturně obohacený a povznesený. Neměla by takto vypadat kultura? Myslím, že ano. Proto se s klidným srdcem mohou nejen divadelní nadšenci těšit na 17. Ročník Divadelní Flory v Olomouci.


Pořadatelé: Divadlo Konvikt, Moravské divadlo v Olomouci, město Olomouc
Finanční podpora: Olomoucký kraj, Ministerstvo kultury, Visegrad Fund

Zdroj foto: divadelniflora.cz


 

Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Ředitel festivalu Voda, moře, oceány Jindra Soukal: celoroční práce se na konci tváří jako příjemně a bezproblémově běžící festival

TVMO Soukal perexakže jsem se opět ocitla v takovém středu vesmíru, vždyť to se přece o Bali říká, ne? Ale nebojte, nesedla jsem do letadla a nedala jsem se opět na tu děsivou dvoudenní cestu s cílem Denpasarského leti...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Čtěte také...

Když kamarádi už nejsou, co bývali

fuk 200Divadlo pod Palmovkou opět hraje po rekonstrukci ve svých prostorech. Jednou z premiér aktuální sezóny je i hra nizozemské autorky Marie Goos, která poukazuje na to, že časy a lidi se mění, i když byli skálopevně přesvěd...


Literatura

Letní oddechovka Musíme zůstat spolu

musime zustat spolu 200U nakladatelství Moba vyšla v červnu kniha slovenské autorky Jany Benkové s názvem Musíme zůstat spolu. Pokud si chcete odpočinout a moc nepřemýšlet, můžete sáhnout právě po této knížečce.

Divadlo

Premiéra muzikálu v Brně: Ženy na pokraji nervového zhroucení

foto perexPodle známé filmové komedie Pedra Almodóvara  z roku 1988 se v londýnském West Endu pustili naslovo vzatí odborníci muzikálového  žánru, Jefrey Lane (libreto) a David Yazbek (hudba a text písní) do divadelní...

Film

JAK FUNGOVALA TOVÁRNA BARRANDOV

Tovarna Barrandov perexZáhy po nastolení komunistického režimu se vynořily představy, že ani filmové studio Barrandov se nijak neodlišuje od běžných továren, vždyť i v něm se přece vyrábí zboží. Vzápětí převážila víra, že je zbytečné natáčet...