Gazdova krv vás dostane korektními i nekorektními vtipy

Gazdova krv vás dostane korektními i nekorektními vtipy

altDivadelní festival Střetnutí Stretnutie zahájila hra Gazdova krv, ve které excelovala tvář festivalu Szidi Tobias a nejen ona.

 

 

 

Tato hra vznikla na motivy próz významného slovenského spisovatele Rudolfa Slobody. Děj je posazen do slovenské vesnice po roce 1989, ale ve vzpomínkách se ocitneme i v 70. letech. Zřejmě proto, že se námětem byly prózy, není hra příliš koherentní - ne, že by nenavazovala nebo jednotlivé scény nepasovaly k sobě, ale hlavní dějovou linku zde nenajdeme. Motáme se v kolotoči mezilidských vztahů a jejich odvěkých problémů jako je alkoholismus či nevěra a přihlížíme vesnickým stereotypům (jedna paní povídala). Rámcovitost se projevila v motivu železné vany, která nás vtahovala do děje a i se s námi s napětím loučila.

alt

Ansábl čítal pouze osm herců, ale těžko si v těchto rolích představit někoho jiného. V té hlavní - v roli Gazdy se představil Miro Noga, kterého my Češi známe především z populárního seriálu Ranč u Zelené sedmy, kde také hrál charismatického otce. Byl zde tak přirozený a lidský. Doplňovala jej slovenská šansoniérka a herečka Szidi Tobias, která si zaslouží nejvíce slov chvály. Připadla jí role hloupé schizofrenní ženy, která se postarala o největší salvy smíchu. Všichni jí její psychické problémy protkané vůni oplatků Vlnky („Co jsi koupila?“ „Vlnky.“ „A proč, když je nepotřebujeme?“) věřili a nepochybovali. Její taneční kreace při vytřepávání blech si také budu dlouho pamatovat. A co teprve ten její pronikavý hlas... Za zmínku stojí také postava cvokry (tchýně), kterou geniálně ztvárnila Zita Furková. Za prvé v ní mnoho lidí mohlo vidět jejich příbuzné a za druhé dokázala vždy rozzářit právě rozehranou repliku. Jednou se jí povedlo ji i zkazit, ale byla za to odměněna potleskem a soucitem.

Udivovalo mě, jak moc odvážná tato hra byla z hlediska vtípků. Myslím, že i nyní v naší svobodné demokratické zemi by se cenzura mohla chytit hodně rasistických vtipů typu „všichni cigáni jsou špatní“ nebo narážek na politiky a jejich „koryta“. Ty diváci přijali s největším nadšením, protože byly až příliš pravdivé. No a o genderové korektnosti tady ani nemluvě. Kdyby v publiku seděla nějaká zarytá feministka, tak z divadla jistě vystartuje hned v prvních manželských dialozích. „Sex v manželství je jen vydírání“ „Manželství je přežívání a nic víc“ a podobná hesla dopadala především do uší mužů, kteří se řehtali jako koně. Ženy naopak tiše škubly tváří.

alt

Největší chyba představení byla kupodivu technického rázu a týkala se zvuku. Zpočátku jsem si myslela, že třeba jen špatně slyším nebo nejsem zvyklá na slovenštinu, ale opak byl pravdou. Zvuk výrazně pokulhával a některé repliky byly bohužel nesrozumitelné.

Konec hry byl skvěle vypointován a po bouřlivém potlesku mohli diváci i herci odcházet s plnou hlavou myšlenek o problémech, jejich pomíjivosti a o hodnotách. Bylo skvělé nechat vše doznít a myslet na to, že minulost je za námi a to, kde jsme nyní je pro nás většinou to nejlepší.

Gazdova krv
Divadlo Astorka Korzo 90 Bratislava
Režie: Juraj Nvota
Dramaturgie: Andrea Domeová
Scéna a kostýmy: Mona Hafsahl
Hudba: Sisa Michalidesová
Obsazení: Miroslav Noga, Szidi Tobias, Rebeka Poláková, Zita Furková, Petra Vajdová, Zuzana Konečná, Matěj Landl, Marián Lauda, ml.
Délka: 165 minut s přestávkou
Hodnocení: 85 %

Zdroj fotografií: www.astorka.sk


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Banner

Rozhovor

Lenka Klestilová: Babička by na mě byla pyšná!

Lenka Klestilova perexVestec – Už je to déle než rok, co přišla paní Lenka Klestilová s úplnou novinkou pro Prahu a Středočeský kraj. Za obrovské podpory Obecního úřadu ve Vestci, v čele s panem starostou, se rozhodla pomáhat druhým i přesto, že...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Z archivu...

Čtěte také...

Shakespeare v Mahenově divadle NdB
necozaneco perJe to skutečně záhada. Velký dramatik Shakespeare napsal spoustu nejlepší divadelních her, jaké kdy se objevily a taky několik velmi špatných her. Jako by v Shakespearovi byli dva autoři. Nebo že by Shakespeare, onen herec co utekl ke k...

Literatura

Oko za oko

oko za oko200Pokud propadáte detektivním sériím, tak pro vás mám novinku, která vás jistě zaujme! Tedy knihu Carol Wyerové Oko za oko, kterou vydalo nakladatelství Kalibr v dubnu. Poznáme inspektorku Kate Youngovou a její malý účinný tým, který je povolán...

Divadlo

Muzikál Romeo a Julie 2014

Romeo a Julie 2014 200 Na muzikál Romeo a Julie 2014 jsem se těšila o to víc, protože jsem pár týdnů před premiérou dělala rozhovor s jedním z autorů, Jiřím Barešem a také s představitelkou chůvy, Veronikou Zelníčkovou. Oba byli ...

Film

Jak buřiči a rozvratníci zachránili Hollywood

bezstarostni jezdci zurici byciŠedesátá léta narušila snad všude na světě zavedené pořádky, které v kinematografii dosud panovaly. Zejména režiséři se chtěli vymanit z područí služebnosti - ať již ji zosobňovaly ideologické tlaky, jak...