Kam vlastně patří Mauglí? Dojemný příběh v Divadle Kalich.

Kam vlastně patří Mauglí? Dojemný příběh v Divadle Kalich.

Tisk

maugliNedělní odpoledne jsem strávila se synem vskutku nevšedně. Zlákal nás muzikál Mauglí, který ve svém repertoáru nabízí Divadlo Kalich v Jungmannově ulici, v Praze 1. Na odpolední představení chodí převážná většina dětských diváků. Někteří byli tak malí, že jim usměvavé slečny uvaděčky při vstupu do sálu zapůjčily podsedák, aby se v tom křesle neutopili. A já jsem se tetelila blahem, když jsem si uvědomila, kolik dětí se hodí v neděli do gala (a žasla jsem, jak se některé holčičky vystrojily), nechají někde v polici svoje mobily a tablety a jdou do divadla. Po třetím zvonění světla v sále zhasla a my jsme se nechali vtáhnout do děje.

 

 

Příběh začíná: lidské mládě ve vlčím doupěti. Vlčí matka Rákšasí usiluje o to, že si jej ponechá a vychová ho společně s vlčími mláďaty, když k němu byl osud tak krutý a nechal ho napospas džungli, daleko od svého druhu, daleko od lidí. Připomíná jí kuňkajícího žabáčka a tak ho pojmenuje Mauglí, tak se totiž nazývá žabáček ve zvířecí řeči. „Mau mau mau Mauglí, to si pamatuj, ztracený žabáku, jsi můj, jsi můj, jsi můj....“ zpívá mu. Ovšem vlčí otec Rao je zásadně proti tomu. Nevěří ani na okamžik tomu, že by malý chlapec mohl mluvit stejnou řečí jako jeho smečka a odrazuje Rákšasí od toho šíleného činu – nechat si člověčí mládě. Ta je ale neústupná. A tak Mauglí nachází novou rodinu. Na scénu vstupuje šakal Tabakí a představuje sebe i svoji roztodivnou povahu, jak jinak než písní. „Dal bych si kosti jenom kousíček, po panstvu zbyl jistě malý rautíček, laňka nebo snad divoký králíček...?“ Džungle je plná života a o kousek dál zasedá právě vlčí sněm. Mauglí žádá, aby mohl žít tak, jako oni. Přijal je za svoji rodinu a ve smečce je mu dobře. Starý vlk Akéla jej ale nechce, vnímá jej jako přítěž a nechce, aby jim byl chlapec na obtíž. „Smečka tě neuchrání, na to nás není dost...“ Mauglí však nepotřebuje ochranu. Cítí se silným a samostatným a hlavně svobodným, nechce k lidem, tam by zahynul, protože by s nimi neuměl žít. Džungle je jeho domov. Odvahu mu dodává panter Baghíra, který stojí při něm, i když má také určité pochybnosti. Sám moc dobře ví, že je džungle plná nástrah a že tady musí bojovat každý sám za sebe.

maugli korn

Jednoho dne se Mauglí setká na kraji džungle s dívkou Rashmí. Setkání je to letmé, krátké, protože Rashmí jakmile uvidí Mauglího, lekne se a uteče. Chlapec je zmaten. Najednou si uvědomí, že vlastně nikam nepatří. Smečka ho nechce a lidi se ho bojí. Co teď bude? Svádí vnitřní boj. Toulá se džunglí a hledá řešení. „A před čím vlastně utíkám, jsem v koncích, nevím kudy kam…“ Na scénu vstupuje medvěd Balů se svojí veselou písní, je plný optimismu a má dobré srdce. Však je pro Mauglího výborným učitelem. A zatímco se Balů raduje, Tygr Šér Chán s napůl ochrnutou tlapou, který nemůže Mauglího vystát a nejraději by ho zabil, sežral, zničil…, najednou zjistí, že to člověčí mládě zmizelo. „Jímá mě deprese a smutek – zdá se, že Mauglí z džungle utek. Ta pýcha nahé opice mě léta hněte velice …“

maugli3

Tolik se těšil na souboj! A o kus dál jde ale skoro o život. Mauglího chytila tlupa opic a opičí král se domáhá ohně. Myslí si, že Mauglí má schopnost udělat z něj nadčlověka a slibuje mu modré z nebe, jen aby z něj vymámil to, o čem hoch nemá ani ponětí. Nevypadá to s ním dobře, opic je mnoho a hrajou si s ním, jako kočky s myší, Mauglí má na kahánku, když v tom okamžiku se připlazí had Ká a všechny opice spolyká. Ká se představuje písní, jejíž všechna slova začínají na s. „Svléknout si svůj šat svědivý, skvít se se svítáním, slunce sálavé spaluje savany, spočívat sladce stočen ….“ Ovíjí se kolem Mauglího, a chce ho uspat svým pohledem.

maugli1

V druhé části přichází na scénu slon Háthí, je už starý a popletený, nic si nepamatuje a všechno otočí. Není s ním kloudná řeč. Pěvecký sbor supů se snáší nad tělem Mauglího, který zemdlený leží na zemi, zpívají mu píseň a vypravují ho na poslední cestu, to ovšem netuší, co se ještě strhne. Dochází k souboji. Šér Chán se dá do boje s Baghírou, v poslední chvíli zasáhne i Balů a kulhavý tygr prchá. Ti tři ho zaženou až na kraj džungle. Potom slastně oslavují svoje vítězství, ale je jim smutno po Mauglím. Kde asi může být? Jaký bude jeho osud? Přežije? Přichází zpráva, že tygra zajali lidé a zavřeli ho do klece. Však si nic jiného nezaslouží, jen škodil a byl zlý. Mauglímu se podaří přelstít opice a prchá. I přesto, že Šér Chán pro něj znamená nebezpečí, stejně jako pro ostatní, rozhodne se, že jej vysvobodí. Nad tou šíleností všichni kroutí hlavou. Ale Mauglí má dobré srdce. Sice chvíli váhá, ale nakonec pustí tygra ze zajetí. Ten mu nakonec slíbí, že odejde z džungle pryč a nebude již postrachem. „Já se vytratím, a pěkně s velkou ostudou tam, kde to vědět nebudou…“

maugli5

No a jak to dopadlo? To už bych vám řekla úplně všechno, a to se mi moc nechce. Ale jedno prozradit můžu: na konci jsem plakala. Dojal mě nejen příběh, ale i herecké výkony, světelné efekty, hudba, celkové zpracování. Byl to opravdu hodně silný zážitek! Ale ještě bych dočista zapomněla na jednu postavu, která se zdála být, alespoň na začátku, když jsem listovala programem, docela nevýrazná, docela nevýznamná – zvířátko. V obsazení psali jen zvířátko. Myslela jsem si, že se tam jen tak jednou dvakrát mihne. Ale ne! Tohle zvířátko byla první postava, kterou jsme viděli, a během celého představení bylo pořád někde na dohled. Milé zvířátko, které mi připomínalo surikatu, která to asi nebyla, ale bylo něžné a dodalo celému ději i jistou dávku dramatičnosti. Takže zvířátko, zasloužíš si velký potlesk!

maugli2

A ještě nesmím zapomenout na to, co není vidět:

Hudba: Ondřej Soukup
Libreto, texty písní: Gabriela Osvaldová
Producent, majitel Divadla Kalich: Michal Kocourek
Producentská společnost: Hamlet Production, a.s.
Pěvecké nastudování: Ľubomír Dolný
Zvuk: Martin Srotzer, Jan Včelák
Company manager: Zdeněk Bubák

A co naopak vidět je:

Režie, světelný design: Skutr
Choreografie: Adéla Laštovková Stodolová
Kostýmy: Simona Rybáková
Scéna: Jakub Kopecký

A to, co bylo vidět nejvíc:

Mauglí: Roman Tomeš
Panter Baghíra: Jan Sklenář
Madvěd Balů: Michal Pleskot
Tygr Šér Chán: Jan Kříž
Had Ká: Jan Vlas
Šakal Tabakí: Petr Vančura
Vlčice Rákšasí: Vendula Příhodová
Vlk Rao: Jan Kaštovský
Rashmí: Brigita Cmuntová
Opičí král: Ondřej Nosálek
Slon Háthí: Richard Tesařík
Zvířátko: Radka Pavlovčinová
Company: Johana Hájková
Peter Dolinajec
Jakub Sedláček
Matyáš Ramba

maugli banner

Za zmínku jistě stojí i fakt, že světová premiéra muzikálu se uskutečnila v Divadle Kalich 12. září 2013.

Ten zážitek vám přeju absolvovat, protože všechno bylo úplně perfektní. Kdybych měla klobouk, smeknu, protože nejen zpěv a scéna, ale to nadšení v očích herců, a v neposlední řadě i taneční a pohybová vybavenost všech bez rozdílu, mi vehnaly slzy do očí. Byl to prostě nezapomenutelný zážitek! A proto jsem nelenila, koupila si CD se stejnojmenným názvem Mauglí – jsme jedné krve …. A teď je všude se mnou. Děkuji všem! Opravdu si to zaslouží!

Zdroj foto: www.divadlokalich.cz

( 7 hlasů )


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Lákají nás spíše neznámí autoři“, říká majitel aukční síně Tomáš Hejtmánek


hejtmanek perexV pražské galerii Arthouse Hejtmánek aktuálně probíhá výstava děl sochaře a malíře Milana Beránka. Podařilo se nám vyzpovídat majitele aukční síně, pana Tomáše Hejtmánka. Jaké byly začátky jeho kariéry a jaké lákadlo chystá pro zájem...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Absolventka Harvardu a velitel zvláštních jednotek. Muzikál IAGO láká diváky na moderní pojetí Othella

Othello Lukas Adamec Iago J. Ledecky DSC1934 zarlivostMinulý týden proběhla v pražském divadle Hybernia poslední tisková ...


Literatura

David Frej: Biologické hodiny

biol 200Velice zajímavá je publikace Davida Freje, která zcela uceleně a kompletně vypráví nejen o orgánových hodinách v našem těle, ale i o celé závislosti našeho organismu na přirozených rytmech. Ať už těch 24hodinových nebo celoročních. Ačkoliv se na první p...

Divadlo

Vejměnek – nová letní scéna v Brně

carodky perexKdyž se po dlouhé době bez divadla, divák toužící po nějakém představení podívá, cože se hraje u Buranů v Brně, čeká ho překvapení. Koncem sezony, která díky čínskému viru nehrála, se zvědavec potěší, že i „Burani“ už začali hrát. Ale ouha, ...

Film

Albert Nobbs – všichni nosíme masku

albert nobbs dvdMuž, který má tajemství. Žena, která má sen. Stalo se vám někdy, že jste při pohledu do zrcadla sice viděli svůj obličej, ale měli jste pocit, že to je někdo jiný, úplně cizí? Jedna z mých kamarádek má pro tento p...