Největší a současně nejzávažnější filmovou akcí konanou v Praze je nepochybně Febiofest, letos uspořádaný ve dnech 19. až 27. března 2015. Již po několik let jej zdobí soutěžní sekce - v čele poroty letos stane legendární herečka Vlasta Chramostová. Nabídka Febiofestu je letos mimořádně obsáhlá: bylo vybráno 159 filmů z 56 evropských i mimoevropských zemí, od Jižní Ameriky až k Japonsku. Opět přibudou hudební aktivity a stranou nezůstane ani povzbuzení chuťových pohárků - v poněkud bizarní sekci "Culinary Cinema" dojde ke spojení kulinářského filmu s výstavní hostinou.
Téměř všechna uváděná díla jsou nejčerstvějšího data, tudíž u nás povětšinou dosud neznámá. Výběr tak připomíná sázku do loterie, protože směrodatné informace - pokud za ně nepovažuje informativní programový popisek - prostě chybí. Jistě se lze orientovat podle známých tvůrců, zejména režisérů. Pokud vás zaujaly jejich předchozí snímky, mohli by uspět i s nejnovějšími. Můžeme se tedy těšit na práce režisérů Petera Greenawaye, Bille Augusta, Krzysztofa Zanussiho, Johna Boormana, Mike Leigha, na filmy s herci Alem Pacinem, Judi Denchovou nebo Julianne Moorovou, letošní oscarovou vítězkou. Ale zhodnocení nabídky bude následovat až po skončení Febiofestu, jakkoli s vědomím, že obsáhne jen zlomek zařazených titulů.
Jedinou jistotu představují retrospektivy, které zpřístupňují filmy již dávno prověřené. A zájemci mají jedinečnou příležitost spatřit je na velkém plátně a v kolektivním vnímání. Febiofest takovýchto přehlídek nabízí hned několik. Jedna je třeba věnována nizozemskému herci a režiséru Jeroenu Krabbému, italské umělkyni Albě Rohrwacherové nebo americké herečce s českými kořeny Kim Novakové. Tato hvězda 50. a 60. let. Prokázala tehdy, že se vyznačuje nejen půvabem, ale vládne také hereckými schopnostmi. Spatříme její nejdůležitější snímky jako Piknik, Uprostřed noci nebo zejména Hitchcockovo Vertigo (foto). Dnes již poněkud úsměvný freudistický thriller o potlačených traumatizujících vzpomínkách sice vstoupil mezi legendy, avšak zub stáří přece jen nelze přehlédnout.
Kim Novak
Mimořádně přínosná je retrospektiva francouzského režiséra Jeana-Jacquese Annauda. Je podepsán pod řadou děl, která se zabývají lidskou existencí v nejrůznějších, výlučných, vyhrocených či dokonce exotických podmínkách. A také zacílil na svět divokých zvířat, na jejich soužití s lidmi. Febiofest obstaral tři výmluvné Annaudovy filmy: jednak starší Boj o oheň a Medvěd, pocházející z 80. let, jednak nejnovější Talisman vlků.
Boj o oheň
Mezinárodní věhlas Annaudovi zjednal Boj o oheň (foto). Odehrává se v pravěku, ve fascinujících přírodních lokalitách natáčených doslova po celém světě. A v jakési dějinné zkratce, když rozehrává vzájemné potýkání tří vývojově rozdílných lidských typů, zachycuje polidštění člověka zejména skrze moc smíchu a rovněž skrze sexuální zvyklosti. Dodnes si tento snímek udržuje až ohromující sugestivitu, zvláště v hereckém ztvárnění; svrchovanost inscenačního i vypravěčského uchopení by zastínilo leckteré současné projekty, často prázdné a do sebe zahleděné.
O několik let později vznikl Medvěd (kdysi v tuzemských kinech uveden pod názvem Medvědi), cele zasvěcený těmto mohutným zvířatům - stále nezbývá než se obdivovat jistotě i vynalézavosti, s jakými Annaud "vedl" své zvířecí herce, ať již se jednalo o mláďata nebo dospělé jedince. A nutno upozornit na českou stopu: i medvědům se mohou zdát sny. Do vizuální podoby je převedl mistr animace Břetislav Pojar.
Febiofest - XXII. Prague International Film Festival
Praha, 19. až 27. března 2015
Foto: Febiofest
( 1 hlas )
< Předchozí | Další > |
---|