Křečovitá taškařice Život je život/ dvojrecenze

zivot je zivot perexJak moc se liší pohled našich dvou redaktorů na komedii Život je život? Jan Jaroš uvádí: Milan Cieslar - po diváckém úspěchu "nekorektní" komedie Láska je láska - zjevně již opustil někdejší umělecké ambice a učinil další krok k estrádní zábavnosti, která vskutku nemá daleko k hýkavé poetice Zdeňka Trošky. Veselohra Život je život totiž staví na přemrštěné inscenační i vypravěčské šklebnosti. Jinak pojetí tohoto dílka, jehož konečná podoba jistě prosvítala už ze scénáře, snad nelze ani nazvat.

Rozhádaná rodina ovládaná vznětlivým otcem, jinak policistou velícím místnímu okrsku, je vykreslena natolik jednostrunně, že ani na okamžik nelze pomyslet na sebemenší odraz reálného stavu, jak to třeba před půlstoletím předvedl Jiří Krejčík ve zdánlivě únikové Svatbě jako řemen, naopak se autoři (na scénáři režisér spolupracoval s Martinem Horským) přiklonili k odkazu bezpříznakových normalizačních taškařic, jak je natáčel kupříkladu Petr Schulhoff - ostatně z jeho filmu Hodíme se k sobě, miláčku? Cieslar převzal motiv pravidelného "přehrávání" první milostné schůzky již postarší manželskou dvojicí, jako každý rok se slunící u šumavského jezera.

zivot je zivot 2

Ostatně početná ozvláštnění, díky nimž se přetáčí divácké očekávání, rychle vyprchají, protože jednak zevšední, jednak se neúměrně a bez nápaditosti natahují. Otec rodiny František (Ondřej Vetchý s neuměle vycpaným teřichem) se totiž úsilovně oddává snění, případně snům, jak podoben svalnatému agentu 007 zachraňuje na přímý pokyn Svatého otce celý svět před řáděním zlotřilého "sperminátora", hrozícího zamořit všechno lidstvo hříchem i novorozenci. Františkovým akčním představám však schází sebeironická nadsázka, díky níž podnes baví klasická belmondovka Muž z Acapulca, z níž Cieslar bohapustě, ale prost jakékoli invence bohatě čerpá.

Roli stále nespokojenější manželky Jany, jíž scházejí aspoň občasné lichotky, ztělesňuje Simona Stašová, jako její tři dcery poznáme Báru Polákovou, Terezu Voříškovou a Sáru Sandevu. Prostoduše karikující přístup postihuje zejména je, v první řadě Báru Polákovou coby nejstarší uplakánku, marně se těšící na miminko, protože jejímu nekňubovitému choti, dlouho smolařskému herci, pan doktor diagnostikoval spermie nejpomalejší, jaké kdy viděl. Naproti tomu nejmladší z dívek, u níž Voříšková zdůraznila jisté rebelství, přišla na hudebním festivalu k nenadálému těhotenství.

zivot je zivot 1

Přepjatě modelované jsou i další postavy, ať již se druží k Františkovi (mladičká policejní posila se španělskými kořeny, jak ji prezentuje Kristína Peláková) nebo ke stárnoucí Janě, která se domnívá nacházet spřízněnou duši v rozervaném spisovateli (Miroslav Táborský), ustavičně vyhrožujícím sebevražedným skokem. Přirozeně i tyto postavy vstupují do Františkových představ, reagujících na aktuální vývin událostí, samozřejmě opět ve zveličené poloze buď sexuálního symbolu, nebo naopak ničemného padoucha. Avšak Františkovo snění o vnadných kráskách pohybujících se v jeho blízkosti nakonec stvrzuje manželskou věrnost - do snů mu posléze vchází jako jediná "směrodatná" žena právě Jana.

zivot je zivot plakat

Příběh neustále prolíná snovou fikci a představy s "reálným" životem, který je ovšem natolik neživotný, že vyhlíží, jako kdyby vypadl z nějakého kabaretního skeče, natolik je rozplizlý. Neobratně utvářené zápletky i dialogy zavánějí přitroublostí, veselost je ponejvíce trapná. Především však selhává herectví, například Ondřej Vetchý vysloveně zápolí s bezradně křečovitým výrazem nejen ve tváři, nemluvě o Táborském nebo Polákové. Loutkovitě toporné figury totiž nedovolují nic jiného než významově zcela vyprázdněnou masku seriálového typu, která postrádá výrazovou lehkost - tím se Život je život liší od podobných západních produktů. Nepochybuji ovšem, že své příznivce si film v kinech určitě najde - stejně jako později při televizním uvedení na Nově.

Život je život
ČR 2015, 95 minut
Režie: Milan Cieslar
Scénář: Martin Horský, Milan Cieslar
Kamera: Václav Tlapák
Hudba: Akexius Tschallener
Hrají: Ondřej Vetchý (František), Simona Stašová (Jana), Poláková Bára (Simona), Sára Sandeva (Pavlína), Tereza Voříšková (Lenka), Miroslav Táborský (Kalina), Kristína Peláková (Lucie), Petr Vančura (Standa), Rostislav Novák (fotograf), Stanislav Zindulka (papež), Marek Taclík (Františkův kamarád), Jaroslava Pokorná (sousedka)
Distributor: Bontonfilm
Premiéra: 21. května 2015

Hodnocení: 30%

Život je život je název české filmové novinky/  recenze: Alena Zeminová

Do kin vstoupil nový český film Život je život. Komedii režíroval Milan Cieslar, který se opět nechal inspirovat scénářem od Martina Horského, podle jeho předlohy již před lety natočil úspěšnou komedii Láska je láska. Avšak tento film se od toho předchozího výrazně liší. Režisér slibuje více humoru, fantazie a bláznivých scén.

Tiskové konference k filmu, která se konala 20.5 v pražské Lucerně, se zúčastnil režisér Milan Cieslar, scénárista Martin Horský a také část hereckého obsazení - Miroslav Táborský, Kristina Poláková, Simona Stašová a Ondřej Vetchý.

Jako první se dostal ke slovu režisér. Když prý s herci scénář probíral, tak mu, v čele s paní Stašovou, přinášeli do děje i své nápady, které s radostí přijal, aby napsaný scénář nebyl jen jakýmsi papírem. Simona Stašová prozradila, že jako matka dvou synů si tu svoji filmovou roli matky tří dcer užívala. Miroslav Táborský se s úsměvem do debaty přidal s tím, že ho role sebevražedného spisovatele moc bavila a na natáčení se vždy těšil. Na úplný závěr dostal Ondřej Vetchý od štábu dort s názvem filmu ke svým narozeninám, které 16. 5 oslavil.

stasova zivot

O Filmu:
Je to o rodině, kde hlavou rodiny je František, coby otec tří dcer a policajt. Manželka Jana je pošt'ačka a svou láskyplnou péčí zahrnuje nejen rodinu, ale i souseda, kterému utekla žena. František prožívá jakousi krizi středního věku a ty časy, kdy si užíval s manželkou Janou mládí a jejich každoroční dovolenou na Máchově jezeře, už dávno odnesl čas. Moc radosti mu nepřinášejí ani jeho dcery, které si nacházejí špatné partnery. Svůj život si tedy zpestřuje sněním, kdy se z obyčejnýho policajta mění v agenta, obzvlášt' když jejich nejmladší dcera otěhotní a neví s kým.

Tvůrci se chtěli trochu od reality trhnout a tak do děje přidali novou linku v podobě snových představ Františka, které mi ale přišly zbytečně nafouklé. František, coby James Bond se svojí Bond girl, který vyznává drahý styl a za kamaráda má Papeže. Ten nejlepší humor byl pro mě v tom jejich reálném, obyčejném životě. Líbily se mi scény, kdy jejich soused Kalina neustále vyhrožoval, že skočí z balkonu, zatímco sousedi už ho dobře znali a jeho výhružky je nepřekvapily. Nejvíce mě rozesmála scénka s jejich nejmladší dcerou Pavlínkou, když rodičům oznámila těhotenství.

Musím přiznat že jsem od filmu, který má výborné herecké obsazení (Simona Stašová, Ondřej Vetchý a Miroslav Táborský), čekala více. Přesto si myslím, že se lidem bude líbit. Je to rodinná komedie, kde si káždý najde toho svého oblíbeného hrdinu.

Život je život
Česko, 2015, 95 min
Režie: Milan Cieslar
Scénář: Martin Horský
Kamera: Václav Tlapák
Hudba: Alexius Tschallener
Hrají: Ondřej Vetchý, Simona Stašová, Miroslav Táborský, Kristína Peláková, Tereza Voříšková, Barbora Poláková, Petr Vančura, Marek Taclík, Rostislav

Hodnocení 55%

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

JITKA SMUTNÁ: MÍT NĚKOHO JE V ŽIVOTĚ PODSTATNÉ

Smutna 200Diváci televize Prima si ji zamilovali nejprve jako rodině oddanou a milující manželku Lídu Bernátovou v seriálu Cesty domů, nyní hraje naslouchavou pošťačku Boženku ve Svatbách v Benátkách. Od podzimu ztvární Jitka Smutná v seriálu...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Svou kariéru, která měla na začátku mezinárodní lesk, bral herec Ivan Palúch s nadhledem

ivan paluch perexByl jen jeden slovenský herec, který v roce 1969 kráčel na festivalu v Cannes po červeném koberci a který tam byl tehdy zastoupen hned třemi filmy - českým snímkem Markéta Lazarová, kde měl roli A...

Vraždy ve znamení hvězdy

vrazdy ve znameni hvezdy 200Středem zájmu slibného prozaika Františka Kalendy (* 1990) je historie ve spojení s detektivním příběhem, což mu v minulosti vyneslo nominaci na Cenu Jiřího Ortena. Tentokrát nás zavádí na dvůr Karla IV. a do ulic...

Absolventka Harvardu a velitel zvláštních jednotek. Muzikál IAGO láká diváky na moderní pojetí Othella

Othello Lukas Adamec Iago J. Ledecky DSC1934 zarlivostMinulý týden proběhla v pražském divadle Hybernia poslední tisková ...

Filmový sirotek 2015 se zlatem v hrdle

boychoir perexJaké dialogy se scénáristovi jménem Francois Girard honí hlavou? Jak bude vypadat režie Bena Ripleyeho? Přinese oscarový Dustin Hoffman filmu připravujícímu premiéru v roce 2015 štěstí? Kdo...