Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti
Banner

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Tisk

sirotcinec 200Do českých kin vtáhl nový fantasy příspěvek: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Tentokrát se neodehrává v nějaké smyšlené zemi, ale v našem reálném světě, na velšském ostrůvku - a pak v jeho minulostních podobách. Slečna Peregrinová, tvář v tvář zničujícímu nacistickému náletu za druhé světové války, dosáhla totiž věčného opakování časové smyčky, zastavující se těsně před dopadem bomb. Ohrožení komunity podivných dětí však přichází ještě odjinud: od tajemných, běžným zrakům neviditelných zrůd, které se živí jejich očima a mají světovládné plány...

Režisér Tim Burton, hravými bizarnostmi jindy hýřící, však vytvořil překvapivě konvenční podívanou, pracuje s očekávatelnými klišé, ve vizuálním ztvárnění převzatými ze stejnojmenné knihy Ransoma Riggse. Obrazový doprovod tam totiž tvoří stařičké fotografie, zachycující zvláštně vyhlížející osoby. Jsou nepochybně autentické, nejspíš bez dodatečných zásahů či retuší - a dokládají všední tvář pozdně viktoriánské Anglie či za následné vlády dvou Jiří, její společenské i rodinné libůstky. Není se čemu divit: panoptikálně vyhlížející stvoření tehdy vystupovala třeba v cirkusových představeních jako jedinečná divácká atrakce (viz dávný americký film Zrůdy, 1932, dále Sloní muž, 1980, nebo nejnověji Černá Venuše, 2010).

Právě obrazový doprovod tvoří až uhrančivě znepokojivou součást Riggsovy epopeje, z níž dosud vyšly (i česky zásluhou nakladatelství JOTA) první tři svazky - po úvodním dílu následovaly, stále pod zastřešujícím názvem Sirotčinec slečny Peregrinové, další knihy s dovětky Podivná místa a Knihovna duší. Riggs tu vlastně rozvíjí téma iniciace neboli zasvěcení: mladičký protagonista, jenž o svých kromobyčejných schopnostech dosud neměl ani tušení (jako jediný dokáže spatřit ony krvelačné stvůry), se tu vydává na nebezpečnou cestu, aby pomohl bytostem, které by se bez jeho ochrany - jak se ukáže - sotva obešly. Rychle si uvědomí, že dědečkem vyprávěné strašidelné pohádky popisovaly skutečnost, i dědeček kdysi patříval mezi "podivné děti", než se za války rozhodl sirotčinec opustit, aby vstoupil do armády...

Postava zdánlivě slabého človíčka, jenž vykoná udatné činy, vévodí leckterým pradávným příběhům už od antických dob, pro naši dobu jej oživil třeba Tolkien (nikoli jen pohádkář, ale také profesor středově literatury), když sepsal Hobita a Pána prstenů. Obdobně je konstruován rovněž Harry Potter. Všechny tyto předlohy úspěšně adaptovali také filmaři, takže není divu, že přibrali rovněž Riggsova Jakea.

Také on vchází do minulosti (ve filmu jeskynní chodbou), aby se nejprve podivoval, v jakém prostředí se ocitl, než počne s obranou nových, veskrze přátelských kamarádů - v jednom sídlí včely, druhý má schopnost podnítit překotný růst rostlin a dřev, vyskytne se vznášení navzdory zemské tíži, vydechování vichru nebo hrátky s ohněm, nechybí ani půvabná dívenka s mohutnými kusadly, skrytými pod vlasy na odvrácené straně hlavy, nebo zcela neviditelný chlapec, jehož přítomnost prozradí jedině oblečení na něm.

V románovém předobrazu se leccos komplikuje: Riggs třeba nechává Jakea napadnout podezíravými svěřenci slečny Peregrinové, kteří jej zprvu pokládají na nebezpečného vetřelce. A výrazněji je rozvinut motiv záchranného putování, provázeného omyly a špatným odhadem nastálé situace, nepočítaje v to Jakeovy rodiče, kteří svého syna podezírají z nějakého psychického onemocnění nebo aspoň provokujícího kverulantství. Z filmové podoby postavy rodičů znenadání mizí, ačkoli po celou dobu Jakeovi svou manipulativní starostlivostí ztrpčovali život.

Burton nabídl několik výjevů, které jistě uspokojí: mám na mysli třeba vytěsnění vody z prostor potopené lodi nebo závěrečný "kostlivcový" střet v kulisách nynějších pouťových atrakcí, kde se překvapení návštěvníci nestačí divit, co se kolem nich vlastně děje. Film tudíž větší důraz klade na vnější vizuální přitažlivost prostřednictvím trikových pasáží, na nevídaná dobrodružství, řazená v lineární posloupnosti, zatímco Riggs více zdůraznil temné, až hororové podtexty současně s jistou prostorovou stísněností, s komorním rázem celého vyprávění. Navíc přesáhl rozměr prvoplánově bezstarostné zábavy, když do blízkosti hrdinů, prchajících před nadpřirozeným zlem, umístil kočovné cikány, rovněž pronásledované pro svou jinakost.

sirotcinec

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
USA 2016, 128 minut
Námět: Ransom Riggs
Scénář: Jane Goldmanová
Kamera: Bruno Delbonnel
Režie: Tim Burton
Hrají: Asa Butterfield (Jake), Eva Greenová (slečna Peregrinová), Samuel L. Jackson (Barron), Terence Stamp (Jakeův děda), Judi Denchová, Rupert Everett, Chris O'Dowd, Ella Purnellová, Allison Janneyová
Český distributor: CinemArt
Premiéra: 29. září 2016
Hodnocení: 60 %

Foto: JOTA, CinemArt


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

7. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

7 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Z archivu...

Čtěte také...

Miláček: mdlá ilustrace slavné knihy

altFilmová adaptace románu francouzského spisovatele Guy de Maupassanta Miláček, pod níž je podepsána dvojice režisérů Declan Donnellan a Nick Ormerod, ukázkově demonstruje, co znamená pojem „vypráz...


Divadlo

Švandovo divadlo uvede inscenaci Anna Karenina, vášnivé drama o lásce a odpuštění

anna karenina200Švandovo divadlo připravuje inscenaci Anna Karenina, věčně živé drama o vztazích, milostné vášni a smyslu života.

...

Film

Černobílá nicota

nicota200Partnerské vztahy jsou složitou sítí toho dobrého, ale i náročného. Když jsou spolu ve vztahu dvě umělecká ega, může to být ještě o jeden level šílenější. I ve druhém snímku čtvrtečního pražského večera v kině Lucerna v rámci Severské filmové zimy zůs...