Na Prázdninách s Broučkem se občas i pobavíme

Prazdniny s Brouckem perexPohodová rodinná komedie PRÁZDNINY S BROUČKEM, kterou natočil začínající režisér JIŘÍ MATOUŠEK, těží z osvědčených zápletek i postav (v tomto případě se jedná o sbližování městských lidí s vesničany). Avšak vyznačuje se jak vcelku snesitelnou, byť nijak nápaditou realizační úrovní, která by se spíše uplatnila na televizní obrazovce, tak nenásilným ponaučením, že i nedobrovolné zakotvení v tuzemské přírodě může být přínosnější než vysněný pobyt u moře.

Oním titulovým Broučkem je totiž postarší obytné auto, které mladá paní Monika (Barbora Poláková), jenž se vyžívá v kuchyňském blogerství, zdědí po svém otci – a hned první výlet provází bezpočet nehod. Jenže její manžel Honza (Lukáš Příkazký) je krajně nepraktický ňouma, neboť žádnou závadu na vozidlu nedokáže sám opravit. Jejich děti jsou však nadšené – dokonce sledují podezřelého staříka, jenž podle nich ubližuje zvířátkům. A nijak nežehrají, že moře vůbec neuvidí. I brodění řekou má svůj půvab.

Prazdniny s Brouckem 3

Postavy jsou vycucané z prstu

Režisér spoléhá na osvědčená klišé nejen motivická, ale hlavně v povahopisech, vesměs zjednodušených do několika základních rysů. U Moniky převažuje údiv naivky i okouzlení, když pozná voňavou mnohotvárnost venkovských pochoutek, u Honzy až groteskně dominuje rukodělná nešikovnost a smolařství, jak dokládají zejména lakonicky zpodobněné destrukční orgie, zaviněné kolem jedoucím traktorem.

Prazdniny s Brouckem 1

Herecké (a najmě hlasové) ztvárnění ústředních figur shledávám jako zbytečně přemrštěné a k politování výsměšné, jen umocňuje naznačené vlastnosti. Vedlejší postavy jsou ještě prázdnější, jak dokládá hlavně dvojice hospodských štamgastů, věčně se dohadujících s hostinským. Lépe vycházejí rázovití staříci, ochotní svým bližním pomoci, ať již je to Zedníčkův opravář v autodílně nebo z domácnosti vypuzený děda (Pavel Nový), přebývající v chatce poblíž řeky. Pro všechny figury je však společné, že existují jakoby ve společenském vzduchoprázdnu.

Film je to idylický, takže se bude líbit

Prázdniny s Broučkem jsou dílkem notně konvenčním, které nabízí očekávatelné zvraty a zveličené portréty jednotlivých postav. Matoušek postrádá jakékoli ambice dotknout se reálných poměrů, nechce nic jiného než pobavit a doufá, že mnohokrát uplatněné postupy budou opět přijaty. Bezpříznakovým vizuálním ztvárněním tuto polohu podpořil i kameraman Šimon Dvořáček (lépe však zvládl potemnělou vztahovou tragikomedii Přišla v noci), když zdůraznil libou, nijak nevtíravou barevnost jednotlivých prostředí.

Svým pojetím i vyzněním nezastřeně idylizujícím jako by snímek navazoval na tradici někdejších bakalářských příběhů, ostatně obdobné poselství přináší i dávná televizní komedie Dovolená na úrovni (1985). Matoušek sice nic důležitého nesděluje – ale přece jen poselství, že bychom se měli mít navzájem rádi a vycházet si vstříc, není úplně zanedbatelné.

Prazdniny s Brouckem 2

Prázdniny s Broučkem
ČR 2024, 87 minut
Režie: Jiří Matoušek
Scénář: Filip Oberfalcer, Jiří Matoušek
Kamera: Šimon Dvořáček
Hudba: Petr Wajsar
Hrají: Barbora Poláková, Lukáš Příkazký, Martin Sobotka, Tomáš Jeřábek, Michal Isteník, Pavel Zedníček, Pavel Nový, Marie Ludvíková, Patrik Děrgel, František Sládek
Distributor: Bontonfilm
Premiéra 18.4.2024

Hodnocení: 50 %

Seznamte se se slackline a gibbonem Markem Smolkou!

slackline smolka200Marek Smolka je členem českého národního týmu Gibbon Slacklines a jedním z organizátorů soutěží tohoto mladého dynamického sportu. Jedná se o balancování, chození, trikování a freestyle na natažen...

Matka!: povstání Fénixe z popela?

matka perexDo kin přichází nejnovější snímek Darrena Aronofského. Kdo zná jeho předešlé filmové počiny ví, jak silný dojem jeho snímky zanechávají. Komorní drama Matka! není výjimkou a je další z řady filmů, které Vás nenechají při shlédn...

Zjistěte, jak to chodí v psychiatrické léčebně

naruseni 200V nakladatelství Portál vyšla kniha Narušení, která patří k nejznámějším dílům psychologické beletrie. Byla také zfilmována – v hlavních rolích ve filmu z roku 1999 se představily Winona Ryder a Angelina Jolie.

Sněhurka a já: Pohádkový muzikál pro celou rodinu

Snehurka a ja 200Daisy je na prahu dospívání. Miluje pohádky, jejich srozumitelnost, daný řád, šťastné konce. Věří, že to podobně může fungovat i v opravdovém životě. Setkává se ale s nepochopením, znejistěním… Když se podívá do zrcadla, neví, koho v...

Když může být láska k vaření také záchranou před vyhoštěním. Francouzská komedie A do kuchyně! se dotýká problémů migrace dospívajících

A do kuchyne200Čtvrtý celovečerní debut francouzského režiséra Louise-Juliena Petita sleduje osudy mladých migrantů snažících se integrovat do tamní společnosti prostřednictvím kurzů vaření. S nimi jim má pomoct svérázná kuchařka Cathy, pro kterou j...