Parazité ve společnosti dnes a kdysi

Parazité ve společnosti dnes a kdysi

Tisk

Parazit perexNa letošním canneském festivalu zvítězil jihokorejský film PARAZIT, který se již v českých kinech promítá, ačkoli oficiální premiéru má stanovenu až na počátek října. Natočil jej Joon-ho Bong (jiný přepis Džun-ho Pon), jenž vynalézavě zužitkoval dlouhou tradici cynických, morbidních tragikomedií, které konfrontují svět bohatých vrstev s prostředím chudiny, ba slumů, jehož obyvatelé rozhodně nepatří mezi politováníhodné nešťastníky, naopak se vyznačují drzou bezostyšností, přetvářkou a bezpáteřnou přizpůsobivostí, aby nepromarnili náhodnou životní příležitost proniknout do prostředí pro ně dosud nedostupného.

 


Korejští tvůrci mohli navazovat na dlouhou řadu obdobně zacílených děl, pokud je ovšem znali. Jen z filmů u nás kdysi uváděných, ať již v kinech, na videu nebo v televizi, lze jmenovat Loseyova Sluhu s výměnou zastávaných sociálních rolí, Buñuelova ve své době skandální podobenství Viridiana, Mléčná dráha či Přízrak svobody, Scolovu morbidní tragikomedii Oškliví, špinaví a zlí, vražednické hříčky jako Pulp Fiction od Quentina Tarantina nebo Fargo bratří Coenových.
Ve svém původním významu však slovo „parasitos“ označuje příživníka na (nejen) starořeckých hostinách, kde mnohdy plnil i roli obveselovače. Jako komickou figurku jej zpodobnili už starověcí - řečtí i římští – specialisté na komedie Menandros, Terentius, Plautus (a dokonce titulní roli mu přiděli dramatici jako Diphilus či Alexis, u nás zcela neznámí). Pro divadelní ztvárnění byly postavy tohoto druhu jistě atraktivní, ovšem přesáhly i do jiných literárních útvarů.

Parazit

Zabývali se jimi např. Lukianos (krátké dialogické rozpravy Příživník a Hostina), případně Iuvenalis ve veršovaných  Satirách, jmenovitě páté o bohatých hostitelích a chudých hostech, případně Libanios (v úvaze O zvaní na slavnosti). Avšak u mnohých antických autorů bylo téma hostiny často jen záminkou pro rozehrání učených rozprav mezi jednotlivými účastníky (tzv. symposion) – to platí pro Platóna (Hostina), Xenofonta (Hostina), Plutarcha (Hostina sedmi mudrců), později též Macrobia (Saturnálie). A opomenout nelze ani Petronia, jenž bezuzdné hodování, prokládané zábavnými plky, ztvárnil v Hostině u Trimalchiona. Pro případné zájemce dodávám, že ke všem jmenovaným textům existuje i český překlad.

Parazit plak

Motiv příživníka – s dominující snahou někam se vetřít - byl úspěšně rozvíjen rovněž v novověku: a to jak prostřednictvím divadelních her (Molièrův Tartuffe, Gogolův Revizor, Schillerův Parasit), tak prozaických děl. Připomenu aspoň Maupassantova Miláčka, Dreiserovu Americkou tragédii, v Polsku oblíbenou revizorovskou variaci Kariéra Nikodema Dyzmy (mezi válkami ji napsal Tadeusz Dołęga-Mostowicz a byla několikrát zfilmována ) nebo z poslední doby Příživníka od čínsko-americké spisovatelky Geling Yan. Není náhodné, že tato díla mají povětšinou výrazný kritický přesah, když se dotýkají aktuálních jevů ve společnosti. A mnohá z nich by se mohla stát vhodným studijním materiálem dokazujícím, že leckteré znepokojivé jevy, jednou popsané s komediální nadsázkou, jindy v chmurně deziluzivní poloze, se vyskytují, co svět světem stojí. Korejský Parazit začíná s poetikou lehce bizarní podvodnické komedie, aby ji posléze - dozajista ke zděšení útlocitnějšího publika - převrhnul do cynicky groteskního morytátu. Víc neprozradím.

Parazit, Gisaengchung, 기생충, Parasite

Jižní Korea, 2019, 132 min
Režie: Pon Džun-ho
Scénář: Pon Džun-ho, Jin Won Han
Kamera: Kyeong-pyo Hong
Hudba: Jaeil Jung
Hrají: Kang-ho Song, Seon-gyoon Lee, Yeo-jeong Jo, Hye-jin Jang, Woo-shik Choi, So-dam Park, Myeong-hoon Park, Seung-min Hyeon, Keun-rok Park, Seo-joon Park, Jeong-eun Lee

Česká premiéra: 3.10.2019, distribuuje Aerofilms

Hodnocení: 70%
Foto: Aerofilms
www.aerofilms.cz/parazit/


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ženská přitažlivost, aneb poezie trochu jinak

Ženská přitažlivostV aktuální tíživé době, kdy trávíme podstatně více času sami se sebou než kdykoliv předtím, je třeba využít každé příležitosti pro zklidnění duše a odreagování se od všedních starostí a strachů. K tomu může skvěle posloužit třeba i myšlenkové po...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Dokument NOVÁ ŠICHTA má šanci získat „evropského Oscara“

nova sichta 200Snímek Jindřicha Andrše o horníkovi, který se rekvalifikuje na programátora, pokračuje v úspěšném festivalovém tažení. Čerstvě se dostal do širšího výběru na Nejlepší evropský dokument roku, který vyhlašuje Evropská filmová akademie (EFA)...


Literatura

Všechno dopadne jinak: Mechanismy evoluce se nezastaví, budoucnost ale nepředpovíme

Koukolik‘Chtít od vás, abyste tu takhle u čaje konverzačně shrnul svých vlastních padesát let zkušenosti s vývojem poznání lidského mozku je nejspíš drzost povrchní novinářky. Přesto to zkouším,’ říká tazatelka, novinářka Libuše Koubská. Zkusila to a povedlo se.

Divadlo

Skleněný pokoj: Světová premiéra původně knižního bestselleru v Brně

Skleneny pokoj 200Román britského spisovatele Simona Mawera se odehrává v Brně, mezi roky 1925 a 1968. Podkladem příběhu je osud lidí kolem slavné vily Tugendhat, světově uznávaného architekta Ludwiga Miese van der Rohe.

Film

Před osmdesáti lety vyhrál anketu českých žen Rolf Wanka, "nejušlechtilejší z českých filmových milovníků"

wanka 200Pokud by se v polovině třicátých let minulého století vyhlašovala anketa o nejkrásnějšího filmového herce či milovníka, zvítězil by Rolf Wanka. Patřil k filmovým idolům, kterého milovaly služky, úřednice stejně jako dámy z vyšší společnosti. Potvrdil...