Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria perexKdyž filmaři vyplodí něco příliš spletitého, pochybného nebo magorovitého, zahalí to do snu. To přece není skutečnost, to byla pouhá noční můra, chtějí naznačit. Takto byl před více než stoletím poničen německý expresionistický film Kabinet doktora Caligariho, nyní totéž postihlo nový český snímek DARIA, kterým debutoval režisér Matěj Pichler, pro scenáristu Daniela Miňovského (jeho jméno čteme pod nezdary jako Řachanda nebo Prázdniny v Provence) je to třetí realizovaný projekt.

Co ve filmu spatříme? Záhadnou dívku Darii (Klára Miklasová), stylizovanou do polohy někdejšího hollywoodského vampa, která je možná psychotická, možná si vymýšlí, možná je opravdu kýmsi sledovaná a snad i ohrožená na životě. A začínajícího psychiatra Marka (Jaromír Nosek), jenž se do ní zamiluje, záhy překvapen, že krátkodobě skončila v blázinci, kde sám pracuje. A jejich pozdější shledání se změní v pouhou předehru k pronásledování a znepokojivým tajemstvím, s pomocí odvážného mstitele bezpráví posléze skryti v hlubinách venkova na jakémsi statku, kde svou další existenci hledá spousta lidí.

Jak film mate diváka
Jako základní problém příběhu shledávám jeho zašmodrchanou spletitost, kdy výsledná podoba se snad rodila až během natáčení. Nasvědčovaly by tomu podivná zmizení důležitých postav (Markova maminka coby šéfka psychiatrie a jeho ranařský kamarád doslova vypadnou z příběhu poté, co je navštívil slizce vemlouvavý padouch). Takže vůbec nevíme, zda nebohé děvče sledovali nějací zloduši nebo naopak policie, ani netušíme, zda hrdinka, v závěru se zmátořeně probírající, toto všechno prožila ve snu nebo naopak byla uspána, aby tyto prožitky vnímala jako jednolitou noční můru.

Daria 1

Ostatně o dílčí (a vzápětí přiznané) děsivé sny s erotickým podtextem, které slouží jen k matoucímu nabuzení diváka, tu není nouze: jednou se Darii zdá, jak ji ohrožuje - ba s ní obcuje - samotný ďábel (a k satanskému hororu by odpovídaly úvodní komiksové kresby Kateřiny Bažantové, na jejichž zkrvaveném pozadí se pohybují úvodní i závěrečné titulky), jindy Marka vyděsí Dariin vražednický útok, z něhož se naštěstí probudí.

Není všechno zlato, co se třpytí
Daria se vyznačuje nápodobou módních hollywoodských thrillerů, které si pohrávají s mysteriózností, s výlučnými prostředími a postavami, kameraman Aleš Hart se vyžívá v pošmourných sceneriích, ať již se jedná o noční město nebo mrtvolně osvětlené místnosti. Scény automobilových jízd jsou znenadání a trhaně zrychlovány na znamení křivolakých honiček. Jenže nade vším vládne inscenační topornost, vadí až odrazující výrazová mondénnost, vkrádající se do modelace prostoru i do nepřirozeně naléhavé mluvy, ba přednášení neživotně tezovitých replik. Z herectví – a vedle Noska a Miklasové nalezneme i jména jako Jiří Schmitzer nebo Jana Šulcová, nemluvě o vcelku zbytečné zahraniční výpomoci v podobě Pawła Deląga či Paula Louise Harrella - zcela vyprchala sebemenší sugestivita, zůstala jen vyprázdněná póza.

Daria 2

Ornamentem se tu stávají nejen podivnosti spojené s farmaceutickým průmyslem, stesky na přelidněnost zeměkoule a samozřejmě korupce. Dariina movitého otce - jak se ukáže – podezírá policie z finančních machinací, přičemž možná nevědomým, možná vědomým klíčem k nim, respektive k tajeným účtům, má být právě Daria a její papír s nesrozumitelnými čmáranicemi. Bohužel všechen tento místy křečovitý eklektismus prozrazuje jen marné snahy autorů adaptovat úspěšné zámořské vzory na domácí podmínky. Nepomohly ani anglicky zpívané skladby.

Zbývá dodat, že tento veskrze obskurní snímek - stejně jako papundeklový, přesto divácky úspěšný kýč Příliš osobní známost - zaštítily Státní fond kinematografie a televize Prima.

Daria plakat

Daria
Česko 2020, 89 minut
Režie: Matěj Pichler
Scénář: Daniel Miňovský
Kamera: Aleš Hart
Hudba: Patrik Kettner
Hrají: Jaromír Nosek, Klára Miklasová, Jana Šulcová, Paweł Deląg, Paul Louis Harrell, Jiří Schmitzer, Norbert Lichý, Karel dobrý, Jitka Sedláčková, Vasil Fridrich, Jan Vlasák, Tomáš Dastlík,Josef Vrána
Distributor: Bontonfilm
Premiéra: 30. ledna 2020

Hodnocení: 10 %

Pavel Nový opět zavítal do Karlovy Studánky s pořadem S tebou mě baví svět aneb ze mě se zachvěla.

pavel novy 200Zasněžený horský půvab malebné Karlovy Studánky před čtyřiceti lety zaujal filmový štáb režisérky Marie Poledňákové, která zde natočila kritiky opěvovanou komedii s názvem S tebou mě baví svět. Tento film vyhrál anketu Komedie století udělenou ...

Corpus Christi: Polské drama nominované na Oscara přináší očistný příběh hříchu

corpus-christi 200Strhující drama hříchu, který přinesl vykoupení. Corpus Christi, který režíroval Jan Komasa a v jehož hlavní roli exceluje Bartosz Bielenia, se vedle nominace na Oscara v sekci nejlepší zahraniční film pyšní oceněním z MFF Benátky a ...

Dům pekelného salamandra je plný záhad

dumpekelnehosalamandra perexTina, Dominik, Erik a Patti - nerozlučná čtyřka, která je všude pohromadě. Tentokrát se vypravila, spolu s rodiči Tiny na prázdniny do Karibiku, do pronajatého domu s tajemným názvem "Mločí hrad". Proslýchá se o n...

Mezinárodní hvězdy Magdalena Kožená a Sir Simon Rattle obdrží čestný doktorát JAMU

jamu doktorat200Čestný doktorát Janáčkovy akademie múzických umění získá česká operní a koncertní pěvkyně Magdalena Kožená a také britský orchestrální i operní dirigent Sir Simon Rattle. Obě hvězdy mezinárodního hudebního nebe si mimořádné ocenění převez...

Annabelle vrací úder

anna200Film Annabelle (2014) je dost zvláštní klasický horor plný detektivního pátrání a překvapivých lekavých scén. Nikdy nekončící boj dobra se zlem začíná tentokrát u nastávajících rodičů John a Mia.

...