Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria perexKdyž filmaři vyplodí něco příliš spletitého, pochybného nebo magorovitého, zahalí to do snu. To přece není skutečnost, to byla pouhá noční můra, chtějí naznačit. Takto byl před více než stoletím poničen německý expresionistický film Kabinet doktora Caligariho, nyní totéž postihlo nový český snímek DARIA, kterým debutoval režisér Matěj Pichler, pro scenáristu Daniela Miňovského (jeho jméno čteme pod nezdary jako Řachanda nebo Prázdniny v Provence) je to třetí realizovaný projekt.

Co ve filmu spatříme? Záhadnou dívku Darii (Klára Miklasová), stylizovanou do polohy někdejšího hollywoodského vampa, která je možná psychotická, možná si vymýšlí, možná je opravdu kýmsi sledovaná a snad i ohrožená na životě. A začínajícího psychiatra Marka (Jaromír Nosek), jenž se do ní zamiluje, záhy překvapen, že krátkodobě skončila v blázinci, kde sám pracuje. A jejich pozdější shledání se změní v pouhou předehru k pronásledování a znepokojivým tajemstvím, s pomocí odvážného mstitele bezpráví posléze skryti v hlubinách venkova na jakémsi statku, kde svou další existenci hledá spousta lidí.

Jak film mate diváka
Jako základní problém příběhu shledávám jeho zašmodrchanou spletitost, kdy výsledná podoba se snad rodila až během natáčení. Nasvědčovaly by tomu podivná zmizení důležitých postav (Markova maminka coby šéfka psychiatrie a jeho ranařský kamarád doslova vypadnou z příběhu poté, co je navštívil slizce vemlouvavý padouch). Takže vůbec nevíme, zda nebohé děvče sledovali nějací zloduši nebo naopak policie, ani netušíme, zda hrdinka, v závěru se zmátořeně probírající, toto všechno prožila ve snu nebo naopak byla uspána, aby tyto prožitky vnímala jako jednolitou noční můru.

Daria 1

Ostatně o dílčí (a vzápětí přiznané) děsivé sny s erotickým podtextem, které slouží jen k matoucímu nabuzení diváka, tu není nouze: jednou se Darii zdá, jak ji ohrožuje - ba s ní obcuje - samotný ďábel (a k satanskému hororu by odpovídaly úvodní komiksové kresby Kateřiny Bažantové, na jejichž zkrvaveném pozadí se pohybují úvodní i závěrečné titulky), jindy Marka vyděsí Dariin vražednický útok, z něhož se naštěstí probudí.

Není všechno zlato, co se třpytí
Daria se vyznačuje nápodobou módních hollywoodských thrillerů, které si pohrávají s mysteriózností, s výlučnými prostředími a postavami, kameraman Aleš Hart se vyžívá v pošmourných sceneriích, ať již se jedná o noční město nebo mrtvolně osvětlené místnosti. Scény automobilových jízd jsou znenadání a trhaně zrychlovány na znamení křivolakých honiček. Jenže nade vším vládne inscenační topornost, vadí až odrazující výrazová mondénnost, vkrádající se do modelace prostoru i do nepřirozeně naléhavé mluvy, ba přednášení neživotně tezovitých replik. Z herectví – a vedle Noska a Miklasové nalezneme i jména jako Jiří Schmitzer nebo Jana Šulcová, nemluvě o vcelku zbytečné zahraniční výpomoci v podobě Pawła Deląga či Paula Louise Harrella - zcela vyprchala sebemenší sugestivita, zůstala jen vyprázdněná póza.

Daria 2

Ornamentem se tu stávají nejen podivnosti spojené s farmaceutickým průmyslem, stesky na přelidněnost zeměkoule a samozřejmě korupce. Dariina movitého otce - jak se ukáže – podezírá policie z finančních machinací, přičemž možná nevědomým, možná vědomým klíčem k nim, respektive k tajeným účtům, má být právě Daria a její papír s nesrozumitelnými čmáranicemi. Bohužel všechen tento místy křečovitý eklektismus prozrazuje jen marné snahy autorů adaptovat úspěšné zámořské vzory na domácí podmínky. Nepomohly ani anglicky zpívané skladby.

Zbývá dodat, že tento veskrze obskurní snímek - stejně jako papundeklový, přesto divácky úspěšný kýč Příliš osobní známost - zaštítily Státní fond kinematografie a televize Prima.

Daria plakat

Daria
Česko 2020, 89 minut
Režie: Matěj Pichler
Scénář: Daniel Miňovský
Kamera: Aleš Hart
Hudba: Patrik Kettner
Hrají: Jaromír Nosek, Klára Miklasová, Jana Šulcová, Paweł Deląg, Paul Louis Harrell, Jiří Schmitzer, Norbert Lichý, Karel dobrý, Jitka Sedláčková, Vasil Fridrich, Jan Vlasák, Tomáš Dastlík,Josef Vrána
Distributor: Bontonfilm
Premiéra: 30. ledna 2020

Hodnocení: 10 %

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Tereza Karpianus: "Nora je hrdinkou!"

tereza karpianus divadlo 21 noraJiž za pár dní, v úterý 18. prosince, se uskuteční divadelní premiéra klasického dramatu od Henrika Ibsena. Divadlo D21 představení pečlivě připravuje několik měsíců a Kultura21 se...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Festival francouzských filmů představí i koprodukční díla

FFFOd středy 21. listopadu do středy 28. listopadu 2018 se v Praze (a rovněž Brně) představí v pořadí již 21. FESTIVAL FRANCOUZSKÉHO FILMU. Nabídne široký výběr uváděných titulů, od těch, které se v českých kinech už uvádějí (či teprve uvádět budou), až k těm ně...

Julia Childová - Umění francouzské kuchyně

umen 200Podtitulem této knihy je „Světoznámá bible kulinářského umění, základní příručka všech milovníků francouzské kuchyně“.

...

JAMU udělí čestný doktorát nejhranějšímu norskému dramatikovi Jonu Fossemu

fosse 200Čestný doktorát Janáčkovy akademie múzických umění obdrží přední světový dramatik Jon Fosse. Mimořádný akt se uskuteční 15. května v Divadle na Orlí. Slavnostní zasedání Umělecké rady JAMU začne v 11 hodin a proslulý norský spisovatel, básník, prozai...

Chcete nahlédnout pod pokličku filmařiny?

FAMU 200V nakladatelství AMU vycházejí také knihy, které (nejen začínajícím) filmařům vysvětlují teorii, ale hlavně se obracejí k praktickým záležitostem - třeba k tomu, jak psát scénáře nebo jak nakládat se zvukem. Snadno pochopíme, že základy řemesla se lze na...